Grålle Flakmoped bra kvalite??

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Grålle Flakmoped bra kvalite??

Inlägg av MacGyver84 »

Hej jag skulle vilja veta om det är bra kvalite på dessa Grålle flakmopeder tänkte på 2015 års modell?. Nån som äger en och kan berätta om för och nackdelar med dessa mopeder skulle uppskattas då jag kanske ska kolla på en sån i sommar dessa menar jag http://www.blocket.se/stockholm/Gralle_ ... w=3&last=1
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Inte pillat nått på "grålle"-versionen, men den till synes nästan identiska modellen av märke MGB.
http://www.motorimporten.se/sv/Fordon/M ... ?id=210001

Sannolikt samma sk*t med olika dekaler - om jag är sådär normalt cynisk så gissar jag att "monteringen i Sverige" som Grålleprodukter gör av sina flakmoppar sannolikt bara betyder att dom monterar framhjulen, styret och kanske lite andra prylar som inte sitter fastskruvade när dom skickas för att det skulle ta onödigt mycket plats.

För att vara kinatillverkad var MGBn faktiskt oväntat bra, men samtidigt skulle det vara rätt bedrövligt om ett så simpelt konstruerat fordon inte gick göra rätt bra för 30 000 spänn. Men missförstå mig rätt nu, "oväntat bra" betyder just att den var bättre än jag förväntade mig - jag förväntade mig ett riktigt jäkla lik så det var inte så svårt att överträffa det. :roll:

Om det inte måste vara en ny moppe eller EU45 så hade jag hellre köpt med en gammal flakmoppe. Visst, det är gammalt, får "bara" gå i 30, och har i de flesta fallen en rätt tråkig Sachsmotor... men det går köpa en sån i hyfsat skick för <10 000, då har man mer än 20 000kr kvar att fixa det som behövs med, och resten kan man bränna på pizza och cola.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Okej tack för så bra förklaring som möjligt ja man kan faktiskt även få tag i en helt nyrenoverad flaka av äldre modell men är inte så intresserad av det men håller dessa nyare flakmopeder bättre kvalite än tex Baotian mopederna?. Men om jag skulle få för att köpa en MGB delivery tex vågar jag ge strax under 30.000 kr för en utan att jag måste få fullt med problem hela tiden? det finns ju garanti såklart men vill ju inte ha en massa strul med den det är lite blandade meningar med grålle mopeden men det finns ju folk som klagar på saker utan att det behöver vara dåligt eller dålig kvalite på dom tex att nåt måste justeras eller bara skruvas åt. Finns ju fyrhjulingar också kan denna vara nåt att ha http://www.blocket.se/stockholm/SMC_CBW ... m?ca=5&w=3
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

MacGyver84 skrev:håller dessa nyare flakmopeder bättre kvalite än tex Baotian mopederna?
Ja, det skulle jag nog säga, baserat på det jag sett. Bättre än Baotian och dess syskon, men inte bra som japanskt/europeiskt.
MacGyver84 skrev:Men om jag skulle få för att köpa en MGB delivery tex vågar jag ge strax under 30.000 kr för en utan att jag måste få fullt med problem hela tiden? det finns ju garanti såklart men vill ju inte ha en massa strul med den det är lite blandade meningar med grålle mopeden men det finns ju folk som klagar på saker utan att det behöver vara dåligt eller dålig kvalite på dom tex att nåt måste justeras eller bara skruvas åt.
Ptja... JAG skulle inte lägga 30k på en sån, men det är väl delvis för att jag gillar att meka och hellre har en svenskbyggd veteran. Köper du en så räkna med lite problem, den ÄR trots allt "made in China" så det hör till, men på det stora hela borde den fungera.
MacGyver84 skrev:Finns ju fyrhjulingar också kan denna vara nåt att ha http://www.blocket.se/stockholm/SMC_CBW ... m?ca=5&w=3
Inte en aning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:
MacGyver84 skrev:håller dessa nyare flakmopeder bättre kvalite än tex Baotian mopederna?
Ja, det skulle jag nog säga, baserat på det jag sett. Bättre än Baotian och dess syskon, men inte bra som japanskt/europeiskt.
MacGyver84 skrev:Men om jag skulle få för att köpa en MGB delivery tex vågar jag ge strax under 30.000 kr för en utan att jag måste få fullt med problem hela tiden? det finns ju garanti såklart men vill ju inte ha en massa strul med den det är lite blandade meningar med grålle mopeden men det finns ju folk som klagar på saker utan att det behöver vara dåligt eller dålig kvalite på dom tex att nåt måste justeras eller bara skruvas åt.
Ptja... JAG skulle inte lägga 30k på en sån, men det är väl delvis för att jag gillar att meka och hellre har en svenskbyggd veteran. Köper du en så räkna med lite problem, den ÄR trots allt "made in China" så det hör till, men på det stora hela borde den fungera.
MacGyver84 skrev:Finns ju fyrhjulingar också kan denna vara nåt att ha http://www.blocket.se/stockholm/SMC_CBW ... m?ca=5&w=3
Inte en aning.
Okej tack för all info och bra svar då får jag se hur jag gör med den mopeden dom är ju trots allt populära av folk annars skulle dom ju inte gå åt.
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

En släkting har köpt ett antal flakmopeder på kvd.se (postens begagnade) där kostar de bra mycket mindre. Kan du meka lite så kan du köpa en sådan och komma undan mycket billigare.

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

TheGrimReaper skrev:En släkting har köpt ett antal flakmopeder på kvd.se (postens begagnade) där kostar de bra mycket mindre. Kan du meka lite så kan du köpa en sådan och komma undan mycket billigare.
Okej men har kollat upp nu och efter 2012 har dom blivit mycket bättre dessa Grålle Flakmopeder tex extra rostskydd framdelen är från kina och bakdelen från europa och motorn tror jag är en äkta honda kommer från kina av en underleverantör och dom sätts ihop i Nacka motorn är på 5hk istället för 3hk den andra modellen MGB Delivery är kina rakt igenom men tack för bra svar uppskattas.
Skriv svar