köra in cylinder och kolv

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Olzzon9632
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 november 2015, 22:01
Ort: Kungsbacka

köra in cylinder och kolv

Inlägg av Olzzon9632 »

Hej jag har köpt ny cylinder o kolv och jag undrar på hur bästa sätt jag ska köra in dom? Tacksam för svar :)
Ju mer jag lär mig om kvinnor, ju mer älskar jag min mt5:a
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: köra in cylinder och kolv

Inlägg av Rotmosmannen »

Olzzon9632 skrev:Hej jag har köpt ny cylinder o kolv och jag undrar på hur bästa sätt jag ska köra in dom? Tacksam för svar :)
gjutjärn eller aluminium?
Men kolla...ja la en post!
Quvipp
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 8 mars 2015, 19:52

Inlägg av Quvipp »

Lånar tråden lite, måste man köra in en begagnad cylinder? Alltså om jag byter till en begagnad cylinder istället för en ny.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Quvipp skrev:Lånar tråden lite, måste man köra in en begagnad cylinder? Alltså om jag byter till en begagnad cylinder istället för en ny.
Tror man kör in för att cylindern ska vänja sig vid motorns rörelse. Rätta mig om jag har fel.
Så tror det är samma sak med gamal cylindrar. Är inte säker alls men tror de är så.
Sen så har alu cyllindrar nikalis i loppet som är hårt så behövs ej köras in. Kanske lite med kolvringarna men inte annars.
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Quvipp skrev:Lånar tråden lite, måste man köra in en begagnad cylinder? Alltså om jag byter till en begagnad cylinder istället för en ny.
Får du kolv till som är inkörd tillsammans med den cylindern så behövs inte det, inkörningen är att kolv och cylinder ska slitas in.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Beya
Svårstartad skrothög
Inlägg: 202
Blev medlem: 15 mars 2015, 16:42

Inlägg av Beya »

Varva ur ordentligt, sakta sedan ner igen. Kör på blandat varvtal, krokig landsväg kan vara lämpligt för detta.

Kör inte på tomgång för länge. Var dock noga med att grundbestycka först. Gör inget om den går lite fett. Dock ska du kunna varva ur ordentligt.

FIS-KÖR EJ!!!
Olzzon9632
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 17 november 2015, 22:01
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Olzzon9632 »

Tack för alla svar
Ju mer jag lär mig om kvinnor, ju mer älskar jag min mt5:a
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Stämmer det om man har ny kolv och cylinder ska man köra 3-4% olja i bensinen detta stod i en guide men stämmer det?
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

det skadar inte att köra med samma blandning som man brukar men det är att föredra att köra med lite mer olja så det smörjs ordentling

man ska väll inte varva ut den i början för att vara by the book?
Ride or die <3
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Okej fick nämligen i gång min Yamaha dt50mx härom dagen och det var en sprillans ny kolv till den!
Skriv svar