Styrstammen för stor för styrstången

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
alatan
Elmoped
Inlägg: 88
Blev medlem: 27 juli 2012, 20:09

Styrstammen för stor för styrstången

Inlägg av alatan »

Goddag, jag köpte nyligen en str8 styrstam (ska passa viva) till min sym jet -00, efter jag läst runt på nätet att den stamen ska passa även på sym jet.

Detta var inte fallet när jag skulle montera den. Bulten går igenom men problemet är att styrstamen har för stor innerdiameter så den kan omöjligt nypa fast i styrstången. Därav går styret att vicka åt alla håll.

Min första tanke var att det fanns någon slags adapter på nätet som man placerade inuti stamen för att skapa en mindre innerdiameter. Jag försökte leta upp något sådant på ts och cykelkraft men jag gick bet på det.

Men imorse slog tanken mig att man skulle kunna tillverka en egen adapter. Tyvärr har jag inte tillgång till cnc fräs eller svarv så det blir lite svårt. Så nu sitter jag och spånar på ideér hur man ska kunna lösa detta. Kila fast bitar av valfritt material skulle funka, men risken är överhängande att det skulle falla ut under färd.

En annan idé jag har att linda stången i ett flertal lager silvertejp. Men jag tror inte riktigt på den idén. Själva styret sitter alltid fast på grund av bulten så risken att man skulle råka rycka upp hela styret under färd finns ej. Men silvertejp känns lite sisådär.

Därför vänder jag mig till er, har ni någon genial idé?
Dom gör så rysligt fint på tomten.
Bild