Calles Yamaha dt50 med Derbi motor, Projekt färdigt!

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Calles Yamaha dt50 med Derbi motor, Projekt färdigt!

Inlägg av YamahaneosSs »

Tja, en kompis tyckte jag skulle göra en projekttråd för min dt50mx som jag håller på med.

Bild

Bakgrund

Andledningen till detta lite speciella bygget är för att jag blev påkörd med min gilera smt och en stor del av moppen blev skrot. Då kom jag på att en kompis kusin hade en dt50 ståendes som jag kunde få köpa billigt så då åkte jag och farsan iväg och köpte den.

Orginalmotorn till dt:n hade en rasad drevaxel men det gjorde inte mig så mycket eftersom att jag ändå skulle använda Derbi motorn.

Mål, setup och att göra lista
[spoiler]
Mål

Lära mig bygga motorfästen
Få en unik moppe att glida med
Renovera moppen och få den i bra skick
Inte lägga allt för mycket pengar



Ska göras

Ska göras: :shock:
Påbörjat: :wink:
Klart: :D

Bygga motorfästen :wink:
Byta packboxar i gaffeln :D
Byta hjullager bak :D
Lacka om tanken och bakkåpan :shock:
Bygga fästen för avgasrör :D
Bygga fästen för kylare :D :



Setup

Cylinder: Airsal 50cc sport
Förgasare: Dellorto 17,5(orginal på Derbi)
Avgasrör: Gianelli 2T
Drevning: 11/52
[/spoiler]

Update 6/10 2015, bilder
[spoiler]


Här kommer lite bilder på skönheten så som den står nu ;)

Bild
Som ni kanske märker har jag bara hängt på röret eftersom jag inte hunnit bygga några fästen till det.

Bild

Bild

Bild
Vill passa på tacka min kompis Emanuel eftersom att han hjälper mig med motorfästerna :)

Bild
Såhär ser fästerna ut. Byggda av kraftigt järn :)
[/spoiler]

Update 8/10 2015, lägesuppdatering
[spoiler]
Tja, finns risk att det kommer dröja lite längre än vad jag trott att få dt:n att rulla eftersom att min neos tyvärr skar i förrgår. Jag beställde ny cylinder redan samma dag men nu har jag inte lika mycke pengar kvar till denna moppen. Dock kommer motorfästerna förhoppningsvis byggas klart nu i helgen som planerat.

På den ljusa sidan så blev det en stage6 streetrace 70cc cylinder till neosen och den går riktigt fint med den :). Min första moppe med 70cc faktiskt vilket känns lite roligt.

Bild
Här får ni en bild på neosens gamla kolv :wink:
[/spoiler]

Update 12/10 2015, mera motorfästen klara!
[spoiler]
Nu i helgen kunde Emanuel inte hjälpa mig med fästerna så då tänkte jag att jag skulle vänta tills nästa helg men istället så gav jag mig på att göra fästerna själv vilket gick bra. Då har jag uppnåt ett av mina mål iallafall(att lära mig göra fästen).

Som ni kommer se på bilderna så svetsar jag inte fästerna utan bygger "länkar" ifrån orginal fästerna och kommer använda mig utan distanser och brickor för att få allt att sitta. En del på twostrokes facebookgrupp har sagt att detta aldrig kommer hålla men så här har Emanuel haft sin mt5 med fiddy motor och det har hållt utmärkt hittills så det kommer nog bli bra för mig med :)

Bild
Såhär står moppen nu

Bild
Här är mina fästen som jag fixat till idag. Nu har jag inte satt i varken distanser eller brickor utan de kommer när jag varit köpt mer bultar, muttrar, brickor och distanser :)

Bild

Bild
[/spoiler]

Update 7/11 2015, Justering av motorfästen påbörjad
[spoiler]
Alla ni som haft projekt vet att det kan hända att dom blir stående ett ganska bra tag ibland. Just nu det senaste har jag inte riktigt haft motivation att jobba med mopeden. Dock så kom Emanuel och hjälpte mig i förrgår så nu har det blivit en del meck trots allt.

Det vi gjorde var att justera fästerna så att framdrevet kommer rätt i förhållande till bakdrevet. Det gjorde ve med bultar som vi borrat ur gängorna på så de blev som distanser vilket visade sig fungera mycket bra :)

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

Update 9/11 2015, Motorn sitter fast och är justerad!
[spoiler]
Idag så fick jag äntligen fast brickor och distanser även på framfästet tillsammans med pappa som hjälpte mig. Då kan man säga att det första stora momentet är klart.

Motorn sitter stenhårt trots att bakfästerna inte är åtdragna så det verkar som att min länklösning kommer fungera bra. Emanuel som har hjälpt mig mycket med detta bygge har en 125cc motor fäst på detta vis så det ska nog hålla för en sketen Derbi motor ;).

Jag har även skaffat en kylare idag som jag fick köpa billigt av en kompis. Det som återstår nu innan mopeden är körklar är att fästa CDI boxen, fixa fästen till avgasröret, bygga ett fungerande insug till förgasaren eftersom det nuvarande tar för mycket plats och sedan svetsa fästen till kylaren :)

Det börjar även bli dags att fundera lite på hur mopeden ska se ut rent stylingmässigt. Har ni några feta förslag kan ni gärna kommentera :D

Här kan ni kika på lite bilder

Bild

Bild

Bild
[/spoiler]

Update 11/11 2015, första uppstarten!

[spoiler]
Med kylaren fäst med buntband och likaså CDI:boxen har jag för första gången sedan jag fäste motorn startat upp mopeden :D. Den är långt ifrån körklar men ville bara veta att motorn funkade så att jag inte gjort allt förgäves haha. Här ser ni hur mopeden står nu :)

Bild
[/spoiler]

Update 27/11 2015, Första provkörningen!
[spoiler]

Tja, det var riktigt länge sedan som jag uppdaterade känns det som. Dock har jag fått gjort en del småsaker. Kylaren sitter nu fast bättre, vet inte om jag ska göra riktiga fästen eller om den ska få sitta som den gör nu. Eftersom den inte väger så mycket så kanske jag bara ska låta den vara. Förgasaren sitter fast nu också men den måste nog ha lite större munstycke då jag bytt till sportluftfilter. Sen har jag fixat lite lacksläpp på ramen.

Det som e kvar nu är att hitta en jäkla mutter till svingbulten. Det är en m10 men ingen vanlig. Fick först höra att de va en m10 x1 så köpte en sån men den funkade självklart inte :evil:. Har nu fått höra att det ska vara en m10 x1,25 så ska försöka skaffa fram en sådan. Sen ska jag fixa bromshandtag fram, byta packboxar i framgaffeln och byta hjullager bak.

Har lite tappat motivationen att lacka tanken och kåporna för just nu håller jag på spara till en dator så jag vill inte spendera för mycket pengar. Dessutom vet jag inte om jag orkar heller haha.

För att se filmen när jag kör kan ni gå in på min instagram. Heter calle_hanson där. Hanson är med ett s :)

Bild
[/spoiler]

Update 11/12 2015, Körklar!

[spoiler]
Sorry för seg update men nu är moppen äntligen körklar. Har kört omkring i skogen och fram o tillbaka till kompisar med den och den går riktigt fint. Gött acc men inte jättesnabb men de lika bra för de e trots allt en gammal moppe som inte har de bästa bromsarna. Jag har ändå min neos som går rätt fort :). Jag bytte packboxar i gaffeln och hjullager bak. Dessutom bytte jag till större munstycke. Det som saknas nu är riktiga lampor och frambroms och det ska jag fixa när jag sparat lite mera pengar :). Här ser ni moppen efter dagens tur i skogen!

Bild

[/spoiler]

Update 26/9 2016, Projekt färdigt(för tillfället iallafall) och genomgång av vad som hänt under året

[spoiler]
Nu var det väldigt väldigt länge sedan som jag uppdatterade denna projekttråden. Det har hänt en massa sedan sista updaten men än så länge så lever moppen och den körs dagligen trots lite komplikationer under året. Först och främst kan jag ju berätta att jag har dragit riktig el till bak och framlampan vilket är det ända som är nödvändigt egentligen. Jag köpte en helt ny voltregulator och använde den till lamporna :).

Sen så har jag experimenterat lite med olika drevningar för att se exakt hur snabbt den kunde gå. Med 14/48 drev gick den upp i 96 km/h på GPS. Sedan så prövade jag också 16/48 men då orkade den inte varva ut ordentligt så den gick bara strax under 90. Jag tror att den har potential att nå 100 med 15 drev men jag orkade aldrig beställa hem ett så det är helt enkelt ett mysterium hur fort den verkligen kan gå ;). Just nu kör jag med 12/48 drevning och den tycker jag funkar bra både för väg och skogskörning.

Jag började också stegra lite smått med hojjen men jag slutade efter att jag ramlade och pajjade massa saker. Nu på sistone har jag dock inte riktigt kunan hålla mig eftersom min vanliga stuntmoppe vart trasig så länge så nu går DT:n på bakhjulet igen haha.

Bild

Bild

Här ser ni två stuntbilder. Inte jättebra kvalité kanske men vafan :)

Sen så har jag ju som sagt haft lite komplikationer med moppen. Det första tror jag var att gaffeln blev helt sopslut av allt stuntande redan för länge sedan men jag har fortfarande inte orkat byta ut den faktiskt utan jag kör så länge det håller.

Sen så hände det en annan tråkig sak och det var att kabel till CDI:n gick av ganska långt hemifrån så den fick stå hos en polare i en hel vecka innan jag ens orkade åka och hämta den. Anledningen till att jag inte orkade var att jag trodde att det var något mycket värre problem eftersom att jag inte undersökte den så noga på plats mer än att jag konstatera att den inte hade någon gnista. Till min stora lättnad så visade det sig när jag tagit hem den att det bara var en kabel till CDI boxen som gått av så jag skarvade bara ihop den och sedan vart de ut o köra igen :).

Nu kommer det tredje och värsta problemet.. Efter att ha varit borta i två veckor kom jag hem och skulle sedan ut och träffa polarna. Då rullstartade jag som vanligt moppen(har inte någon kick på den) men direkt när jag inte ens hunnit rulla en meter så låste sig bakhjulet. Då vart moppen ståendes i nästan en månad och jag hade inget att köra på vilket var lite tråkigt men jag tappade helt motivationen att ens orka laga den. Innan den blev ståendes konstaterade jag att det var veven som på något sätt låst fast sig och det innebar ju att motorn behövde klyvas och det kände jag verkligen inte för att göra. Som tur var så har man vänner som tjatar på en och hjälper en så jag och Emanuel som också var han som hjälpte mig med motorfästerna plockade isär motorn och ut med den gamla veven. Såhär såg den ut och jag ahr fortfarande ingen aning vad som orsakade detta(kolven på bilden är från en annan moppe)

Bild

Emanuel hjälpte mig iallafall byta till en ny vev och nya lager så nu går den igen vilket jag är väldigt glad över! :)

Ett till problem som uppstått nu är att efter motorrenoveringen så läcker den lite växellåds olja. Jag har ingen aning varför eftersom vi var väldigt noga med att få ihop motorn ordentligt och vi tog bort alla gamla packningar ordentligt men det verkar inte ha hjälpt. Som tur är så läcker den bara väldigt lite så jag fyller bara på lite grann med jämna mellanrum.

I övrigt så körs moppen nästan dagligen. Ibland för att ta mig till kompisar och ibland i skogen bara för skojs skull. Jag skulle nu vilja påstå att projektet, iallalfall för stunden är slutfört. Visst är jag lite besviken på mig själv att jag inte riktigt slutförde alla stegen jag tänkt. Exempelvis lackera om tanken och fräscha upp moppen men den blev helt enkelt för rolig att köra för att orka göra alla de sista småsakerna. Den funkar i det stora hela perfekt just nu och jag kör den faktiskt hellre än att sitta inne och skruva. dessutom fyller jag 18 om nästan exakt en månad så motivationen för moppar är inte riktigt densamma längre. Jag har en del tankar om vad jag vill göra med den i framtiden men det återstår att se om det blir av! Jag är iallafall väldigt nöjd med att ha en väldigt unik bruksmoppe och jag vill också tacka alla som hjälpt mig och kommit med idéer om vad som ska göras :D

Här nedanför kommer lite bilder som jag tog idag medans jag var ute o brände i skogen!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Här kommer också lite youtube filmer där DT:n medverkar! :)

https://www.youtube.com/watch?v=trOxI1z3tJ0
Go kväll när jag och mina kompisar stuntar lite

https://www.youtube.com/watch?v=hlRLlPbSeeQ
Jag och Emanuel kör omkring lite i skogen

https://www.youtube.com/watch?v=svoIYmLkZbQ
En film min kompis filmade när det var meet

https://www.youtube.com/channel/UCHFvnK ... Cq3uh8lZ2Q
Min kanal :)

Tack till alla som hjälpt mig och alla som följt projektet! :D
[/spoiler]


Update 13/3 2017, mopeden såld :(

[spoiler]

Hejsan igen. Detta kommer tyvärr bli sista updaten på detta projekt. Anledningen är att tyvärr är mopeden såld. Den användes knappt längre och tog bara plats. Dessutom vägrade den starta och min motivation att laga den var obefintlig.

2000kr var det jag fick av den. Mer än så ansåg jag inte att den var värd. Killen som köpte den skulle eventuellt bara ha motorn och slänga ramen. Det känns tråkigt att denna moppen inte kommer glädja någon annan på samma sätt som den har gjort för mig.

Denna moppen tillsammans med min Yamaha Neos är de två absolut bästa mopederna jag någonsin ägt. Den lyckan och de minnen de givit mig är helt underbar. Alla fina sommarkvällar med polarna när man satt o grilla och drack bärs eller åkte ner till havet o badade. Det är saker man alltid kommer komma ihåg <3

Bild
Här kommer en sista bild på moppen tillsammans med den nya ägaren.


Som ni vet så är moppetiden över för mig nu då jag har bil men än så håller jag på med ett projekt. En Rieju Drac med fiddymotor som ska bli renoverad och sedan gå som pendlarmoppe :). Kolla gärna in den!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=64744
[/spoiler]
Senast redigerad av YamahaneosSs den 13 mars 2017, 23:37, redigerad totalt 18 gång.
Användarens profilbild
JensCarlvik
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 december 2014, 14:22

Inlägg av JensCarlvik »

Ska bli intressant att följa. Behöver du besikta mopeden om du byter motor?
Dra mig baklänges.
YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Inlägg av YamahaneosSs »

JensCarlvik skrev:Ska bli intressant att följa. Behöver du besikta mopeden om du byter motor?
Tack :)
Tror jag behöver det egentligen men kommer inte att göra det :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Glöm besiktning. Ett sånt bygge går inte få lagligt, men kul leksak kan det bli ändå.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Inlägg av YamahaneosSs »

G-son skrev:Glöm besiktning. Ett sånt bygge går inte få lagligt, men kul leksak kan det bli ändå.
Kommer ha den som transportmoppe och köra i skogen med. Eftersom jag kommer ha den lätt drevad och inte köra så fort så tror jag inte poliserna bryr sig så mycket eftersom vi har schyssta poliser här i området ;)
Bedoz424
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 oktober 2015, 20:49

Inlägg av Bedoz424 »

hej calle
YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Inlägg av YamahaneosSs »

Hej beddan :lol:
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Sjukt fet! Du får ta den till några meets i Göteborg till våren och sommarn :D
Kölbyshåren
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 december 2015, 16:54

Inlägg av Kölbyshåren »

Coolt dt50mx nästan lite nostalgi men du får ta och byta framlykta till en mt5 mkt snyggare :roll:
Underliggande rör= mindre markfrigång dunk sten hål i röret!!
Vespa är för käringer som inte kan växla
YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Inlägg av YamahaneosSs »

[quote="Rlias"]Sjukt fet! Du får ta den till några meets i Göteborg till våren och sommarn :D[/quote]

Tack :) Blir nog att ta med den till brodalen :)
YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Inlägg av YamahaneosSs »

[quote="Kölbyshåren"]Coolt dt50mx nästan lite nostalgi men du får ta och byta framlykta till en mt5 mkt snyggare :roll:[/quote]

Tack :) Just nu sitter gilera SMT framkåpa på den :)
YamahaneosSs
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 augusti 2015, 19:16
Ort: Askim436<3

Inlägg av YamahaneosSs »

Update! :D
Skriv svar