Sida 1 av 1

Yamaha Xt 125, trimmning och förgasare?

Postat: 7 mars 2016, 16:31
av Yamaha.XT00
Lagom till att våren är här måste min lätt viktare få lite omsorg!
Bland annat oljebyte, luftfilters byte och KANSKE ett annat avgasrör osv!
Har hört om endel som byter avgasrör på dessa maskiner för ökad effekt då avgasrören ofta är ganska smala inuti!
Jag ska också rensa förgasaren, tips på detta, hur man monterar ner den på smidigaste och effektivaste sätt och även rensar den på bästa sätt?
Tacksam för förslag på hur ni gjort på era maskiner? (liknande maskiner)

Postat: 7 mars 2016, 18:51
av bensinskalle
flyttat till övriga fordon

XT motorn är en av de absolut minst trimvänliga motorerna som existerar, tyvärr.

Avgassystem ger i princip ingenting jämfört med original.

Jag slösade bort massor av pengar på att försöka trimma en sådan för massa år sedan. Vill du ändå ge dig på det finns det lite saker man kan göra:

-Lätta svänghjulet, så mycket det bara går. Svänghjulet är skittungt, motorn blir rappare men den kan bli svårare att köra och den blir definitivt tjurigare på tomgång. Du kan också plocka balansaxeln, men räkna med att hojen kommer vibrera.

-Hotcams kamaxel, har jag för mig den heter, den ska tydligen ge lite bättre register.

-26mm förgasare. Den som sitter på är "26 mm", fast den är oval. Den borde kallas typ 20mm förgasare.

-Porta toppen. Fila upp så mycket det går. Lämna iväg till någon som kan det.

-Högkompkolv och/ eller plana toppen.

-Ny tändmodul, har för mig det finns en som höjer varvstoppet till 11.000.

-Slipon-ljuddämpare.

-Ev. något bra luftfilter

Finns grejer att köpa på procycle.us, samma motor som TTR 125, men jag tror inte dom har hotcam.

Postat: 8 mars 2016, 20:57
av Yamaha.XT00
Jo har hört att de inte är de enklaste och smidigaste att trimma! Men har inte lust att göra alltförmycket med den då rädslan för försämring av den är stor!
:oops: Men att öka toppfarten kanske är en bättere rubrik!

Postat: 8 mars 2016, 22:02
av bensinskalle
Vill du öka toppfart är kamaxel, tändning, svänghjul och förgasare the way to go. Annars får du inte ut något nämnvärt tyvärr

Postat: 9 mars 2016, 16:06
av Yamaha.XT00
Okej, så det finns verkligen inga enklare sätt?

Drevning är ju ett alternativ, hur drevar jag den bäst utan att acc/topp påverkas allt för mycket!?

Postat: 9 mars 2016, 20:58
av bensinskalle
Vill du påverka accet så lite som möjligt så får du dreva upp så lite som möjligt.

Problemet är inte drevningen. Motorn orkar inte, eller knappt, varva ur högsta växeln ändå så du kommer inte få högre toppfart. Det är högre effekt som krävs för högre toppfart.

Ekonomiskt är det bäst att låta bli. Njut av en underhållsfri motorcykel.

Vill du ha något som går fortare, köp något som går fortare, förslagsvis en tvåtaktare. Allt från en DT till en exc eller gasgas sm. ligger mellan 25-40 hk. Ju högre effekt, desto mer slitage.