Byta bromsvätska A-traktor

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Sockerkakan
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 oktober 2015, 13:51
Ort: Karlshamn

Byta bromsvätska A-traktor

Inlägg av Sockerkakan »

Det är så att jag ska byta bromsvätska på min A-traktor Duett (Volvo 544) nästa vecka. Vilken typ av bromsvätska är bäst? DOT 4 eller 5? Vet inte vad jag har just nu.

Om jag väljer DOT 4, är denna då bra? Eller vad rekomenderar ni? :) http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och ... a-pa8452sv
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

DOT 4. Mekonomens kommer fungera, precis som alla andra nya oöppnade flaskor. (En tidigare öppnad flaska som stått flera år på en hylla i garaget är däremot inget att ha.)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760
Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av Arkstar »

Dot 4 funkar bra vad jag har läst mig fram till.
Jag skulle åka till Mekonomen eller någon verkstad och se vad dem rekommenderar för typ eller märke på bromsvätskan men skulle inte tro att Mekonomens vätskor e dåliga direkt.

Nu är jag inte bil mekaniker men efter att ha tömt bromsvätskan och för att sedan fylla på nytt så är du väl medveten om att du måste lufta bromssystemet vilket är ganska svårt på en bil/atraktor/epa. Moppe är ganska lätt men bil kan bli lite svårare :lol:
StuntRoxx Projektet! SÅLD! :shock:
Beta Ark Projektet! SÅLD! :shock:
Moppetiden är förbi för min del men tittar in då och då! :roll:
Numera ägare till BMW 120D F20 M-Sport -15! 8)
Klicka här för att komma till min biltråd!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man tömmer inte och fyller därefter, man fyller på med ny bromsvätska och pumpar igenom den på samma sätt som vid luftning tills all gammal bromsvätska är borta ur systemet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Sockerkakan
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 oktober 2015, 13:51
Ort: Karlshamn

Inlägg av Sockerkakan »

Okej, jo jag vet man måste lufta systemet. Ska göra det i skolan så det blir inte lika svårt ( går på fordon )

Blir nog att köpa Mekonomens DOT 4 då, ska se vad de säger också.
Läste även på locket till bromsvätskan "SAE 70R3" vilket är DOT 2 eller 3.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det är äldre standarder, som förmodligen inte ens går köpa längre. DOT4 fungerar som ersättare för tidigare bromsvätskor så den går utmärkt. DOT5 är däremot något helt annat och går inte blanda med andra sorters bromsvätska, så den låter man bli om man inte vet att det är den man SKA ha.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar