Stunt och fart setup cross/SM moppe

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

beta rr enduro beast
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 november 2015, 21:31

Stunt och fart setup cross/SM moppe

Inlägg av beta rr enduro beast »

Hej! hade tänkt köpa en beta rr elr dylikt och försöka trimma den satt den får riktigt bra acceleration och en trevlig toppfart (minst 90km/h). Min tanke är att jag ska köra med denna setup:
Urpluggat technigas enox
Dellorto 21mm black edition förgasare
Bidalot Vforce 3i membran
12-52 drevning
Stage 6 kopplingslameller och fjädrar
motoforce litet extra luftintag till org luftbox
Ostrypt luftfilterbox

Tror ni jag når det jag har tänkt mig (90+, sjukt bra acc)? :) Borde jag ändra på något eller ser allting rimligt ut? :)
DbL
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 8 augusti 2014, 02:06

Inlägg av DbL »

en ny cylinder skulle jag nog tro behövas för att nå 90+ med gött acc. någon 70cc i rimligt pris :wink:
kan även rekomendera beta, helt underbara. har en med tk hq rör och lätte lätt drevning, 10/52 och den har gött i acc och toppar kanske 70-75 (inte mätt med gps) och väldigt lätt att få upp på bakan!
Ride or die <3
Ludde Petersson
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 februari 2015, 11:20

Inlägg av Ludde Petersson »

hade liknande setup på min gamla beta, dock hade jag även 70's. toppade 110 när den gick som bäst.
Varför bromsa när man kan gasa? ^^
beta rr enduro beast
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 november 2015, 21:31

Inlägg av beta rr enduro beast »

okej! vilken av dessa drevningar tror ni skulle passa mina ''mål'' elr vad jag ska säga,
11-48
13-53
12-52
alltså 90+ och så bra acc som möjliigt :D
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Det där med att köpa ny cylinder är ett påhitt min gör runt 100 original med ett turbo rör och ett jävla acc. Kolla upp pluggar munstycke drev och effekt rör!! Då du :twisted: Mh 120huvudmunstycke turbo kit högvarvs rör drevning vet jag ej! 100+
beta rr enduro beast
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 november 2015, 21:31

Inlägg av beta rr enduro beast »

Aha ok! Men asså jag vill ju att den ska ha så bra acc som möjligt och FRAMFÖR ALLT SKA DEN HÅLLA! Den får inte typ pajja o kärva, borde jag dreva typ 11-48 då elr asså jag fattar fan inte! Vad ska jag ha för drev för ax satt det går att bakhjula den o ändå få en topp på 90km/h? Borde jag köra på 13-53 elr är det för "tung växel"? Har hört att det ska vara en tung växel så ska jag typ köra på 12-52 elr 11-48? Vad blir toppen o axxet på både dem? :D
Kooolby
Elmoped
Inlägg: 60
Blev medlem: 24 oktober 2015, 21:08

Inlägg av Kooolby »

Jaha ska du ha så bra axx som möjligt då är det ju klart att du ska köpa större cylinder! Drevning ingen aning mannen!!! Motor håller ju bättre med en 50 cc än en 70 cc den är ju byggd för 50 cc men har du förstärkt vevstaka då är det ju en annan sak!
Ludde Petersson
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 februari 2015, 11:20

Inlägg av Ludde Petersson »

min beta hade jag 70 på, 14-52 tro jag att drevningen va? bakhjulet var inga problem det är tekniken du måste ha ba. min polare kör bakhjul med en original dt50mx, fast då har han en sjuk teknik.
Varför bromsa när man kan gasa? ^^
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Hög toppfart är enkelt att få, hög effekt och passande drevning så får man det. Det GÅR komma över 100km/h med originalcylinder och lämplig kringutrustning, men då får man en inte allt för rolig motor - sannolikt trött på lågvarv p.g.a. det ganska högvarviga avgasröret som krävs, och halvdan acceleration i hög fart eftersom man nätt och jämnt har effekten som behövs.

Du pratar om stunt. Till stunt vill du ha en lugn och lätthanterad motorkaraktär, med effekt över ett ganska brett varvtalsområde. En hetsig högvarvig motor kan vara kul att köra med ett tag, men behöver man ha bra kontroll över hur motorn reagerar varje gång man rör gasen är det ingen höjdare...
Precis som för stunt vill man ha en lugn och lättkontrollerad motor för körning av endurotyp, på skogsstigar och svårare terräng där man inte kan hålla på och växla upp och ner hela tiden. Ju bredare varvtalsområde motorn går bra på, desto färre gånger måste man växla, desto lättare blir hojen att köra under "avancerade" förhållanden.

Min andramoppe (icke bruksmoppe med andra ord) trimmade jag just för att passa bra på skogsstigar, grusvägar och sådant. En Polini Guss 80cc för att det var den största cylindern med lägst varvtalsområde (egentligen, låga portdurationer) som jag hittade för vettiga pengar. Detta av en enkel anledning: en lågvarvig motor har (generellt) effekten utspridd över ett mycket bredare varvtalsområde än en högvarvig. Tyvärr "förlorar" man toppeffekt genom att vara begränsad till låga varvtal, men det kompenseras tillräckligt mycket av den stora cylindervolymen för att jag ska vara nöjd. Ihop med en 21mm förgasare och nått trimrör som råkade sitta på moppen när jag köpte den (säkert långt ifrån det lämpligaste - jag har tänkt testa ostrypt originalrör för ännu mer traktorkaraktär men inte kommit så långt än) har jag en moppe som når uppskattningsvis 100km/h eller lite högre med nuvarande drevning och ork som räcker till tyngre drevning om jag vill åka snabbare.

Angående drevning... Strunta i att försöka räkna ut hur si eller så många kugg skulle fungera. Skaffa några olika drev och prova vad som får hojen att gå som du vill.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
beta rr enduro beast
Elmoped
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 november 2015, 21:31

Inlägg av beta rr enduro beast »

Tackar för det tveklöst bästa svar jag fått! (G-Son) :D
Skriv svar