Sida 1 av 1

Metrakit Mini Gp XL [ -Banräser-] update setup

Postat: 25 januari 2016, 17:08
av a.knapp@home.se
Hej jag heter Adam Knapp och tävlar i en klass som heter Mini Gp 70
som körs på gokartbanor.
Klassen är en supportklass till minimoto
Jag har hållt på och tävlat i minimoto sen 2010 men 2014 så
gick vi upp i klasserna och köpte in en Metrakit MiniGP XL
Det är den hojen som jag tänkte skriva om här i tråden
Bild

Hojen är tillverkad av Metrakit och är en "produktionsräser"
Motorn som sitter i är i grunden en Derbi Ebs motor med
Metrakit pro race delar.
Det som vi har bytt ut i motorn är koppling och vev till Polinis som har visat sig hålla bättre än Metrakits.
Helst Mk-veven som har visat sig gå av,men Polinis for race har hållt bra för oss.
Vi plockar ut ca 20hk ur motorn (som är max hk i våran klass)och det sliter hårt,så kolvbyte var 6e timme.
Kolvarna spricker för oss och vad det beror på är nog att vi kör på ganska mycket förtändning.
Spikningarna motverkar vi med högre oktan i bensinen
I år ska vi prova att köra med Polinis kolvar och hoppas att dom håller bättre

Bild

Update: Håller på och förbereder för säsongen 2016, först
lite plastlagning av kåpor och div puts inför mc-mässan i Västerås
Motorrenovering kommer lite senare.
Bild

En bild utan kåporna på 70kg Racer :-)
Bild

Bild
Setup Motor (Update 170612)
Ebs block (portat)
Mrd växellåda
Cylinder Bidalot Racing Factory 80cc B
Avgas Bidalot Racing Factory 80 (2015)
Tändning Stage6 r/t pvl
Vev Bidalot Factory Racing 44,9
Förgasare Polini pwk 28mm
Reeds kx85 vforce3
koppling MRD Polini lameller

Bild
Frambroms 300mm Man använder i princip bara frambromsen så då
behövs det bra saker för att få stopp in i kurvorna.

Bild
Ny sponsor och nya dekaler :- )

Här är en film från ett av träningspassen på HällaRing i västerås
Hojen jag jagar är en Honda crf 150r
https://www.youtube.com/watch?v=3fb1gkQzvFo

Postat: 26 januari 2016, 05:14
av Hilmersson
Häftigt! Har en motor ligger som tävlat i just denna klass. Prorace setup i grunden även om cylindern numera är utbytt. Samt bortplockad kickmekanism och igenlagt vid packboxen. Stämmer det att ni inte får porta blocken?

Postat: 26 januari 2016, 16:00
av tompan__
Riktigt fränt :D

Postat: 26 januari 2016, 17:25
av Vikke2
Vill inte låta negativ men varför tävlar du i de här istället för att köpa en "riktig hoj "

Postat: 26 januari 2016, 18:11
av a.knapp@home.se
Vi får porta och trimma som vi vill,men eftersom vi redan ligger nära 20 hk
så om vi portar så är risken att vi får för mycket hk.

En stor anledning att jag inte är och tävlar med stor hoj på stora banor är helt enkelt en fråga om pengar,det kostar att köra stor hoj.
Det här är en relativt billig motorsport och vi har väldigt nära till HällaRing som är våran hemmabana. så vi kan träna ofta.

Postat: 26 januari 2016, 18:18
av Vikke2
aa, okej det förstår jag :) Är de bra tryck i hojen ?

Postat: 26 januari 2016, 22:46
av LennartTuning
kolvbyte var 6e timme, satan. känns som det är lite tajt alltså

Postat: 26 januari 2016, 22:57
av a.knapp@home.se
Kolvarna går sönder,dom klarar max 10 tim.
Men för att slippa dyra ras så byter man helst lite
före.

Postat: 12 februari 2016, 23:54
av a.knapp@home.se
Update

Postat: 21 februari 2016, 11:14
av DEA!!
Fränt! Kör du bara i Sverige? Är det många som kör, ingen koll på detta alls :o

Postat: 23 februari 2016, 20:49
av a.knapp@home.se
Vi kör bara i Sverige men klassen Mini Gp körs i dom flesta länder med lite olika regelverk och klasser
Från i år så är det 85cc 2takt 169cc 4takt och 20hk
Sen kan man köra med räserhoj eller crossar,fiddys,mopeder mm bara man klarar besikningen sen så är det bara att bromsa sent och gasa tidigt :-)
Och en licens om man ska tävla.
Mer går att läsa på Svemo.se under minimoto/regler

Postat: 25 mars 2016, 23:53
av a.knapp@home.se
Update Ny setup i motorn och ny sponsor

Postat: 27 mars 2016, 09:40
av DEA!!
twotroke? :) fint!

metra kit pro race xl? Är det en egen serie, isåfall var hittar du den? :)

Postat: 29 mars 2016, 18:55
av a.knapp@home.se
Det är cylindern som satt på från fabriken.
Ringde runt till några "gubbar" som tävlat
förut och en hade en liggande på en hylla
i garaget
Och fick även tag på den sista 43mm vev som
Twostroke hade. :-)

Postat: 6 juli 2016, 17:53
av a.knapp@home.se
Update med en liten film..

Postat: 6 april 2017, 16:15
av a.knapp@home.se
Update inför Säsongen 2017.
Vi har fått nya regler som innebär att 20hk gränsen är borttagen och den enda gräns vi har är 80cc.
Så helt fri trimning :-)
Vi startar säsongen med Bidalot rf 80 Tuningkit och ser hur långt det räcker
mot 85cc crossarna som i år är tillåtna i samma klass som vi kör i.