Aerox 1997 tändningsproblem

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Aerox 1997 tändningsproblem

Inlägg av Maxklajn »

Hejsan!
Köpte en gammal död aerox för lite drygt två veckor sedan, ville ha något att pilla med :)

Har fått igång den men den baktänder och går baklänges på original tändningen dvs ej inställningsbar, vilket får mig att tro att det är något med jordning (?).

Har kollat krysskilen, ny tändspole och nytt stift, satt b10es i den när jag köpte den, testat med br9es också.(samtliga tändstift blir helt svarta, dock blöta, men den förbränner inte bränslet som den ska så det kan ju vara så enkelt, fortsätter det så kommer jag testa med siffra 8. )

Setup;
- Gianelli extra
- 70cc s6 Street race
- För närvarande 14mm förgasare då den inte hade någon förgasare när jag köpte den.(ska byta till större när den går framåt åtminstone haha)

Hittat kopplingsschema för nyare aerox tändning med 2 st hane- anslutningar på tändspolen, men min har bara 1 hane- anslutning, ändrar det något kopplingsmässigt? - Om det skiljer sig något i koppling kan någon vänlig själ gärna få yttra sig haha :)

Kanske missat något, lär vi märka längre fram i tråden :lol:

Mvh !
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Inlägg av cod3mwf »

Jorda motor med cdi å tändspole så borde du få fjutt i den
Maxklajn
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 mars 2016, 10:35

Inlägg av Maxklajn »

cod3mwf skrev:Jorda motor med cdi å tändspole så borde du få fjutt i den
Grena ut svart jordkabel från CDI till två, en till motorblock och en till tändspoleskruv menar du ? Inte testat förgrena den faktiskt så det skall testas imorgon ! Tack för tipset !
Mvh
Skriv svar