Sida 1 av 1

Trimma Monark

Postat: 14 mars 2016, 18:00
av qwe
Tjena! Jag har en Monark Topper med en 2växlad Husqvarna motor i. Jag tänkte trimma den. Hur trimmar man en sådan på lättaste sätt?
Tacksam för svar:)

Postat: 14 mars 2016, 18:10
av Raggarn1337
Hej! Jag har själv inte meckat med Husqvarna motorer men jag har hört att dem är bland de svåraste motorerna att få fart i. Finns givetvis trim-kit som ger kanske 1 hk extra, fast det är ju inte direkt värt det. Köp en Sachs eller Zundapp motor och stoppa i istället, de kan man få bra fjutt i ;)

Postat: 14 mars 2016, 19:04
av spaaals
flintamotorn är egentligen inget att trimma, svåra att få ut nåt ur och finns dåligt med delar till dom

Postat: 15 mars 2016, 21:01
av qwe
Okej, så det finns inget man kan göra? Borde väl finnas nåt?

Postat: 15 mars 2016, 21:14
av G-son
Man kan absolut trimma även en sån, det är klassisk tvåtaktstrimning av hårt strypt motor som gäller. Men det finns inte så mycket effekt att hämta utan massor av jobb, och det sitter en drivrem i motorn som ändå inte tål mycket effekt. Vill man bara åka lite snabbare än original, inga problem, vill man trimma mer än så kommer man bara skjuta sig själv i foten...

Postat: 15 mars 2016, 21:57
av qwe
G-son skrev:Man kan absolut trimma även en sån, det är klassisk tvåtaktstrimning av hårt strypt motor som gäller. Men det finns inte så mycket effekt att hämta utan massor av jobb, och det sitter en drivrem i motorn som ändå inte tål mycket effekt. Vill man bara åka lite snabbare än original, inga problem, vill man trimma mer än så kommer man bara skjuta sig själv i foten...
A va bra! Men vad kan jag göra?

Postat: 15 mars 2016, 22:09
av G-son
Nu är jag inte särskilt insatt i den motorn, men det brukar vara ungefär samma recept för alla motorer från den eran.

Plana topp ger lite mer styrka.
I cylinderns insug sitter en stålplugg, steg ett är att ta bort den så hålet inte är mindre än förgasaren. Vill man ha mer effekt är det dags för en mild portning av cylindern, alltså att slipa upp portar till mer lämpliga storlekar och durationer.
Om cylindern modifieras tillräckligt eller om originalförgasaren är mycket liten ger en större förgasare lite mer effekt.

Utöver det gäller naturligtvis det vanliga: noggrann inställning av förgasare och tändning så man verkligen får ut effekten motorn klarar av att ge.

Postat: 15 mars 2016, 22:49
av qwe
okej tack så mycket. Så när jag tar bort pluggen i insuget så måste jag skruva på förgasaren så den får mera bensin/luft.

Postat: 16 mars 2016, 19:41
av Yamaha.XT00
Släng ut motorn å kasta i ena 85a eller 125a me turbo!

Postat: 22 oktober 2017, 19:59
av Mr-Knasen
effektrör och drevning är det som gäller men det skulle varit häftigt med en 450 motor i den ;) Skrattade till lite när jag såg frågan men lycka till med trimningen