Polera Ram och Sving

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Ska jag polera ramen och svingen?

Ja
4
57%
Nej
3
43%
 
Antal röster: 7

Isaklaurell
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2015, 19:28

Polera Ram och Sving

Inlägg av Isaklaurell »

Hej TSR!
Nu i vintertid så tänkte jag ställa av moppen och fixa till den lite så den blir fin när "moppesäsongen" börjar igen.
Därför undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av att polera ramen och svingen? Isåfall hur är det? Är det jobbigt? Måste man ta av hela motorn eller funkar det om man bara tar bort allt annat såsom kåpor och sånt?
Måste man lägga på klarlack eller nåt liknande efter man har polerat den? Vad isåfall
Som ni kanske märker är jag helt ny inom detta så funderar på om jag skulle klara av det? Eller om det är för svårt.
Tror ni att det kommer att passa på min moppe? (bild nedanför)

Bild natt https://gyazo.com/29f47a91dc816c21400fe8d8bdf32371
Bild dag https://gyazo.com/5768af859264ef8378b1f7fac4a95b6d

Funderar också på att polera kicken och bakbromsen när jag ändå är igång, tyvker ni att jag ska göra det eller blir det snyggare utan?

Tack på förhand :D
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Polera Ram och Sving

Inlägg av Rotmosmannen »

Isaklaurell skrev:Hej TSR!
Nu i vintertid så tänkte jag ställa av moppen och fixa till den lite så den blir fin när "moppesäsongen" börjar igen.
Därför undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet av att polera ramen och svingen? Isåfall hur är det? Är det jobbigt? Måste man ta av hela motorn eller funkar det om man bara tar bort allt annat såsom kåpor och sånt?
Måste man lägga på klarlack eller nåt liknande efter man har polerat den? Vad isåfall
Som ni kanske märker är jag helt ny inom detta så funderar på om jag skulle klara av det? Eller om det är för svårt.
Tror ni att det kommer att passa på min moppe? (bild nedanför)

Bild natt https://gyazo.com/29f47a91dc816c21400fe8d8bdf32371
Bild dag https://gyazo.com/29f47a91dc816c21400fe8d8bdf32371

Funderar också på att polera kicken och bakbromsen när jag ändå är igång, tyvker ni att jag ska göra det eller blir det snyggare utan?

Tack på förhand :D
Rip
jag tyckte de va jobbigt att polera min bakbroms för det är så jäääävla tråkigt tungt i längden för armen.
Ska du ha de bra så är det ett jävla jobb.
Om du tänker dig sånna moppar som glänser som fan är det nog lackat i frima med krom färg.
Men om du tänker genomföra detta köp en slip mus eller nå och klar lack måste va på annars kommer de rosta :)
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Börja med att polera bromspedalen, så får du en inblick i jobbet som krävs. Den är gjord av aluminium så den är den enda som inte kräver något skydd, t.ex. klarlack, för att inte rosta så gott som omgående som övriga nämnda stålgrejer kommer göra. Du behöver ändå polera den med jämna mellanrum för att hålla den blank sedan, eftersom den börjar oxidera direkt.
Kom även ihåg att ram etc. har lack som måste bort först, och sannolikt ojämnare yta att utgå från, så dom är förmodligen mer arbetskrävande.

Jag skulle aldrig ge mig på ett sånt projekt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Isaklaurell
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 november 2015, 19:28

Inlägg av Isaklaurell »

Jag har en maskin och jag har tiden, tycker ni ändå att det är värt? Lägga hela jullovet på det isåfall.

Är ramen och svingen i stål så dom rostar alltså? Blir det inte fult med klarlack över? Alltså inte lika blankt som utan?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Isaklaurell skrev:Jag har en maskin och jag har tiden, tycker ni ändå att det är värt?
Nej.
Isaklaurell skrev:Är ramen och svingen i stål så dom rostar alltså?
Ja.
Isaklaurell skrev:Blir det inte fult med klarlack över?
Jo.
Isaklaurell skrev:Alltså inte lika blankt som utan?
Precis.

Vill du ändra utssendet på grejerna, satsa på en seriös lackering istället.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar