Tjäna ihop till en hoj som 16åring

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Tjäna ihop till en hoj som 16åring

Inlägg av Karlan_ »

Tjenare! Nu har jag äntligen skaffat a1 kortet och ska nu skaffa en hoj. Dock så är tyvär inte föräldrarna med på spåret så jag behöver lösa det ekonomiska själv. :( Jag har tänkt o skaffa en ktm rc125 för att jag behöver pendla en hel del (iallafall 35km på motorväg varje dag) annars så hadde någon vass 2t varigt det självklara valet. Menar på att en ktm 125exc drar iallafall 1l/mil om man kör på motorväg och rcn snittar 0.2-.03 l/mil och sen så är den betydligt mer komfortabel.
Men till det ekonomiska, jag har sålt min moppe för 20k så det är bara 30k kvar tills målet. Har ni några ideer? Jag har kollat up hur man tjänar som tidnings/reklam bud och det är ju inte särskilt fett det blir ca 1000-2000kr + varje månad. Jag har tänkt att sommarjobbba och där kanske man kan skrapa ihop 20k till? Kan man eventuellt helgjobba på något cafe som 16åring utan utbildning för det? Och finns det några andra alternativ till 125or?

/Karlan
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Du kanske har fler saker du kan sälja?
Höra runt på olika ställen om dom behöver lite extra arbetskraft, tex café som du nämnde, någon utbildning lär du inte behöva, har en kompis som jobbade på kafé vid sidan av plugget vid 16års ålder, sen får du la studiebidraget oxå?

Sen är de ju jul snart också ;)

Och sen att dina föräldrar inte vill pröjsa kanske ändrar sig senare när det inte fattas lika mycket, nu rör det ju sig om 30k

Kanske kan skotta snö nu på vintern oxå hehe ;)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag arbetade extra på helger och lov, det går utmärkt utan utbildning. Café, ICA eller liknande. Restaurang och café ligger omkring 96kr/timme för en 18-åring utan erfarenhet vill jag minnas, så du hamnar inte långt under det. Handels (ICA eller liknande) har ungefär samma lön, men betydligt bättre OB-tillägg. T.ex. dubbel lön på söndagar.

Är även under arbeta att skapa liknande möjligheter för ungdomar runt om i landet. Skulle kunna tänka dig att t.ex. klippa gräs, måla hus, hjälpa barn med läxor eller skotta snö (om ni får någon sån nere i Kalmar)?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Cagiva mito eller aprilia rs är bra sporthojar.
Brukar vara billiga också
Senast redigerad av Lukaas1 den 27 november 2015, 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
Lukaas1
Svårstartad skrothög
Inlägg: 277
Blev medlem: 28 maj 2015, 22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Lukaas1 »

Skitkul å köra såna här också
http://www.blocket.se/vi/63790514.htm
Användarens profilbild
wilhelm riberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 maj 2015, 11:03
Ort: umgransele

Inlägg av wilhelm riberg »

Köp då en supermotatd
kör en Rieju mrt 2014
Setup. org
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Varför inte välja hoj baserat på din ekonomi, istället för att försöka anpassa ekonomin efter grejer du egentligen inte har råd med? 20 000 räcker långt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

G-son skrev:Varför inte välja hoj baserat på din ekonomi, istället för att försöka anpassa ekonomin efter grejer du egentligen inte har råd med? 20 000 räcker långt.
Det är givetvis ett bra tänk, och även jag skulle avråda ifrån nyköp p.g.a. värdeförlust. MEN, driftkostnaden kommer ju inte vara allt för stor. Och alla har vi väl någon gång sparat ihop till något vi vill ha?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Absolut inget fel i att spara ihop till något man vill ha. Men samtidigt får man se till alla andra faktorer. Bara för att ta ett exempel, om man har tagit körkortet och sålt moppen nu har man inget fordon alls, och även om ett sommarjobb ger pengarna som saknas innebär det att hela sommaren ryker innan man får åka en meter på hojen man ville ha - och det är under förutsättning att det faktiskt finns en att köpa just när man har pengarna på kontot. Sedan är det alltid lämpligt att ha en ekonomisk buffert, en hyfsad summa pengar sparade om något oväntat händer - en punktering som blir så stor att däcket inte går rädda landar på ett fyrsiffrigt belopp, och det kan hända första dagen man har hojen.

Appropå driftskostnad, vad kostar det att helförsäkra en sån ny hoj? Vad kostar service på märkesverkstad, och hur ofta ska den in för det?

Jag låter nog lite negativ nu... men det är trots allt oftast roligast om man har grejer som man faktiskt har råd att använda. Bara för att man kan få fram pengarna för att köpa något betyder inte det att man verkligen har råd att köpa det...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

G-son skrev:Absolut inget fel i att spara ihop till något man vill ha. Men samtidigt får man se till alla andra faktorer. Bara för att ta ett exempel, om man har tagit körkortet och sålt moppen nu har man inget fordon alls, och även om ett sommarjobb ger pengarna som saknas innebär det att hela sommaren ryker innan man får åka en meter på hojen man ville ha - och det är under förutsättning att det faktiskt finns en att köpa just när man har pengarna på kontot. Sedan är det alltid lämpligt att ha en ekonomisk buffert, en hyfsad summa pengar sparade om något oväntat händer - en punktering som blir så stor att däcket inte går rädda landar på ett fyrsiffrigt belopp, och det kan hända första dagen man har hojen.

Appropå driftskostnad, vad kostar det att helförsäkra en sån ny hoj? Vad kostar service på märkesverkstad, och hur ofta ska den in för det?

Jag låter nog lite negativ nu... men det är trots allt oftast roligast om man har grejer som man faktiskt har råd att använda. Bara för att man kan få fram pengarna för att köpa något betyder inte det att man verkligen har råd att köpa det...
Bra skrivet stämmer mycket bra själv var jag inne på att spara ihop till en mopedbil och köpa en sen men sen kom verkligheten ikapp och min mamma fick mig att inse att jag inte har ekonomi för att ha en mopedbil den ska ha service delarna kostar försäkring ska det vara också spelar ingen roll att bilarna dricker lite diesel allt annat runtomkring kostar pengar istället men han spara ihop 25.000 kr i alla fall.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Duke?

Inlägg av NizzePisse »

En ktm duke 125 säljs för cirka 25k, den är byggd på samma ram som duke 390 och är rejäl för att vara lätt mc. Är en "naked" mc så du får ingen otrolig tophastighet, blir ungefär 110-130 original. Men sedan finns det elektronisk strypning och man kan även köpa nytt avgassystem. Ta en titt.
http://www.blocket.se/lulea/KTM_Duke_12 ... ?ca=17&w=3
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar