Köra till Danmark med a-traktor.

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Köra till Danmark med a-traktor.

Inlägg av ockelbo »

Hej!

Hur skulle det funka att köra epa-traktor från Malmö till Danmark nuförtiden med flykting övervakning å skit?

På sommarlovet tänkte jag å polarna dra ut på roadtrip i Sverige med husvagn och slutmål Danmark tänkte vi å köpa sprit? Åldersgräns 16 år?

Fylla husvagnens sängar med sprit och sen åka hem och sälja det till folket här hemma i Sverige. Och givetvis, njuta av resan :D

Går det att ta sig till danmark med a-traktor?
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har Danmark några motsvarande regler för A-traktor... eller ser dom det bara som en märklig bil som kräver bilkörkort? Lämpligt att ta reda på fakta först, och inte upptäcka det i Danmark när ni blir stoppade av en polis - och helt plötsligt har en massa problem på halsen, bland annat att traktorn antagligen behöver åka släp/bärgningsbil tillbaka till Sverige...

Och hur står det till med innehav av alkohol i Sverige? Bara för att man får köpa det någonstans betyder inte att man får ha det i Sverige vid samma ålder.
Ytterligare en detalj är husvagnens tillåtna last, det brukar inte vara så värst många kilo. Idag när det med rådande regler i princip är fritt fram att importera så mycket alkohol man vill så länge man ska dricka den själv kan tullen inte göra så mycket när någon kommer med en full bil/släp/whatever. Däremot går det utmärkt att åka dit för överlass fortfarande, om man har mer last än fordonet är godkänt för...

Jag vet inte om det ens är lönt att köpa sprit i Danmark, har dom vettiga priser? Dom som köper för att sälja vidare med vinst brukar ta färjan till Tyskland.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

tror du får planera om lite... ja du får köpa sprit i danmark som 16åring men du måste vara 20 för att ta in det och om ni kör med det ekipaget kommer dom ju garanterat kolla er (om ni ens får köra i danmark) och det är inte så billigt med sprit i danmark så att det är värt att riskera att dom häller ut det :)
Bild
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Klart man får köra över till Danmark dom kanske kollar en nu när det är lite bevakningen men annars går det nog bra!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Kommer en epa med husvagn så kan ni ge er f*n på att ni blir stoppade i svenska tullen.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

G-son skrev:Har Danmark några motsvarande regler för A-traktor... eller ser dom det bara som en märklig bil som kräver bilkörkort? Lämpligt att ta reda på fakta först
Det är ju delvis det han frågar efter här?

Som tidigare sagt så är ett stopp i tullen att räkna med, hittar man då sprit så är det kört. Du måste vara 20 år för att ta in sprit i lilla landet lagom.

Norrlänning som jag är, så har jag bara varit på Öresundsbron en gång, och körde inte då. Vill ändå minnas att det är en motorväg, och redan där är det alltså stopp för epan.

EDIT:

"Förbindelsen består av motorväg och dubbelspårig järnväg. Motorvägen utgör en del av E20."

"- Nej, traktorn är ett motordrivet fordon, men inte ett
motorfordon och får därför inte köras på
motorväg eller motortrafikled. Detta gäller båda
registreringsklasserna."

Hurvida du får ta färjan över och sedan köra i Danmark vet jag inte.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jetforce_Dahlin skrev:Det är ju delvis det han frågar efter här?
Jag syftar på att man inte hämtar säkra fakta från ett forum fullt av moppepojkar, när det gäller regler och förordningar vänder man sig till berörda myndigheter. Visst går det få många bra svar på forum, men när det gäller viktiga grejer ska man kanske tillämpa lite striktare källkritik.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om du nu absolut vill över till Danmark och köpa sprit, åk till Helsingborg och ta färgen över till helsingör över dagen. Där finns det öl och sprit så ni storknar. Lämna epan i Sverige isf, och ha med någon bra rullväska eller så.

Det är dock ingen garanti för att ni inte åker fast. Dom gånger jag åkt över har tullarna varit helt obemannade, vilket dom antagligen inte är idag. MEN, jag tror inte att det är särskilt stort fokus på att några svenska epa-pojkar kommer med misstänkte väskor, de har nog fullt upp att kolla pass på alla för att hitta illegala flyktingar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Bullwinkle
Svårstartad skrothög
Inlägg: 201
Blev medlem: 24 oktober 2013, 00:13
Ort: I skrivarbunkern

Inlägg av Bullwinkle »

Jag skulle nog avråda från dessa eskapader, A-traktor är inte ett så kallat EU-certifierat fordon. Det vill säga FINNS ENDAST i Sverige. kan bli rätt livat, och krav på att vifta med ett B-kort kan komma på tal.
Inte alltid anträffbar men försöker vara aktiv.
Är det nåt, släng iväg ett PM. Jobbar typ 16 timmar om dagen, har alltid något för händerna.
Mathias Nörup Barnby
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 november 2014, 17:33
Ort: helsingborg

Inlägg av Mathias Nörup Barnby »

I Danmark finns det inte epatraktor. Vilket göra att om du blir stoppat av polisen kommer då att ser bilen som en bil. Jag vet inte helt om du för lov att köra hem den och hur mycket du kommer för i böte. Den största chansen ni har att ta alkohol med från Danmark är att gå men det finns och lite risk med det då det kan händer att det finns trull. Ett råd hur ni kan ser det är att en av är gå i för väg och kolla om trull är där. Finns det då trull ringar då till varandar och åke då fram och tillbakar och göra om tills trull inte är där.
jag ha dyslexi så jag stava som en hest
Användarens profilbild
Bocken Bruse
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 april 2016, 20:58
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Bocken Bruse »

På ett annat forum har jag läst vad beträffar Finland att...

Jag har blivit tillsagd av Finska polisen att det inte är tillåtet att köra med A-traktor i Finland därför att det klassas som "paketti auto" Skåpbil (?) och får därför endast framföras om man har minst B behörighet på körkortet. Bryter man mot den lagen blir det 60€ (ca 600kr) i böter och även körkortet kan dom ta för det räknas som olovlig körning.

...så jag misstänker att samma/liknande regler gäller i Danmark.

Källa: MASKININSTEN.NET - A-traktor i andra EU-länder?

Alkoholfrågan har jag ingen åsikt om. :D
Skriv svar