Ökad topphastighet på Yamaha XT 125?

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Ökad topphastighet på Yamaha XT 125?

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Är riktigt sugen på att få Yamahan lite snabbare, vanligaste är väl att dreva om den men då blir ju acceleration/topphastighet sämre beroende på hur man drevar.
Men har ni några fler tips på hur man kan få den att gå fortare? inget så enkelt som på moppar med pluggar/förgasare eller liknande?
vet att den inte har några pluggar men liknade grejer! :roll: :oops:
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

Det räckte inte med en tråd eller hur?.. Nu har du en luftkyld 4taktarare, det enda trimmet eller vad man ska säga. För det är det det är. Är nog ett big bore kit altså att du ökar cylinder volymen. Det tillsammans med större förgasare samt ett helsystem skulle nog kunna ge ca 5-7hp.
Men i min åsikt så skulle jag aldrig lägga dom pengarna på den hojen. Sälj den och köp en dt125a eller valfri 2takts hoj istället.
Sen så kan du ju turboladda för 20000 8)
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Haha, nee en tråd räcker inte!
Men finns det inget smidigare sätt? Måste väl finnas något sätt att få den gå fortare?
Har inte lust å sälja denna än, byter nog mot annat när steget till MELLAN tas!
Tips på bra hoj då?
Trim bar är ett plus! Eller snabb från början!
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

Då får du nog köra med den som den är tills dess.
Jag tog A1 förra hösten och tanken är och åka och köpa en duke 125a när våren slår in. Somman mellanklass hoj skulle jag nog rekomnendera en ninja 300 eller liknande. Jag skulle inge köra a2 motorcykel med mer effekt än tillåtet då försäkringarna inte täcker arr smack. Plus att mc poliserna har stenkoll.
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

lämna in toppen på portning, större förgasare, och ett grövre rör.
kubiken gör inte så mycket du tjänar mer på en riktig portning av toppen eller köper en trimtopp med större ventiler osv
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Men att byta insuget, förgasaren, avgasröret, och portning av toppen?
Är det typ det som går att göra?

Bara en fråga, vad är egentligen en portning av toppen?
Skriv svar