Bygga en A-traktor

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Bygga en A-traktor

Inlägg av ockelbo »

Hej!

Trött på en moped nu, sugen på något annat så man får ligga lite, a-traktor med andra ord :wink:

Vad behövs göras för att jag ska kunna gå igenom besiktning? Jag har en pickup med enkelhytt och utan flakkåpa.

Säg allting som behövs göras, tackar! :D :D
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Modifiera transmissionen permanent så toppfarten blir under 30km/h vid motorns ursprungliga maxeffektsvarvtal/maxvarvtal (beroende på typ av motor) - ibland räcker spärrning på lågväxel och spärrning av växel 3/4/5, ibland är det betydligt jobbigare. Skaffa verkstadsintyg på att spärrningen är korrekt gjord. Bygga igen flaket helt eller delvis så det inte överskrider maxstorlek för barlastflak. (Om barlastflak alls behöver finnas beror på drivhjulsplacering, traktorns vikt och viktfördelning.)

Har du tur är det inte mer avancerat än så. Är hytten för stor (fritt utrymme bakom förarsätet) kan viss ombyggnad krävas där också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Tror att det är så här:

Spärra växellådan med intyg från verkstad. Beror på lite hur man spärrar från modell till modell och om det är 4-hjulsdrift eller inte. Den ska gå 30 vid motorns max kapacitet.
Du ska göra så att de inte går att frakta gods eller personer bakom sätena.
Flak ska byggas enligt reglerna. Rätt storlek, placering och lite annat.
Om det inte fanns något baksäte från början kanske du slipper kapa den men de beror på lite vem som besiktar också.
Sen ska du såklart sätta upp en LGF-skylt.
Se till att någon kunnig spärrar lådan och sedan efteråt fixar ryckspärr eller liknande. ;)
Användarens profilbild
spaaals
Sunnanö mek & pul
Inlägg: 249
Blev medlem: 26 juli 2013, 12:06
Ort: Borlänge

Inlägg av spaaals »

hatthylla lär du ha också
gött å se
Användarens profilbild
Speedway
Kinaraket
Inlägg: 910
Blev medlem: 9 januari 2013, 20:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Speedway »

Hatthylla och mellanvägg behövs bara om det är mer än 15cm bakom stolarna.
Utför motorrenoveringar, cylinderbyte, kolvbyte M.M!
Kontakta mig på Pm eller på eliasj19@hotmail.com
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Dokument från Bilprovningen: Ombyggnad från bil till A-traktor.
Där hittar du nog de allra flesta svaren. Har du fler funderingar så dra dig inte för att skicka ett mail till Bilprovningen eller Trafikverket, man brukar få bra svar inom 2-3 dagar. Lycka till med bygget :D
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Hur mycket tar en verkstad för att modifiera transmissionen på en King Cab -99 tror ni?

Och är det så jävla svårt att bygga en A-traktor? Hatthylla och flak är ju enkelt fixat med svets, brädor och plåt :)

Skiter fullständigt i hur den ser ut, huvudsaken att jag den får rulla på vägarna :lol:
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Skriv svar