Startmotor?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

d08
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 oktober 2015, 16:40

Startmotor?

Inlägg av d08 »

Baotian retro.
Fungerat typ som den ska, lite elfel här och där. Men har startat som den skall tills häromdagen. Helt plötsligt startar den inte. Reagerar inte på kicken och startmotorn vill inte. Först lät det som den inte orkar dra runt, som när batteriet är dåligt. Det kommer ett ringande ljud, som att du lägger en mutter i en plåtcylinder och snurrar den fort, förstår nu? :)

Batteriet är schysst, jag har mätt startrelät, kommer strax under 12v på ena skruven och noll på andra. När man trycker på starten så kommer det ett klickljud från relä och det skickar vidare ström. Nu när jag skriver kommer jag iof på att det inte skickades vidare 12v utan den hoppar lite mellan typ 7 och 9, 11 osv. Men jag har inte velat hålla in knappen länge och sett om det stiger och håller sig konstant, om det ens ska det?

Jag plockade bort variatorkåpan och sprayade lite 5-56 på allt jag hittade, bl.a. bendixdrevet. Nu startar den på kicken, men startmotorn låter inte alls. Låter bara som ett vinande/susande ljud.

Kan det vara att startmotorn inte får tillräckligt med kraft från relä eller har motorn gett upp?

Går det att typ koppla på en pluskabel från ett nyladdat, fräscht batteri på den skruven på relät som skickar vidare ström till startmotorn? Kan det vara ett sätt att "koppla förbi" relä och se om motorn drar igång?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Re: Startmotor?

Inlägg av G-son »

d08 skrev:...Det kommer ett ringande ljud, som att du lägger en mutter i en plåtcylinder och snurrar den fort, förstår nu?...
...Nu startar den på kicken, men startmotorn låter inte alls. Låter bara som ett vinande/susande ljud...
Startmotorn går, men bendixdrevet gör inte sitt jobb. Det beror antingen på att bendixdrevets innehåll kärvar, eller att startmotorn går för långsamt - för att den inte får så mycket ström som den behöver.

Du kan mäta om du har bra kontakt hela vägen från batteri till startmotor genom att koppla voltmätaren på batteriets pluspol och motorns plusanslutning. När du sedan kör startmotorn ska du ha ganska nära 0V. Du kan köra samma mätning mellan minuspol och minusanslutning till startmotorn, det kan vara dålig kontakt där också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bendixdrevet ska vara löst utan kåpan.

Japp, inkopplat så. Egentligen röd på batteriet och svart mätkabel på motorn, men jag antar att du har en digital multimeter som inte bryr sig så mycket om den saken.

Du ska se ca 12V (hela batterispänningen) när du inte försöker starta, eftersom du har ena mätkabeln direkt på pluspolen, den andra mätkabeln har indirekt kontakt till minuspolen genom startmotorn då, så det blir som att mäta direkt på batteriets bägge poler.

När startreläet slår till ska du få mer eller mindre perfekt kontakt hela vägen från pluspol till startmotor, och har du perfekt kontakt blir det ingen spänningsskillnad - däremot får du hela batterispänningen till startmotorn. I en perfekt värld ska denna mätningen säga 0,00V. I en realistisk värld har man lite motstånd genom elkablarna, särskilt underdimensionerade kinesiska kablar, men mer än några tiondels volt bör det i alla fall inte bli.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
d08
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 oktober 2015, 16:40

Re: Startmotor?

Inlägg av d08 »

G-son skrev:Du kan mäta om du har bra kontakt hela vägen från batteri till startmotor genom att koppla voltmätaren på batteriets pluspol och motorns plusanslutning. När du sedan kör startmotorn ska du ha ganska nära 0V. Du kan köra samma mätning mellan minuspol och minusanslutning till startmotorn, det kan vara dålig kontakt där också.


Så jag sätter alltså t.ex. den svarta kabeln (på voltmätaren) på batteriets pluspol och den röda på startmotorns pluspol. Och när jag trycker på startknappen ska värdet bli 0V? Borde det inte bli typ 12v?

Om det är dålig kontakt, vilket värde kan visas då?

Tilläggas bör att bendixdrevet satt typ löst när jag tog bort variatorkåpan... iof. fanns en utfräsning i kåpan som såg ut att vara till för att hålla drevet på plats?
d08
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 oktober 2015, 16:40

Inlägg av d08 »

G-son skrev:Bendixdrevet ska vara löst utan kåpan.

Japp, inkopplat så. Egentligen röd på batteriet och svart mätkabel på motorn, men jag antar att du har en digital multimeter som inte bryr sig så mycket om den saken.

Du ska se ca 12V (hela batterispänningen) när du inte försöker starta, eftersom du har ena mätkabeln direkt på pluspolen, den andra mätkabeln har indirekt kontakt till minuspolen genom startmotorn då, så det blir som att mäta direkt på batteriets bägge poler.

När startreläet slår till ska du få mer eller mindre perfekt kontakt hela vägen från pluspol till startmotor, och har du perfekt kontakt blir det ingen spänningsskillnad - däremot får du hela batterispänningen till startmotorn. I en perfekt värld ska denna mätningen säga 0,00V. I en realistisk värld har man lite motstånd genom elkablarna, särskilt underdimensionerade kinesiska kablar, men mer än några tiondels volt bör det i alla fall inte bli.
Perfekt, det ska testas!
Tack, återkommer med provsvar.
Skriv svar