Derbi topplocket är åt helvete!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Derbi topplocket är åt helvete!

Inlägg av BikeFrenzy »

Det är första gången jag skriver i forumet så ursäkta om tråden hamnar fel!

Jag har som sagt problem med min Derbi. Är inte jätte van meck men provar gärna! Min kille var ute med den här om dagen och hade hämtat mat, precis utanför affären strax efter att han startat den igen så smäller det utav faaaan, och där gick vattenbehållaren.
Jag får hjälp att byta behållare och öppnar även cylindern för att titta och jodå! Packningen läcker. Metallpackningen är inte den bästa heller men ska beställa ny sats.
Efter jag lagat den skruvat på allt, kors dragit topplocket, fyllt på vatten igen och starta. Funkar.
Morgonen efter, jag åker till jobbet det tar väl 15 min att åka. Kanske 1 mil typ inte säker, halvvägs tänds Temp lampan? Tror jag iaf.. Sen släcka den någon minut senare. Kommer fram till jobbet och lägger i friläge men den varvar inte ner. Stänger av och ser att det kokar i vattenbehållaren jag ersatt så jag öppnar för att inte paja den sista jag har.
Det var skit i vattnet som var kvar (mindre än minimum) och den vägrar att starta, inte heller att springa igång. Jag ser även att min termostat? (lilla runda saken uppepå topplocket med en liten sladd) har nu Rest sig typ 1cm?? Puttar hem skiten och öppnar cylindern igen och det är vatten överallt. Rök som fan på vägen till jobbet också. Vad i hela världen är det som händer??? Snälla kan någon hjälpa mig?
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Drog du åt topplocket med rätt moment?
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Inlägg av BikeFrenzy »

Revilz skrev:Drog du åt topplocket med rätt moment?
japp! Har en skum storlek . 11 på muttrarna
Användarens profilbild
YourShoulder
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 4 februari 2015, 16:31

Inlägg av YourShoulder »

BikeFrenzy skrev:
Revilz skrev:Drog du åt topplocket med rätt moment?
japp! Har en skum storlek . 11 på muttrarna
Med vilket moment drog du åt dem?
Fan vad coolt
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Locket till expansionskärlet måste vara trasigt, för de ska släppa ut trycket när det börjar koka, annars exploderar den precis som första gången.

Motorn ska ju inte börja koka såvida man inte kör som en idiot, typ står och börnar. Antingen är termostaten eller pumpen trasig, så du inte får någon kylning. Termostaten sitter inuti kylslangen ovanpå motorn. Den lilla saken du nämnde är antagligen temp-givaren.

Så antingen p.g.a locket och fel på kylsystemet så har du tryckt topplockspackningen, ELLER så har topplockspackningen blåsts av en annan anledning och därför så har motorn börjat koka. Det hänger ihop lite kan man säga.

Så se till att kylsystemet funkar, sätt i en ny packning och så borde motorn gå. Dock måste man vara medveten om att när motorn kokar kan topplocket slå sig vilket gör att det kanske kommer läcka även med ny packning. Då får man riktplana/ riktsvarva eller köpa ett nytt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Inlägg av BikeFrenzy »

YourShoulder skrev:
BikeFrenzy skrev:
Revilz skrev:Drog du åt topplocket med rätt moment?
japp! Har en skum storlek . 11 på muttrarna
Med vilket moment drog du åt dem?
Hehe... missuppfattade lite.. nej det gjorde jag Inte! Fick reda på att man ska kolla upp först hur hårt och sen dra med momentnyckel :oops:
Har nu beställt nya packningar och tempgivare då?hehe
Tacksam för alla tips och råd!
Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Inlägg av BikeFrenzy »

bensinskalle skrev:Locket till expansionskärlet måste vara trasigt, för de ska släppa ut trycket när det börjar koka, annars exploderar den precis som första gången.

Motorn ska ju inte börja koka såvida man inte kör som en idiot, typ står och börnar. Antingen är termostaten eller pumpen trasig, så du inte får någon kylning. Termostaten sitter inuti kylslangen ovanpå motorn. Den lilla saken du nämnde är antagligen temp-givaren.

Så antingen p.g.a locket och fel på kylsystemet så har du tryckt topplockspackningen, ELLER så har topplockspackningen blåsts av en annan anledning och därför så har motorn börjat koka. Det hänger ihop lite kan man säga.

Så se till att kylsystemet funkar, sätt i en ny packning och så borde motorn gå. Dock måste man vara medveten om att när motorn kokar kan topplocket slå sig vilket gör att det kanske kommer läcka även med ny packning. Då får man riktplana/ riktsvarva eller köpa ett nytt.
Ok! Jag är jätte tacksam för ditt svar, jag lär mig massor!
Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Inlägg av BikeFrenzy »

Nu har jag skaffat hem alla packningar och satt på dom så idag blir det testköra och se hur det går!
Tyvärr hade jag ingen moment nyckel så har gjort så bra jag kunnat!
Håller er postade vad som händer.

Fick också byta någon liten tempmätar sak uppe på kylaren då den inte reagerade när jag kokade den :evil:
Men! Tur att man har reservdelar ibland!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

BikeFrenzy skrev:Nu har jag skaffat hem alla packningar och satt på dom så idag blir det testköra och se hur det går!
Tyvärr hade jag ingen moment nyckel så har gjort så bra jag kunnat!
Håller er postade vad som händer.

Fick också byta någon liten tempmätar sak uppe på kylaren då den inte reagerade när jag kokade den :evil:
Men! Tur att man har reservdelar ibland!
Puttra ner till närmsta verkstad och be lite snällt om att få dra åt toppen med en momentnyckel, ifall du vill känna dig säker på att det sitter rätt. Jag lovar dig att du får det.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jetforce_Dahlin skrev:
BikeFrenzy skrev:Nu har jag skaffat hem alla packningar och satt på dom så idag blir det testköra och se hur det går!
Tyvärr hade jag ingen moment nyckel så har gjort så bra jag kunnat!
Håller er postade vad som händer.

Fick också byta någon liten tempmätar sak uppe på kylaren då den inte reagerade när jag kokade den :evil:
Men! Tur att man har reservdelar ibland!
Puttra ner till närmsta verkstad och be lite snällt om att få dra åt toppen med en momentnyckel, ifall du vill känna dig säker på att det sitter rätt. Jag lovar dig att du får det.
Åtdragningsmomentet är inte jätteviktigt på ett litet 2-petar topplock. Drar man med ringnyckel så muttrarna suger fast ordentligt så kommer det funka galant. Viktiga är som sagt att korsdra i steg så locket sätter sig rätt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Absolut Bensinskalle, det var därför jag skrev om TS ville känna sig säker. För att inte tänka på det efteråt. Jag har gjort någon skitgrej lite slarvigt, som egentligen inte spelar någon roll, sitter jag alltid och tänker på det efteråt.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Inlägg av BikeFrenzy »

Jo det visade sig vara luft i systemet efter att vattenbehållaren sprack sist. Så nu efter att ha packat om Och luftat i ca 2 timmar så fungerar den verkar det som! Ett gammalt system som bara behövde lite TLC :wink:
Skönt!!!

Dock en fråga, är det normalt att behöva packningsmassa till topplocket eller blir det så när den är lite sliten och har några år på nacken? Läckte igenom efter luftningen i sprickan mellan topplock och cylinder, så tog LITE massa och drog runt och satte tillbaka igen. Läcker inte nu men undrar hur det påverkar där inne liksom? Är det lugnt att göra så eller är det mer en snabb lagning?
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

BikeFrenzy skrev:Jo det visade sig vara luft i systemet efter att vattenbehållaren sprack sist. Så nu efter att ha packat om Och luftat i ca 2 timmar så fungerar den verkar det som! Ett gammalt system som bara behövde lite TLC :wink:
Skönt!!!

Dock en fråga, är det normalt att behöva packningsmassa till topplocket eller blir det så när den är lite sliten och har några år på nacken? Läckte igenom efter luftningen i sprickan mellan topplock och cylinder, så tog LITE massa och drog runt och satte tillbaka igen. Läcker inte nu men undrar hur det påverkar där inne liksom? Är det lugnt att göra så eller är det mer en snabb lagning?
Det borde väll smälat och rinna så tror inte det är det bästa
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
BikeFrenzy
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 27 oktober 2015, 19:26

Inlägg av BikeFrenzy »

Nu händer det saker! Har nu kört med mopeden i 1 vecka och nu har den fått hyss för sig. När jag startat den låter jag den gå någon minut innan jag kör, med gas annars dör den. Och sen åker jag mot jobbet. Efter kanske... 3-5 min körande kommer en ganska stor korsning och med mycket trafik, jag stannar och la i 1.an och när jag väl ska köra iväg så bara blööööööhh.... Dör den?? Ingen förvarning, inget på tomgången som låter konstigt inte heller när jag har kopplingen i och står bara liksom.
Har även förekommit när jag kört på en högre växel men också strax efter start. Verkar vara ok när den är varm?

Ska tillägga att avgasröret låter väldigt... Täppt? Den spottar en del och jag vet att förra ägaren lämnade pluggen i röret då han slog loss den eller nått utan att ta av något?! Jag fattar inte xD hjälp!
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Det låter som att du har skit i förgasaren huvudmunstycke.. Ta loss botten på förgasaren o mitt på förgasaren sitter ett munstycke som går att ta loss. Blås bakvägen i från gängorna sida så du kan se rakt igenom. Kolla även flyter koppen att den är ren i botten.. Du tog loss den för att komma åt munstycket.

Vrid på kranen så att du ser att det rinner bra med bensin ned ur förgasaren innan du sätter tillbaka flotör koppen.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det som moddlaren skriver är helt klart värt ett försök, det är ju inte komplicerat, så att säga. Dock måste jag säga att jag hade samma besvär med kallstarter, och för mig satt inte lösningen i förgasaren.

Vad som var felet tog jag aldrig reda på, då det inte retade mig speciellt mycket. Men någon annan har en idé?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vad har du för Derbi?

Om det är en pro, så borde den ha dödarknappen på styret. Det är en klassiker att det kommer smuts i den knappen så den dödar motorn lite när den känner för det. Jag klippte bort den jävla skitknappen och sen var problemet väck.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar