Elsystemet: Jordens(svart) funktion i moped-elsystemet?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

gamestudiox
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 december 2013, 18:16

Elsystemet: Jordens(svart) funktion i moped-elsystemet?

Inlägg av gamestudiox »

Hej,jag har lite funderingar kring Elsystemet på moppen. Går 3 året på el utbildningen så jag kan en hel del, men mopedens system är ju rena kaoset.

Jag har en Rieju drac 04 som några idoter försökte stjäla, de har skurit av alla kablar :(

Jag har nu fått igång moppeden igen, så tändsystemet är alltså helt men hur fungerar belysningsystemet. Har förstått så mycket som att det är ett enfas(kan vara tvåfas) växelströmskrets med reglarad spänning till 12v. Så rent praktiskt har jag några frågor,

Varför är det draget en massa jordkablar istället för att lägga i serie eller ha en jord skruv back och en fram?

Vad är jordens funktion, är det endast att få kretsen sluten? Detta skulle alltså betyda att man använder den som en neutralledare som jag har förstått det.

Isåfall är de två av de tre gula kablarna som går in i regulatorn, utgående faser?

Mycket tacksam för svar! :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Enfas växelström reglerad till 12V stämmer fint.

Dethär med fasledare, neutral, jord och så vidare blir rätt förvirrat eftersom elsystemet på hojen inte är konstruerat som ett "riktigt" 230/400V system.

Kablarna du pratar om är mest jämförbara med neutralledare som då alltså ger en sluten krets tillbaka till generatorn - eftersom det går ström genom dom är det inte rätt att kalla dom jord. Dom är dock sammankopplade med ram/motorblock etc, vilket vi mer korrekt kan kalla jord eftersom det normalt sett inte går ström den vägen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gamestudiox
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 december 2013, 18:16

Inlägg av gamestudiox »

Så Svart är alltså lika med neutral, typ.

Betyder det att rätt svart, måste ihop med rätt gul?
blir ett jävla summrande XD

Men vad är då den andra gula kabeln som går in i regulatorn till för?
För det är ju tre kablar som går in och jag antar att en är från generatorn eller är det två?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Kolla elschemat, det brukar säga det mesta. Har jag någonsin pillat på en Drac så var det en kort provkörning för 15 år sedan. :P
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
gamestudiox
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 18 december 2013, 18:16

Inlägg av gamestudiox »

Rieju är ju fan värdelösa på att lägga ut info, det här är det enda elschemat jag hittar.



Hmm, undrar vad kabeln i mitten är för någon färg... korkade Rieju. Suck blir te å mäta och summra.

Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Detdär är en sprängskiss. Elschema är nått helt annat. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar