Baotian Classic rycker vid fullgas och är orkeslös

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

antepojken88
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 januari 2016, 16:46

Baotian Classic rycker vid fullgas och är orkeslös

Inlägg av antepojken88 »

Hej! Har en Classic från 2015 som har ett irriterande problem. När jag kör iväg så kommer den upp i 30 km/h därefter kväver den sig själv, den tappar andan, hostar och kommer tillbaka och sen håller den på så. Upp till 30 går den som den skall! Accelererar precis som vanligt upp till 30!

Tändspole, tändkabel, tändhatt och tändstift är nya.

Prövade idag med förgasaren från brorsans city (går som den ska) blev ingen skillnad med den förgasaren på min Classic. Beter sig exakt likadant.
Borde ju inte vara problem med förgasaren då den är likadan med en fullt fungerande?

Vad kan det vara? Vad ska jag kolla? :?:

Tillägger när jag kör på typ halv gas och det lutar utför så kommer den upp i 40-45 ca
antepojken88
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 januari 2016, 16:46

Inlägg av antepojken88 »

Har nu tagit bort egr slangen från insugsslangen och pluggat den! flyttade även upp nålen ett hack.
Nu går den lite bättre. Rycker fortfarande lite vid ca 30, efter 35 så accelererar den igen. :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Med tanke på årsmodellen bör du fortfarande ha garanti på den, in med den på märkesverkstan och säg åt dom att fixa problemet. Om du inte tappat garantin genom att strunta i att serva eller för att du mekat själv...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
antepojken88
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 januari 2016, 16:46

Inlägg av antepojken88 »

Den är ett begagnat köp av Mopedia i Göteborg. Vet inte om garantin gäller för mig som är tredje ägare på den. Har iallafall mejlat dom och frågat. Men är väldigt skeptisk till att garantin gäller för mig
500cc
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2015, 09:41
Ort: Nästan på bonnlande

Inlägg av 500cc »

antepojken88 skrev: Men är väldigt skeptisk till att garantin gäller för mig
DET kollar man val INNAN man börjar skruva?
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

Du har ingen garanti kvar, garantin gäller bara för första ägaren. Garantin är mellan första köparen och mopedbutiken.
Varit ägare till 74st moppar
antepojken88
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 januari 2016, 16:46

Inlägg av antepojken88 »

Är det någon som vet hur jag enklast kan kolla om trotteln lyfts hela vägen på fullgas? Tänkte kolla om förgasaren läcker luft vilket kanske kan förklara varför den rycker på fullgas. Den går fin fint hela vägen upp till halvgas. Drar jag fullgas då så börjar den motorbromsa direkt? Den liksom kvävs. Släpper jag ner till halvgas då så varvar den igen. Så därför tänker jag att trotteln inte lyfts fullt, tänker jag fel?
Skriv svar