Ta Lätt MC Kort?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

GileraErik
Elmoped
Inlägg: 64
Blev medlem: 7 maj 2015, 19:39

Ta Lätt MC Kort?

Inlägg av GileraErik »

Tjena! Har funderat en del på att ta lätt mc kort eller a1 som det heter. Är det värt? Börjar tröttna på att ligga i 80.. :(

Jag undrar lite vad det kan kosta om man gör en del privat?
Är teoriprovet mycket svårare än AM-provet?

Vilken är bäst eller goast/roligast att köra med: KTM exc, KTM Duke, Yamaha wr??
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

hade jag vart du hade jag väntat tills jag fyllt 18 och istället skaffat A2 kort.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

pizza-bagarn skrev:hade jag vart du hade jag väntat tills jag fyllt 18 och istället skaffat A2 kort.
Av vilken anledning då?

När man har tagit ett mc-kort, då behöver man bara göra en uppkörning för att uppgradera (eller häva som det kallas), vilket kostar 1500kr. Så visst, man sparar 1500 på att vänta två år... Värt?

Angående totalkostad är det extremt individuellt. Men i runda slängar:
-uppkörning och prov 2000kr
-risk 1 och risk 2 typ 3000, varierar en del.

Resten är frivilligt, men du behöver ha boken och du ska definitivt göra teoriövningarna. Räkna med 2000kr

Övningskörning. Visst du kan köra själv, om du har någon som har koll som kan köra med dig. Har du inte det är du körd. Konbanan måste du ta på trafikskolan för den är lurig att lära sig själv. Finns en lätt-mc tråd eller va den heter där allt sånt här står
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

jag tog a1 kort o höstas. Jag tycker inte att du ska behöva vänta då det knappt kostar något att uppgradera. Om man har kört mycket moped så kommer det inte att vara särskilt svårt.
För mig så kostade det
1800kr för inskrivning på skolan och material.
5x 1450kr för körlektioner
risk1 750kr
risk2 4000
900kr för uppkörning (+lån av fordon)
och sen kanske 1000spänn till för trafikverkets avgifter till prov osv.
Och då övningskörde jag inget alls hemma.

Jag skulle rekomendera duke 125an. Mycket trevlig och köra det är ok tryck i den man kan ca 110-120 på motorvägen. Och den är mycket pigg upp till ca 80kmh. Drar väldigt lite soppa ca 0,15/10km och den är mycket bekväm.

Sen så kan det låta skoj med en vass 2t tex en 125exc. Men dom är väldigt obekväma drar otroligt mycket bensin (du kan räkna med 1l/10km) och dom behöver mycket service som olje/filter byte kolv osv.

Lycka till med kortet!
Användarens profilbild
guddingalex
Svårstartad skrothög
Inlägg: 181
Blev medlem: 7 oktober 2013, 13:42
Ort: östersund

Inlägg av guddingalex »

Karlan_ skrev:jag tog a1 kort o höstas. Jag tycker inte att du ska behöva vänta då det knappt kostar något att uppgradera. Om man har kört mycket moped så kommer det inte att vara särskilt svårt.
För mig så kostade det
1800kr för inskrivning på skolan och material.
5x 1450kr för körlektioner
risk1 750kr
risk2 4000
900kr för uppkörning (+lån av fordon)
och sen kanske 1000spänn till för trafikverkets avgifter till prov osv.
Och då övningskörde jag inget alls hemma.

Jag skulle rekomendera duke 125an. Mycket trevlig och köra det är ok tryck i den man kan ca 110-120 på motorvägen. Och den är mycket pigg upp till ca 80kmh. Drar väldigt lite soppa ca 0,15/10km och den är mycket bekväm.

Sen så kan det låta skoj med en vass 2t tex en 125exc. Men dom är väldigt obekväma drar otroligt mycket bensin (du kan räkna med 1l/10km) och dom behöver mycket service som olje/filter byte kolv osv.

Lycka till med kortet!
Har en exc inget å köra väg med dom är inte byggd för de! men de du prata om me service har fått om fpten.. lika myjy service som på allt annat dvs hålla koll på allt!
Gör kolvbyten, cylinderbyten och motorrenoveringar med mera (billigt). alex.gudding@gmail.com

kika gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 299#632299
Skriv svar