Casal k190 växlar

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Svenfolke
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mars 2016, 23:24

Casal k190 växlar

Inlägg av Svenfolke »

Hej!
Aldrig hållt på med tvåtaktare innan så bestämde mig för att renovera en gamal moped. Jag kom över en casal k190 från 78.
Motorn är renoverad och lager, packningar och vevpartiet blev bytat.
Startade den här om dagen igen men jag har ju självklart problem med växlingen.
Klackarna ser fina ut, men växelföraren har väldigt svårt att flytta på den pinnen som går ner i axeln med dom fyra dreven. Jag får den i neutral och ettan, men sen tar det stopp. Något jag kan ha missat när jag satte ihop den igen kanske? När den är i neutral så ligger den ena klacken i ett av spåren på hylsan, borde båda klackarna ligga på den helt flata delen? Jag bifoga bilder ifall det hjälper.
Någon klok människa som kan komma med råd och tips som kan hjälpa mig att få rätt på detta.

Väldigt tacksam för hjälp! :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Samma som zundapp. Mutter på klockan skall skruvas in ett visst antal varv mins inte riktig om det var 12-13varv.
moddlaren trimma lungt
Svenfolke
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 mars 2016, 23:24

Inlägg av Svenfolke »

Tack!
Har hållt på hela dagen nu, den pinnen som går ner i dreven fastnade i nått läge så fick ta ut alla kulor och rengöra ordentligt, sen ställa in muttrar på klockan som du sa, men ingen aning om hur många varv den blev inskruvad.

Vet du om detta är en vanlig växelmekanism eller det ör bara zündapp och casal som använder den?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Hej Jim!

Har tagit isär en ”kantmotor” för att byta lameller. Glömde justera växelgaffeln så den överensstämde med växelklockan. När jag sedan rev isär motorn igen så kändes klockan helt fel. Det gick inte att växla så jag har plockat isär denna, men jag undrar i vilka lägen man ska ställa in den i. Har provat mig fram men när jag växlar så röra sig inte klockan. Den är bara stilla fast växelaxeln rör sig. Om du har bilder eller vet av en länk som beskriver hur man gör detta så vore det väldigt tacksamt då jag ska åka på rally ganska snart.

Mvh Niklas Roos
Svar

Jag beskriver hur man ställer in växlarna på en zündappmotor i Stora Tvåtaktsboken, och jag har tyvärr inte utrymme här för en hel redogörelse. Det får därför bli en komprimerad variant. Om din fundering rör hur själva växelmekanismen ska sitta ihop kan jag tyvärr inte hjälpa dig då jag aldrig demonterat en sådan. Jag har hittat en relativt dålig sprängskiss på innehållet.

Innan du monterar växelmekanismen och växelföraren gör du så här: Tryck in dragkilen (under kopplingskorgen) helt och dra ut den ett hack - då ska friläget ligga i. Håll sedan i växelaxeln och vrid samtidigt dess trumma tills du ser att det fjädrande stiftet hamnar i det hack som du ser på bilden. Nu är både växelmekanismen och växellådan ”synkade” - bägge ligger i friläge.

Stick sedan in växelföraren under kopplingskorgen. Se till att förarens lilla gaffel verkligen hamnar i sitt spår på dragkilen. Sedan lirkar man ner växelaxeln komplett med växelmekanismen i sitt hål och ser till att urtaget i trumman hamnar över tappen i blocket. Samtidigt ska tappen i växelförarens stora gaffel hamna mitt i det snedskurna spåret på trummans utsida. Nu sänker man ner transmissionskåpan och ser till att kåpans styrtapp träffar hålet i växelföraren.

Inställning av växlarna går kortfattat till så här: Tryck in växelaxeln åt vänster så långt glappet tillåter. Skruva sedan in den lilla justerklockan tills den precis rör vid godset i motorn. Tryck nu axeln så långt det går åt höger. Nu kan du återigen skruva in klockan till godset, men nu ska du räkna hur många varv det blir. Räkna gärna i fjärdedels varv så blir det lättare. Säg att du kunde skruva in klockan 6 fjärdedels varv (=1,5 varv). Vrid nu tillbaka klocka halva antalet vilket då blir 3 fjärdedelar. Då hamnar den exakt mitt emellan ytterlägena, vilket är den riktiga inställningen. Lås sedan klockan med de två låsskruvarna.

Jim Lundberg

escenicimport_articleimage_379924
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Hittade denna på nätet
moddlaren trimma lungt
Skriv svar