MC-projekt vatten över huvudet?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

MC-projekt vatten över huvudet?

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Tjena gott folk!

Kan börja med att säga att frågan ställs till er med erfarenhet av att riva och bygga ihop mopeder, mc eller liknande. Är det någon som har liknande funderingar som mig, då är du välkommen att kidnappa tråden!

Till saken!
Jag bor i dagsläget utomlands men flyttar hem till våren och är då sugen på en mc. Då plånboken inte är allt för välfylld, och jag endast får ta A2-kort så finns inte en nyare mc på kartan.

Jag funderar på att köpa en äldre FZR, GSXR, ZZR eller liknande. Eftersom dessa (äldre modeller) inte är mycket för ögat så vill jag riva ner allt, lackera ram m.m. göra en streetfighter med ny bakdel o.s.v.

Jag har mekat lite, rimligt trimmat den enda moppe jag haft och löst problem som dykt upp, men inte mycket mer än så.

Jag tänker mig att det inte kan vara allt för svårt att riva och bygga ihop en mc, eftersom jag inte kommer göra större förändringar i det mekaniska. Det ser mer ut som ett 3d-pussel.

Vad tror ni? Är detta att ta vatten över huvudet, eller fixar man det enkelt? Jag tänker mig att det ska gå under 1-2 månader med tillbringade kvällar och helger i garaget.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
YourShoulder
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 4 februari 2015, 16:31

Inlägg av YourShoulder »

Har rivit ner en Honda MT5, men den är ju mindre och består av mindre delar antagligen.

Men från min erfarenhet så tror jag att det inte ska vara några problem, när man väl har plockat av varenda del så får man en väldigt bra uppfattning av varför saker sitter de gör, och på så sätt förstår man var de ska sitta när man plockar ihop skiten.

Ett tips är att hålla reda på alla bultar och muttrar så att det inte blir ett jävla pill med vilken bult som satt var osv ;)

Edit: Vill tillägga att det är sjukt kul att ha något sådant att hålla på med när man har tid över och jag tror du bör klara det utan större motgångar
Fan vad coolt
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

YourShoulder skrev:Men från min erfarenhet så tror jag att det inte ska vara några problem, när man väl har plockat av varenda del så får man en väldigt bra uppfattning av varför saker sitter de gör, och på så sätt förstår man var de ska sitta när man plockar ihop skiten.
Jo, det var lite det jag menade med 3d-pussel. Jag tror att elen och dämpare kan bli det svåraste. Självklart vet jag att bultar m.m. bör hållas isär, så pass van är jag ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Skriv svar