Trög koppling

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 juli 2015, 12:29
Ort: Nacka

Trög koppling

Inlägg av Handendärduvet »

Tjena!
Min Derbi har sedan jag bytte till mig den i sommras haft en ganska trög koppling. Han jag bytte med sa att ägaren innan satt på sportkoppling, därav trögheten. Jag fick dock inget kvitto och om jag inte har fel kan det väll lika gärna vara en trött vajer?

Hur kollar jag om det faktiskt sitter en sportkoppling i på enklaste sätt. Borde jag se en klar skillnad om jag bara tar bort kopplingskåpan?
Om det faktiskt sitter en sportkoppling i, kan jag då göra så den får mindre motstånd på något sätt eller är det helt enkelt ett resultat av hårdare tryckfjädrar?

Är ganska dålig på kopplingar då jag aldrig haft anledning att mecka med en :P

Tack på förhand
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Trög koppling

Inlägg av Rotmosmannen »

Handendärduvet skrev:Tjena!
Min Derbi har sedan jag bytte till mig den i sommras haft en ganska trög koppling. Han jag bytte med sa att ägaren innan satt på sportkoppling, därav trögheten. Jag fick dock inget kvitto och om jag inte har fel kan det väll lika gärna vara en trött vajer?

Hur kollar jag om det faktiskt sitter en sportkoppling i på enklaste sätt. Borde jag se en klar skillnad om jag bara tar bort kopplingskåpan?
Om det faktiskt sitter en sportkoppling i, kan jag då göra så den får mindre motstånd på något sätt eller är det helt enkelt ett resultat av hårdare tryckfjädrar?

Är ganska dålig på kopplingar då jag aldrig haft anledning att mecka med en :P

Tack på förhand
Du kan öppna å kolla, men mycket jobb för ingeting.
Tröf e bra då den ej kommer slira om du trimmar hårt. Annars ser jag itne vad man ska ha annan koppling för. Men det är inget problem som det låter på dig så kör å se glad ut :)
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kolla så vajern inte är i kläm eller har alldelse för snäva böjjar. Hårdare fjädrar gör knappt någon skillnad i hårdhet.
Användarens profilbild
Handendärduvet
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 juli 2015, 12:29
Ort: Nacka

Inlägg av Handendärduvet »

Tack för svaren! Ska kolla till vajern. Som Rotmosmannen sa så är det ju schysst med sportkoppling nu när jag ska byta till 70cc.

Inget stort problem igentligen då mina händer inte är klena. Letar efter en lösning av ren bekvämlighet. :)

Men då vet jag.
Tack
"Har två hål borrat i mitt avgasrör, så det är som ett effektrör."

Derbi Senda X-race sm 05
<------------>
Metrakit handmade 70cc
Top performance CDI
Tecnigas Enox
Dellorto 19 mm Black Racing PHBG
Malossi e13
14/53

Rieju RR Drac 04
Skriv svar