Sida 1 av 1

Spärra allt utom ettans växel och backen

Postat: 29 november 2015, 13:20
av ockelbo
Hej!

Skulle det funka att spärra 2,3,4,5 och bara ha 1an, R och endå gå igenom besiktning? På ettan går den i 24 km/h

Dubbellåda.

Postat: 29 november 2015, 14:44
av bensinskalle
Misstänker att det är en A-traktor du skriver om.

Och svaret är ner, det funkar inte. Läs A-traktor reglementet så ser du att det inte är lagligt. Minst 2 växlar framåt.

Postat: 29 november 2015, 18:23
av spaaals
som bensinskalle säger måste du ha en högväxel och en lågväxel, den ska ha en konstruktiv maxhastighet på 10kmh på 1an och 30kmh på 2an.

Postat: 29 november 2015, 20:20
av ockelbo
bensinskalle skrev:Misstänker att det är en A-traktor du skriver om.

Och svaret är ner, det funkar inte. Läs A-traktor reglementet så ser du att det inte är lagligt. Minst 2 växlar framåt.
Hur spärrar jag gaspedalen enklast med 10%?

Postat: 29 november 2015, 20:45
av Speedway
Tänker du på att spärra motorvarvet 10% är det en Varvregg du ska använda. Men detta har som syfte att inte övervarva när den går lagligt. Går din dubblelåda i 24 på 1:an så är det något som är knas. Troligen 4:an som ligger i på bakre.

Postat: 29 november 2015, 21:48
av G-son
spaaals skrev:som bensinskalle säger måste du ha en högväxel och en lågväxel, den ska ha en konstruktiv maxhastighet på 10kmh på 1an och 30kmh på 2an.
Det finns inget krav på att det ska finnas någon högre växel, bara att man på lägsta växeln inte ska komma över 10km/h vid två tredjedelar av originalmotorns ursprungliga maxvarvtal - vilket alltså skulle ge 15km/h vid maxvarvet av samma motor, eller helt annan fart med en annan motor. En rätt märklig beskrivning av hur dom vill ha det.

Postat: 30 november 2015, 16:06
av ockelbo
G-son skrev:
spaaals skrev:som bensinskalle säger måste du ha en högväxel och en lågväxel, den ska ha en konstruktiv maxhastighet på 10kmh på 1an och 30kmh på 2an.
Det finns inget krav på att det ska finnas någon högre växel, bara att man på lägsta växeln inte ska komma över 10km/h vid två tredjedelar av originalmotorns ursprungliga maxvarvtal - vilket alltså skulle ge 15km/h vid maxvarvet av samma motor, eller helt annan fart med en annan motor. En rätt märklig beskrivning av hur dom vill ha det.
Jag fattar inte, hur ska man kunna växla med fyrhjulsdriften egentligen?
http://i.imgur.com/q8s8F6Z.jpg

Där har jag illustrerat ett vanligt växelsystem i en pickup. Hur ska man kunna växla med fyrhjulsdrifts-spaken egentligen? När man spärrar en a-traktor så tar man väl bort högens växelspak och lägger en plåt med skåror för 1,2,R? Såhär http://oi58.tinypic.com/2ecnmnl.jpg

Fyrhjulsdriftslådan går ju bara att dra upp och ner typ??

Eller lägger man i ''4WD L'' och använder höga lådan för att växla?

Förklara lite tack! :)

Postat: 30 november 2015, 23:14
av G-son
ockelbo skrev:Eller lägger man i ''4WD L'' och använder höga lådan för att växla?
Ja. När man ska köra i dålig terräng lägger man i lågväxel & 4WD, på vanlig väg använder man högväxeln. I ditt fall vill du ha låg fart, och spärrar lådan på låg.