Straff för trimmad A1

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

karl svensson
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 februari 2016, 20:00

Straff för trimmad A1

Inlägg av karl svensson »

Har läste mängder med trådar om detta men aldrig fått något vettigt svar, vad blir straffet om polisen tar mig på en urpluggad ktm exc 125. (Jag har a1 kort).
Finns det ens någon chans att polisen märker att jag kör ostrypt?
Tack så mycket för svar :wink:
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Enda sättet du kan åka fast för att ha för mycket effekt är om polisen beslagtar hojen och bänkar den vilket kostar mycket pengar. Om du kan bevisa att den är reggad som a1 och inte en moped så skulle jag vilja påstå att de är helt lugnt! Om de beslagtar den så gör dem de utan något riktigt bevis för att den har för mycket effekt. De är ju en fördel om du har allting annat i ordning som tex nummerplåt, lampor osv..

Hoppas jag var till någon hjälp! :D
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det är som sagt på bänk som Polisen kommer att märka att motorn har för hög effekt. Detta är lätt hänt under t.ex. "trafikveckor" då Polisen ofta har portabla bänkar med sig, för att kunna göra just dessa kontroller.

Skulle du vid annat tillfälle susa förbi ovanligt fort så kan ju Polisen börja fundera på effekten, precis som med moped.

Vad gäller straffsatsen så är det olovlig körning, grov sådan, som du pysslar med.
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Det är en åklagares uppgift att bevisa att du a) vet att hojen är urpluggad, b) kör vanemässigt, eller c) av annan anledning tycks köra grovt olovligt. Hur du bör bete dig för att ha så goda chanser som möjligt ifall du hamnar i rätten, tänker jag inte hjälpa till med.

Skulle du bli dömd så hamnar straffet någonstans mellan dagsböter och fängelse i 6 månader, plus avgift på 500:- till brottsofferfonden. Är du tidigare ostraffad, och ung (vilket jag antar), så stannar det troligtvis vid böter och avgiften.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Yamaha.XT00
Avstängd
Inlägg: 24
Blev medlem: 7 mars 2016, 15:44

Inlägg av Yamaha.XT00 »

Max gränsen på effekt är väl dock 12 kg watt?
Men min fråga är finns det någon hastighetsbegränsning på A1 eller är det enbart vikt samt effekt?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg. Taget ifrån körkortsportalen.se
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Yamaha.XT00 skrev:Max gränsen på effekt är väl dock 12 kg watt?
Men min fråga är finns det någon hastighetsbegränsning på A1 eller är det enbart vikt samt effekt?
Gränsen för effekt går, som NizzePisse (oj, vad oartigt det låter när man nämner dig) säger, vid 11kW. Någon maxhastighet finns varken för A1 eller A2.

Ett förhållande mellan effekt och vikt finns dock i båda fallen, för att lugna ner skrevraketen lite. 0,1kW/kg betyder alltså att om en A1-hoj har maxeffekt (11kW), så får den inte väga mindre än 110kg.

Trafikpoliser har bättre koll än många tror. Kommer man på en allt för pigg A1 så kommer det anas något oavsett hur den ser ut eller vad som står på reg.bevis. Precis som med mopeder, som tidigare sagt.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Jetforce_Dahlin skrev:
Yamaha.XT00 skrev:Max gränsen på effekt är väl dock 12 kg watt?
Men min fråga är finns det någon hastighetsbegränsning på A1 eller är det enbart vikt samt effekt?
Gränsen för effekt går, som NizzePisse (oj, vad oartigt det låter när man nämner dig) säger, vid 11kW. Någon maxhastighet finns varken för A1 eller A2.

Ett förhållande mellan effekt och vikt finns dock i båda fallen, för att lugna ner skrevraketen lite. 0,1kW/kg betyder alltså att om en A1-hoj har maxeffekt (11kW), så får den inte väga mindre än 110kg.

Trafikpoliser har bättre koll än många tror. Kommer man på en allt för pigg A1 så kommer det anas något oavsett hur den ser ut eller vad som står på reg.bevis. Precis som med mopeder, som tidigare sagt.
Helt okej Jetforce_Dahlin, :)
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar