Startmotor?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

d08
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 oktober 2015, 16:40

Startmotor?

Inlägg av d08 »

Baotian retro.
Fungerat typ som den ska, lite elfel här och där. Men har startat som den skall tills häromdagen. Helt plötsligt startar den inte. Reagerar inte på kicken och startmotorn vill inte. Först lät det som den inte orkar dra runt, som när batteriet är dåligt. Det kommer ett ringande ljud, som att du lägger en mutter i en plåtcylinder och snurrar den fort, förstår nu? :)

Batteriet är schysst, jag har mätt startrelät, kommer strax under 12v på ena skruven och noll på andra. När man trycker på starten så kommer det ett klickljud från relä och det skickar vidare ström. Nu när jag skriver kommer jag iof på att det inte skickades vidare 12v utan den hoppar lite mellan typ 7 och 9, 11 osv. Men jag har inte velat hålla in knappen länge och sett om det stiger och håller sig konstant, om det ens ska det?

Jag plockade bort variatorkåpan och sprayade lite 5-56 på allt jag hittade, bl.a. bendixdrevet. Nu startar den på kicken, men startmotorn låter inte alls. Låter bara som ett vinande/susande ljud.

Kan det vara att startmotorn inte får tillräckligt med kraft från relä eller har motorn gett upp?

Går det att typ koppla på en pluskabel från ett nyladdat, fräscht batteri på den skruven på relät som skickar vidare ström till startmotorn? Kan det vara ett sätt att "koppla förbi" relä och se om motorn drar igång?
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

tror det är samma problem som jag hade med min. det är att startmootrn inte drar runt motorn som det "vinande" ljudet kommer av. jag löste det genom att skruva av den och sen sätta på den igen så funkade det jättebra.

klickar det bara utan att börja snurra så var det min kol i startmotorn som inte hade ordentligt med kontakt så skruvade upp den och la dem rätt igen så funkade det också
Ride or die <3
Skriv svar