Sida 1 av 1

Derbi drd xtreme -13 setup hjälp

Postat: 23 oktober 2015, 09:35
av Dopester
Tjeena, jag har precis införskaffat mig en Derbi drd xtreme LE 2013 :D och behöver lite hjälp med setup. På den sitter ett Turbokit HQ rör och ostrypt cdi men resten på moppen e original och för att kunna köra behöver jag ha choken på. Vill inte spendera en förmögenhet på sport cylinder eller trim förgasare så jag tänkte mig att jag skulle köpa ett munstyckessats typ 75-98 och eventuellt ta bort luftpluggen/köpa sportluftsfilter. Tror ni detta skulle funka bra med tanke på att röret är till för sport cyllar eller 70cc?

Ett annat förslag skulle ju kunna vara att sälja Tk röret och köpa ett gianelli 2t rör istället då det röret passar en Derbi med originalsetup bra.

Så vad tycker ni, kom med förslag!!

Postat: 23 oktober 2015, 09:38
av Dopester
Vill bara tillägga att den i nuläget toppar 75 med min nuvarande "setup" men jag tycker att det borde gå att få upp den ca 10km/H mer då polarens Derbi med gianelli och större munstycke och ostrypt cdi toppar ca 85.

Re: Derbi drd xtreme -13 setup hjälp

Postat: 23 oktober 2015, 12:29
av Rotmosmannen
Dopester skrev:Tjeena, jag har precis införskaffat mig en Derbi drd xtreme LE 2013 :D och behöver lite hjälp med setup. På den sitter ett Turbokit HQ rör och ostrypt cdi men resten på moppen e original och för att kunna köra behöver jag ha choken på. Vill inte spendera en förmögenhet på sport cylinder eller trim förgasare så jag tänkte mig att jag skulle köpa ett munstyckessats typ 75-98 och eventuellt ta bort luftpluggen/köpa sportluftsfilter. Tror ni detta skulle funka bra med tanke på att röret är till för sport cyllar eller 70cc?

Ett annat förslag skulle ju kunna vara att sälja Tk röret och köpa ett gianelli 2t rör istället då det röret passar en Derbi med originalsetup bra.

Så vad tycker ni, kom med förslag!!
Ja. det är inte att trimmaatt byta munstycken, det är något du måste göra varje gåmg du trimmar annars skör den. Så byt munstycken fort som fan är ett tips.
75 verkarrimligt att det går men har du tagit bot pluggen ur röret? drev är en billig lösning som göra att den blir snabbare. sen en ny cylinder kostar typ mindre än själva röret så köp inte ett nytt rör utan köp en cylinder då.
Sen gör sportluft inte mer än att den låter mer.

Postat: 23 oktober 2015, 18:42
av Dopester
Nejnej, eftersom jag säljer mitt nuvarande trimrör som är ett rör till 70cc eller 50cc SPORT kanske det inte passar så bra till min Derbi med originalcylle, tänkte då köpa ett gianelli 2t för pengarna som ligger på samma prisnivå som är ett rör som passar bra till derbis originalcyllar. Sedan har min polare ett munstyckessats liggande hemma fram till storlek 98 så kan ju kanske låna ett. Eller det kanske går att köra med mitt TK rör men är lite rädd att det ska göra så att mopeden skär eftersom som det lämpar sig till 70cc.

Sen är det ju så att en trimmad moped tar mer bensin och behöver ett "cleanare" luftflöde och då kanske det är aktuellt att ta bort luftpluggen iaf så kanske motorn går lite bättre.

Mitt bakdrev är redan 70 så det är redan relativt stort.

Postat: 23 oktober 2015, 19:10
av Lukaas1
Den kommer lnte skära pga av fel rör.
Rätt munstycke så kommer dedär gå kanon skulle jag tro

Postat: 24 oktober 2015, 11:48
av Dopester
Okej tack för svar! Jag skulle tippa på ett 80/82 munstycke eller vad tror ni?

Postat: 24 oktober 2015, 11:54
av Lukaas1
De lär du prova dig fram med själv

Postat: 24 oktober 2015, 13:48
av Rotmosmannen
Dopester skrev:Nejnej, eftersom jag säljer mitt nuvarande trimrör som är ett rör till 70cc eller 50cc SPORT kanske det inte passar så bra till min Derbi med originalcylle, tänkte då köpa ett gianelli 2t för pengarna som ligger på samma prisnivå som är ett rör som passar bra till derbis originalcyllar. Sedan har min polare ett munstyckessats liggande hemma fram till storlek 98 så kan ju kanske låna ett. Eller det kanske går att köra med mitt TK rör men är lite rädd att det ska göra så att mopeden skär eftersom som det lämpar sig till 70cc.

Sen är det ju så att en trimmad moped tar mer bensin och behöver ett "cleanare" luftflöde och då kanske det är aktuellt att ta bort luftpluggen iaf så kanske motorn går lite bättre.

Mitt bakdrev är redan 70 så det är redan relativt stort.
den skär inte för att det är lämpat för större cylindrar. Det betyder bara att din nuvarande cylinder inte orkar fylla röret men det funkar ändå att köra.
Den kommer skära om du inte byter munstycke. Om du ska byta till sportluft gör det innnan du byter munstycke då du måste bestycka om den igend då. Men den behöver inte nytt filter då på mopeder äör det så liteln efekt så renare luftgör inget. Men att ta bort luftpluggen skadar inget och är gratisså menglöm inte att byta munstycke.

Sen har jag en kännsla att du har mer axx än din kompis. 70 bakdrev är ju fan pizza storlek. Om du vill ha toppfart så ska du ha mindre bak och större fram

Postat: 25 oktober 2015, 16:50
av hamph
ja har ett gianelli till Derbi om du vill byta?

Postat: 26 oktober 2015, 20:26
av Dopester
Nu har min Derbi skurit, vad skulle behöva bytas och hur mycket skulle det kosta?

Postat: 27 oktober 2015, 07:40
av DEA!!
Vi kan inte säga här vad som har hänt. I värsta fall har ramlagrena eller vevlagrena sagt upp sig och då får du klyva och byta dom (ev vev).

Har du mindre otur så har bara cylindern/ kolv tagit stryk.

Postat: 28 oktober 2015, 12:12
av Dopester
Visade sig nu att den bara hade värmenypt (som tur var) och den klarade sig fint :lol: nu blir det byte t större munstycke innan vidare körning! Tack allihopa för svar!!