Klyva AM6?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
erorikokkok
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 oktober 2015, 07:23
Ort: Örebro

Klyva AM6?

Inlägg av erorikokkok »

Tjena, måste byta koppling på min AM6 motor, vad ska jag tänka på innan jag börjar? Ska man tömma oljan och vattnet? Måste man lägga kopplingsdelarna i olja innan man monterar eller liknande?
Tack för svar
Rieju Drac 02
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Re: Klyva AM6?

Inlägg av cod3mwf »

[quote="erorikokkok"]Tjena, måste byta koppling på min AM6 motor, vad ska jag tänka på innan jag börjar? Ska man tömma oljan och vattnet? Måste man lägga kopplingsdelarna i olja innan man monterar eller liknande?
Tack för svar[/quote Lamellerna ska ligga i olja i ca 3 timmar innan montering !
Användarens profilbild
YourShoulder
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 4 februari 2015, 16:31

Inlägg av YourShoulder »

Du behöver nt klyva motorn för att komma åt kopplingen. Och ja du måste ju tömma oljan och kylvattnet
Fan vad coolt
Användarens profilbild
ArthurRyZ
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 mars 2015, 20:48
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av ArthurRyZ »

Som sagt, Du behöver inte klyva motorn för att byta lameller utan bara öppna på kopplingskåpan. Du måste skruva bort avtappnings skruven som är typ under motorn så oljan far ut sedan måste du också ta bort allt vatten.
Om du inte har något verktyg för att hålla i kopplingen medans du drar bort muttern för tryckplattan kan du ta bort cylindern och sätta en skruvmejsel igenom veven. Men kolla först hur hårt muttern sitter för att du ksk bara kan hålla i den/lägga i en växel medans du drar. Sedan får du tänka på att lägga alla mellanlägg för lamellerna rätt. 12,4,8 Lycka till :D
Användarens profilbild
erorikokkok
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 oktober 2015, 07:23
Ort: Örebro

Inlägg av erorikokkok »

ArthurRyZ skrev:Som sagt, Du behöver inte klyva motorn för att byta lameller utan bara öppna på kopplingskåpan. Du måste skruva bort avtappnings skruven som är typ under motorn så oljan far ut sedan måste du också ta bort allt vatten.
Om du inte har något verktyg för att hålla i kopplingen medans du drar bort muttern för tryckplattan kan du ta bort cylindern och sätta en skruvmejsel igenom veven. Men kolla först hur hårt muttern sitter för att du ksk bara kan hålla i den/lägga i en växel medans du drar. Sedan får du tänka på att lägga alla mellanlägg för lamellerna rätt. 12,4,8 Lycka till :D
Tack för svar alla, hur hårt ska kopplingsfjädrarna vara åtdragna?
Rieju Drac 02
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

botten
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
erorikokkok
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 oktober 2015, 07:23
Ort: Örebro

Inlägg av erorikokkok »

TheAndersson skrev:botten
Tack :)
Rieju Drac 02
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Avancerat men ska du byta lameller då rinner det väl inte ut något kylar vatten ändå eller!
Användarens profilbild
erorikokkok
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 oktober 2015, 07:23
Ort: Örebro

Inlägg av erorikokkok »

Kooolby skrev:Avancerat men ska du byta lameller då rinner det väl inte ut något kylar vatten ändå eller!
Jag ska byta hela kopplingen... Det sitter olje och vattenpump för kopplingskåpan så måste tömma
Rieju Drac 02
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Jaha vågar ju knappt rör dessa nya mopeder allt är så känsligt Dakota och dt50mx är ju lite robustare grejer!!!
Användarens profilbild
YourShoulder
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 4 februari 2015, 16:31

Inlägg av YourShoulder »

Kooolby skrev:Jaha vågar ju knappt rör dessa nya mopeder allt är så känsligt Dakota och dt50mx är ju lite robustare grejer!!!
Äsch, då, lite pilligare kanske men det funkar utmärkt ändå ;)
Fan vad coolt
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Jaha det har du rätt i nere nu ska jag ut och se om jag kan fixa Dt:n
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Kooolby skrev:Jaha vågar ju knappt rör dessa nya mopeder allt är så känsligt Dakota och dt50mx är ju lite robustare grejer!!!
Tvärtom, klent skit som inte håller lika bra som Derbi eller AM6. Men det är en annan historia. :)
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Min Dt är riktig skit fast det var idioten till ägare som förstörde den!!!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det är ganska standard att mopeder misshandlas, vanvårdas och mekas sönder. Det är egentligen det enda möjliga resultatet när man sätter en avancerad och känslig mekanisk apparat (moppen alltså!) i händerna på en 15-åring som inte vet vad han gör med den, men väldigt, väldigt gärna ändå vill försöka göra det. :wink:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Han som hade den innan var ju helt dum i huvudet han visste säkert bara hur man startade den!!!
Skriv svar