Metrakit Mini Gp XL [ -Banräser-] update setup
Postat: 25 januari 2016, 17:08
Hej jag heter Adam Knapp och tävlar i en klass som heter Mini Gp 70
som körs på gokartbanor.
Klassen är en supportklass till minimoto
Jag har hållt på och tävlat i minimoto sen 2010 men 2014 så
gick vi upp i klasserna och köpte in en Metrakit MiniGP XL
Det är den hojen som jag tänkte skriva om här i tråden
Hojen är tillverkad av Metrakit och är en "produktionsräser"
Motorn som sitter i är i grunden en Derbi Ebs motor med
Metrakit pro race delar.
Det som vi har bytt ut i motorn är koppling och vev till Polinis som har visat sig hålla bättre än Metrakits.
Helst Mk-veven som har visat sig gå av,men Polinis for race har hållt bra för oss.
Vi plockar ut ca 20hk ur motorn (som är max hk i våran klass)och det sliter hårt,så kolvbyte var 6e timme.
Kolvarna spricker för oss och vad det beror på är nog att vi kör på ganska mycket förtändning.
Spikningarna motverkar vi med högre oktan i bensinen
I år ska vi prova att köra med Polinis kolvar och hoppas att dom håller bättre
Update: Håller på och förbereder för säsongen 2016, först
lite plastlagning av kåpor och div puts inför mc-mässan i Västerås
Motorrenovering kommer lite senare.
En bild utan kåporna på 70kg Racer
Setup Motor (Update 170612)
Ebs block (portat)
Mrd växellåda
Cylinder Bidalot Racing Factory 80cc B
Avgas Bidalot Racing Factory 80 (2015)
Tändning Stage6 r/t pvl
Vev Bidalot Factory Racing 44,9
Förgasare Polini pwk 28mm
Reeds kx85 vforce3
koppling MRD Polini lameller
Frambroms 300mm Man använder i princip bara frambromsen så då
behövs det bra saker för att få stopp in i kurvorna.
Ny sponsor och nya dekaler :- )
Här är en film från ett av träningspassen på HällaRing i västerås
Hojen jag jagar är en Honda crf 150r
https://www.youtube.com/watch?v=3fb1gkQzvFo
som körs på gokartbanor.
Klassen är en supportklass till minimoto
Jag har hållt på och tävlat i minimoto sen 2010 men 2014 så
gick vi upp i klasserna och köpte in en Metrakit MiniGP XL
Det är den hojen som jag tänkte skriva om här i tråden
Hojen är tillverkad av Metrakit och är en "produktionsräser"
Motorn som sitter i är i grunden en Derbi Ebs motor med
Metrakit pro race delar.
Det som vi har bytt ut i motorn är koppling och vev till Polinis som har visat sig hålla bättre än Metrakits.
Helst Mk-veven som har visat sig gå av,men Polinis for race har hållt bra för oss.
Vi plockar ut ca 20hk ur motorn (som är max hk i våran klass)och det sliter hårt,så kolvbyte var 6e timme.
Kolvarna spricker för oss och vad det beror på är nog att vi kör på ganska mycket förtändning.
Spikningarna motverkar vi med högre oktan i bensinen
I år ska vi prova att köra med Polinis kolvar och hoppas att dom håller bättre
Update: Håller på och förbereder för säsongen 2016, först
lite plastlagning av kåpor och div puts inför mc-mässan i Västerås
Motorrenovering kommer lite senare.
En bild utan kåporna på 70kg Racer
Setup Motor (Update 170612)
Ebs block (portat)
Mrd växellåda
Cylinder Bidalot Racing Factory 80cc B
Avgas Bidalot Racing Factory 80 (2015)
Tändning Stage6 r/t pvl
Vev Bidalot Factory Racing 44,9
Förgasare Polini pwk 28mm
Reeds kx85 vforce3
koppling MRD Polini lameller
Frambroms 300mm Man använder i princip bara frambromsen så då
behövs det bra saker för att få stopp in i kurvorna.
Ny sponsor och nya dekaler :- )
Här är en film från ett av träningspassen på HällaRing i västerås
Hojen jag jagar är en Honda crf 150r
https://www.youtube.com/watch?v=3fb1gkQzvFo