Derbi varvar inte som den ska, blir varm

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Derbi varvar inte som den ska, blir varm

Inlägg av Theosderbi »

tjena!(första inlägget här) Jag har köpt ett nytt metrakit thrower o satt dit på min xtreme 08, men när jag testkört vill den inte varva mer än ca 6000rpm sen efter 2-3 sekunder blir det en jävla "kick". Nu har jag bytt munstycke till 80 men det blir likadant, något som mer är konstigt är att den blir skitvarm vid cylinder o ibland ryker det om den. Någon som vet varför den inte vill varva så att det blir en jämn "effektkurva" och varför den blir varm efter bara 5 minuters körning?
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Derbi varvar inte som den ska, blir varm

Inlägg av Rotmosmannen »

Theosderbi skrev:tjena!(första inlägget här) Jag har köpt ett nytt metrakit thrower o satt dit på min xtreme 08, men när jag testkört vill den inte varva mer än ca 6000rpm sen efter 2-3 sekunder blir det en jävla "kick". Nu har jag bytt munstycke till 80 men det blir likadant, något som mer är konstigt är att den blir skitvarm vid cylinder o ibland ryker det om den. Någon som vet varför den inte vill varva så att det blir en jämn "effektkurva" och varför den blir varm efter bara 5 minuters körning?
Kan behöva större bestycking. Sen så ska den bli varm snabbt det är bra. Så länge den inte blir FÖR varm. Den går bättre vid en viss grad.
Sen köpte du ett thrower. Om du inte vill ha en efektkurva köp inte ett lågvarvigt.
Men kolla...ja la en post!
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

Vilket munstycke tror du att jag ska ha då? För nu är det nästan inget axx alls och tändstiftet är svart.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Vet ej, kollade du tändstiftet på rätt sätt?
Bluddrar den eller går de vara slött?
Men kolla...ja la en post!
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

Rotmosmannen skrev:Vet ej, kollade du tändstiftet på rätt sätt?
Bluddrar den eller går de vara slött?
Nu har jag skruvat lite på luftskruven men ändå är det så att man ger fullgas o den knappt accar
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Färgen på tändstiftet kollar du genom att köra fullgas (med varm motor) typ, en halv minut, frikoppla och stäng av motorn. Sedan skruvar du ut stiftet och kollar.
Är det svart får den åt skogen för mycket bränsle.

Sedan låter 80 munstycke lite väl mycket, nu vet jag ju inte vilken cylinder du har men... På standard cylinder och förgasare räcker det med 65-68 på huvudmunstycket.

MK throwern brukar vara seg på låga varv (beroende på cylinder)- sen kommer ketchupeffekten.

Att den går SÅ varm att det ryker om cylindern låter inte heller helt bra.. kollat så den kyler som den ska? blir kylaren varm?

Fungerar oljeinsprutningen som den ska eller blandar du själv?

Luftskruven kan du lämna på 1½ - 2 varv från botten - det är en nog bra grundinställning för att felsöka
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

YammaNörd skrev:Färgen på tändstiftet kollar du genom att köra fullgas (med varm motor) typ, en halv minut, frikoppla och stäng av motorn. Sedan skruvar du ut stiftet och kollar.
Är det svart får den åt skogen för mycket bränsle.

Sedan låter 80 munstycke lite väl mycket, nu vet jag ju inte vilken cylinder du har men... På standard cylinder och förgasare räcker det med 65-68 på huvudmunstycket.

MK throwern brukar vara seg på låga varv (beroende på cylinder)- sen kommer ketchupeffekten.

Att den går SÅ varm att det ryker om cylindern låter inte heller helt bra.. kollat så den kyler som den ska? blir kylaren varm?

Fungerar oljeinsprutningen som den ska eller blandar du själv?

Luftskruven kan du lämna på 1½ - 2 varv från botten - det är en nog bra grundinställning för att felsöka
Får kolla tändstiftet imon på rätt sätt. Munstycket var 68 orginal så de tror jag inte jag ska ha.jag har orginal cylinder o förgasare.
Men de med att cylindern ryker va bara att de va vatten på cylinderhuset eller va de heter, kylaren blir inte varm dock.
Oljeinsprutningen får jag ta en titt på.
Luftskruven har jag satt på 1,5 varv ut o då gick det bättre än förut iallafall
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Theosderbi skrev:
YammaNörd skrev:Färgen på tändstiftet kollar du genom att köra fullgas (med varm motor) typ, en halv minut, frikoppla och stäng av motorn. Sedan skruvar du ut stiftet och kollar.
Är det svart får den åt skogen för mycket bränsle.

Sedan låter 80 munstycke lite väl mycket, nu vet jag ju inte vilken cylinder du har men... På standard cylinder och förgasare räcker det med 65-68 på huvudmunstycket.

MK throwern brukar vara seg på låga varv (beroende på cylinder)- sen kommer ketchupeffekten.

Att den går SÅ varm att det ryker om cylindern låter inte heller helt bra.. kollat så den kyler som den ska? blir kylaren varm?


Fungerar oljeinsprutningen som den ska eller blandar du själv?

Luftskruven kan du lämna på 1½ - 2 varv från botten - det är en nog bra grundinställning för att felsöka
Får kolla tändstiftet imon på rätt sätt. Munstycket var 68 orginal så de tror jag inte jag ska ha.jag har orginal cylinder o förgasare.
Men de med att cylindern ryker va bara att de va vatten på cylinderhuset eller va de heter, kylaren blir inte varm dock.
Oljeinsprutningen får jag ta en titt på.
Luftskruven har jag satt på 1,5 varv ut o då gick det bättre än förut iallafall
Har du tagit ur strypningen på röret? Har du pillat med kylarvattnet? Det jag brkar göra är att känna på slangarna iställer för själva kylaren om den är varm. Sen får du helt enkelt prova dig fram vilket munstycke som är bäst. Finns bra guider här på TSR
Men kolla...ja la en post!
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

Rotmosmannen skrev:
Theosderbi skrev:
YammaNörd skrev:Färgen på tändstiftet kollar du genom att köra fullgas (med varm motor) typ, en halv minut, frikoppla och stäng av motorn. Sedan skruvar du ut stiftet och kollar.
Är det svart får den åt skogen för mycket bränsle.

Sedan låter 80 munstycke lite väl mycket, nu vet jag ju inte vilken cylinder du har men... På standard cylinder och förgasare räcker det med 65-68 på huvudmunstycket.

MK throwern brukar vara seg på låga varv (beroende på cylinder)- sen kommer ketchupeffekten.

Att den går SÅ varm att det ryker om cylindern låter inte heller helt bra.. kollat så den kyler som den ska? blir kylaren varm?


Fungerar oljeinsprutningen som den ska eller blandar du själv?

Luftskruven kan du lämna på 1½ - 2 varv från botten - det är en nog bra grundinställning för att felsöka
Får kolla tändstiftet imon på rätt sätt. Munstycket var 68 orginal så de tror jag inte jag ska ha.jag har orginal cylinder o förgasare.
Men de med att cylindern ryker va bara att de va vatten på cylinderhuset eller va de heter, kylaren blir inte varm dock.
Oljeinsprutningen får jag ta en titt på.
Luftskruven har jag satt på 1,5 varv ut o då gick det bättre än förut iallafall
Har du tagit ur strypningen på röret? Har du pillat med kylarvattnet? Det jag brkar göra är att känna på slangarna iställer för själva kylaren om den är varm. Sen får du helt enkelt prova dig fram vilket munstycke som är bäst. Finns bra guider här på TSR
Ta bort strypningen var det första jag gjorde. Kylaren är nyss bytt och slangarna är varma, munstyckena får jag fixa. Tack för svar!
Skriv svar