Tappat effekt?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Tappat effekt?

Inlägg av PåDal »

Hej
Har en cpi sm 50, dragen plugg i röret, inga andra strypningar. När jag köpte mopeden så gick den ca i 75 km/h men efter att jag tagit isär motorn och fått ihop det igen så har den tappat lite effekt, går nu knappt i 70. Förgasaren och membranen nyligen rengjorda. nya packningar i hela motorn och nytt tändstift.

Kan det vara att jag behöver byta kolvringar?
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kan behöver en liten lätt förgasarjustering.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Vad kan det vara för justering? Luftskruven är helt inskruvad, men ifall jag skruvar ut den mer så "böhar" den när man gasar. Just nu så går den fint på högt varvtal men lite dåligt på lågtvarvtal... Har samma inställningar nu som innan jag grejade med motorn.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Luftskruven ska inte vara helt inskruvad vad har du för munstycke och förgasare? Står Luftskruven i bott helt då har jag för mig man ska köpa större lågfartsmunstycke så att man kan skruva ut Luftskruven mer!!! Men det är lite konstigt att den bara tappat effekt men är nog som rexxy sa!
Senast redigerad av MotorAndMoore den 9 februari 2016, 08:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

okej tack för svaren! :) huvudmunstycket är 82 har jag för mig, orginal är 72,5.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Du har luftskruven i botten jag har för mig men vet inte säkert ska man inte ha större munstycke om luftskruven står i bott. Luftskruven ska vara 1.5-2 varv ut dragen från botten då är luftskruven rätt inställd!!!
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Japp har läst en del om TSR:s guide hur man ska ställa in förgasaren. Tror jag gör så att jag går igenom stegen och ser till att den blir helt bra. Tack för tipset om skruven o det, visste inte att det KAN vara pga det :) Men du menar alltså att jag kanske behöver större huvudmunstycke?

Ifall någon annan vet något om detta, skriv gärna.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

JAG SA FEL TIDIGARE DU SKA INTE HA STÖRRE HUVUDMUNSYCKE!!!
Utan större Lågfartsmunstycke!!!

Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts).

http://www.garagego.se/forum/guider/oev ... are-raett/
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Just nu så försöker jag endast göra så att moppen går bra på fullgas. Så jag ställde förgasaren till grundinställningar: luftskruv 1,5 varv ut och på bränsle nålen satte jag klipset i mitten.
Jag köpte en huvudmunstycke sats 75-98, och jag började med att sätta i den största (98,) och den gick ganska bra. Men när jag gjorde testet där jag gasade på fullt på en raksträcka och kollade tändstiftet så var den vitaktig...Kan det verkligen vara så att den får för lite bensin?

Testade att byta ner till mindre munstycke, då så började mopeden väldigt ojämt på fullgas. Testade att byta ner igen men då gick den inte alls på fullgas, mopeden tappar fart och typ dör i farten.

Tycker att det verkar konstigt att jag behöver ha så stort munstycke (orginal är 75). Ifall jag sätter på 82 munstycket så är jag tvungen att skruva in luftskruven igen för att man sa kunna gasa utan att den "dör"

Behöver jag köpa ännu större huvudmunstycke? Allt som har med förgasaren att göra är rengjort. mer info om moppen i första inlägget i denna tråd.

Skulle bli väldigt glad om någon vet vad det är som behövs göras :)
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Mackan00 skrev:Just nu så försöker jag endast göra så att moppen går bra på fullgas. Så jag ställde förgasaren till grundinställningar: luftskruv 1,5 varv ut och på bränsle nålen satte jag klipset i mitten.
Jag köpte en huvudmunstycke sats 75-98, och jag började med att sätta i den största (98,) och den gick ganska bra. Men när jag gjorde testet där jag gasade på fullt på en raksträcka och kollade tändstiftet så var den vitaktig...Kan det verkligen vara så att den får för lite bensin

Testade att byta ner till mindre munstycke, då så började mopeden väldigt ojämt på fullgas. Testade att byta ner igen men då gick den inte alls på fullgas, mopeden tappar fart och typ dör i farten.

Tycker att det verkar konstigt att jag behöver ha så stort munstycke (orginal är 75). Ifall jag sätter på 82 munstycket så är jag tvungen att skruva in luftskruven igen för att man sa kunna gasa utan att den "dör"

Behöver jag köpa ännu större huvudmunstycke? Allt som har med förgasaren att göra är rengjort. mer info om moppen i första inlägget i denna tråd.

Skulle bli väldigt glad om någon vet vad det är som behövs göras :)

Vad har du för cylinder??? 50cc eller 70cc
Jag har 50cc och huvudmunstycket 80 min gör 80+ sedan testade jag att köra med 120 munstycke och då gick den utav he*** 100++
Du ska ju inte byta ner i munstycke för den gick ju inte alls då och så var även stiftet vitt vilket betyder att den går för snålt vilket inte är bra! Hur gick den med 98 munstycke???
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

50cc orginal cylinder, gick lite hackigt dåodå på fullgas men ska testa att vrida in luftskruven lite med 98 munstycket och kolla tändstiftet. Ska även testa med gps.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Du ska nog ha större än 98 i munstycke gå upp tills den små bluddrar på lägre varv låt nålen stå på mitten och ha 1,5 varv på luftskruven.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Ska testa, tack.
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar