Hackande moppe varvar inte som den ska

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Alexander Lyreö
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 augusti 2015, 18:40
Ort: Göteborg

Hackande moppe varvar inte som den ska

Inlägg av Alexander Lyreö »

Hej och förlåt för att jag skapar en till tråd. Jag fick många visningar på min förra tråd men väldigt få svar. Tänkte därför utveckla och beskriva mitt problem mer detaljerat.

Min CPI sm, hackar. Den varvar inte som den ska. Varvtalet stannar runt 6500-7500. Innan på en rakstrecka varvade den 9500~. Jag har kollat tändstiftet, även innan och på ett test jag gjorde med hjälp av en guide här på tsr. Värt att notera att den dog 2 ggr dagen innan problemet uppstod. En gång uppför en backe när jag sjutsade och en gång 5 min efter när jag körde själv på en rak sträcka (låga rpm det var bostadsområde) Den var ganska varm då efter jag kände på den.

* Stiftet är chokladbrunt/oboybrunt vad ni nu kallar det. (väldigt torrt dock vet inte om det är normalt)
*Förgasaren och luftfiltret är RENT.
*Cylindertop och botten packning bytt 3 dagar innan problemet började.
*Har testat att fippla med luftskruven, ingen skillnad.
*Olja bytt

Den går bättre när den är kall. Alltså när man först kör iväg men efter ett par sekunder börjar den strypa känns det som. Har haft den ett tag nu den har aldrig gjort såhär. Den låter även annorlunda. Den brukade låta som en motorsåg, nu låter den lite åt det putttrande XPS hållet. (Där emmellan)
Mina två ideer om problemet är antingen tändningen, eller att den skurit.

Problemet är alltså INTE
*Täppt rör (Tro mig)
*Cylinderpackningar
*Förgasar munstycke
*Luftfilter
*Tändstift
Tack på förhand för svar.