Baotian sprint stypningar/trim

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Baotian sprint stypningar/trim

Inlägg av Lucasosterberg »

Hej! Fick idag en baotian sprint (4 takt) helt gratis i en bytesaffär.
Vad finns det för enkla trim till sådana här mopeder? Vilka strypningar finns det? Ska rensa ur strypningar ur variatorn imorrn men finns det mer än så?
Mopeden har varit stulen och ägaren fick tillbaka både den och en helt ny moped, men i papprena står det att den gamla är skrotad så det är inget som går att sälja sen så vill inte lägga några stora pengar på den. (Alltså inte ny cylinder, trimrör osv)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Skruva av locket på förgasaren. Där på lockets insida brukar finnas en skruv som ofta är av mässing som hindrar för att gasa fullt ut. Ta bort skruven. Sedan vad jag minns brukar det finnas strypning på CDI-boxen på många av dessa. Det är någon tråd eller ögla som ska klippas av för att ta bort strypningen. Det var många år sedan jag hade en sådan fyrtaktare så jag minns inte men det finns väl fler som vet här! ;)
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

Ride or die <3
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

runners skrev:Skruva av locket på förgasaren. Där på lockets insida brukar finnas en skruv som ofta är av mässing som hindrar för att gasa fullt ut. Ta bort skruven. Sedan vad jag minns brukar det finnas strypning på CDI-boxen på många av dessa. Det är någon tråd eller ögla som ska klippas av för att ta bort strypningen. Det var många år sedan jag hade en sådan fyrtaktare så jag minns inte men det finns väl fler som vet här! ;)
Kollade igenom den idag och i förgasaren fanns ingen mässingskruv på lockets insida. Sedan öppnade jag variatorn och hittade grejen som ger information till cdi boxen och monterade bort den helt, o jäklar vilken skillnad de blev! Mycket bättre axx och 5 km/h snabbare på gps :D Jag som bara trodde de gav lite högre toppfart!!

Dock så kunde jag inte ta bort v-ringen eftersom jag inte kunde få loss den stora muttern. På tutorials har alla en mutterdragare, men det har inte jag. Finns det något annat sätt att få loss och på den eller är det nödvändigt att köpa en?
Jockeboi123
Elmoped
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 oktober 2014, 09:21

Inlägg av Jockeboi123 »

du kan sätta en skruv mejsel imellan kickdrevet tror jag och sen skruva annars skulle jag rekomendera biltemas elektriska skruvdragare för 400kr :)
vivacity
7,G vikter
V,bricka borta
ur pluggat ogrinal rör
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Jockeboi123 skrev:du kan sätta en skruv mejsel imellan kickdrevet tror jag och sen skruva annars skulle jag rekomendera biltemas elektriska skruvdragare för 400kr :)
Med kickdrevet, menar du det "halva" kugghjulet? Isf det åker ut med variatorkåpan. Men hittade en elektrisk mutterdragare från meec på jula för 199:- på rea så det löser sig :)
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

Har testat julas eldrivna mutterdragare, värdelös.. bättre å åka till en bil meck elr typ okq8 och låna deras luft drivna en snabbis.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

min baotian classic och de jag könner som har gy6 motors så har ingen haft en v-ring så tror inte du har det på din heller. de är i stort sätt bara stryta med cdi booxen. har en trim cdi hemma för en billig päng om du är intresserad
Ride or die <3
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

AndenIflaskan skrev:Har testat julas eldrivna mutterdragare, värdelös.. bättre å åka till en bil meck elr typ okq8 och låna deras luft drivna en snabbis.
Tyckte den fungerade alldeles utmärkt :wink:
DbL skrev:min baotian classic och de jag könner som har gy6 motors så har ingen haft en v-ring så tror inte du har det på din heller. de är i stort sätt bara stryta med cdi booxen. har en trim cdi hemma för en billig päng om du är intresserad
Konstigt att jag tog bort den idag då :P
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 395
Blev medlem: 21 november 2012, 21:33

Inlägg av Lillapojkens »

På de nyare "äkta" alltså en riktig baotian har en liten v-ring som verkligen är extremt liten och ger ca 5km/h. Men oftast på de äldre sitter de bara en cdi strypning.
Varit ägare till 74st moppar
Skriv svar