80W LED kopplingsschema?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

LaxenPG
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 september 2013, 16:20

80W LED kopplingsschema?

Inlägg av LaxenPG »

Hej

Ska montera ett par 80W led lampor på moppen så undrar hur kopplingsschemat ska se ut, inkl relä och säkring.

Bild

Har försökt lite men undrar vart ska säkringen sitta och är alla kablar rätt? Ska det verkligen gå en + kabel till on/off knappen utan säkring eller något?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Alla kablar från batteriplus säkras av, omedelbart intill batteriet (en säkring till flera kablar, eller en säkring på varje kabel).
Kan inte säga något om reläkopplingen, minns aldrig siffrorna på anslutningarna.
160W LED lär ge imponerande ljus. En stund, tills batteriet är tomt i alla fall. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
LaxenPG
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 september 2013, 16:20

Inlägg av LaxenPG »

G-son skrev:Alla kablar från batteriplus säkras av, omedelbart intill batteriet (en säkring till flera kablar, eller en säkring på varje kabel).
Kan inte säga något om reläkopplingen, minns aldrig siffrorna på anslutningarna.
160W LED lär ge imponerande ljus. En stund, tills batteriet är tomt i alla fall. :wink:
Kommer batteriet ta slut även om man bara har igång det när man kör? Borde kanske gå ner några watt.... ;) 20-30 totalt kanske räcker...

EDIT: Vet du max watt innan jag behöver använda relä?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Låt mig säga såhär: Vissa moppar har inte tillräcklig batteriladdning för att hålla batteriet laddat om bromsljuset lyser hela tiden, och det drar bara 21W. Mopedgeneratorer är ganska klena och det finns inte särskilt stora marginaler för extra strömförbrukning, vissa har inget till övers alls medan andra kan ge några tiotal watt till extragrejer.

Finns ingen fast gräns för när man behöver relä, men hur som helst ska man inte köra mer ström genom strömbrytaren än den är godkänd för. Olika för olika strömbrytare.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
LaxenPG
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 september 2013, 16:20

Inlägg av LaxenPG »

G-son skrev:Låt mig säga såhär: Vissa moppar har inte tillräcklig batteriladdning för att hålla batteriet laddat om bromsljuset lyser hela tiden, och det drar bara 21W. Mopedgeneratorer är ganska klena och det finns inte särskilt stora marginaler för extra strömförbrukning, vissa har inget till övers alls medan andra kan ge några tiotal watt till extragrejer.

Finns ingen fast gräns för när man behöver relä, men hur som helst ska man inte köra mer ström genom strömbrytaren än den är godkänd för. Olika för olika strömbrytare.
Har en aerox 07a med LED baklampa och halogen(tror jag) framlampa så antar att strömförbrukningen går ner där? Har annan mätare oxå som drar ström...

En jag känner sa att efter 20W bör man använda relä. Har kollat på lampor med 35W med 2800lm och dom lyser mer än vad jag behöver. Ska försöka hitta någon 20W led!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

LaxenPG skrev: Har en aerox 07a med LED baklampa och halogen(tror jag) framlampa så antar att strömförbrukningen går ner där?
Halogen drar fortfarande mycket ström. Ger lite mer ljus per watt jämfört med vanlig glödlampa, men ingen stor skillnad.
LED-baklampan bör vara rätt strömsnål, men glödlampsbaklyse drar bara 5W - även om man minskar förbrukningen 80% är det ändå bara 4W man sparat. Många bäckar små, förvisso.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar