Moppen har ingen ork längre

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Moppen har ingen ork längre

Inlägg av Jeffan98 »

Tjena

Dags att sätta sprätt på min baotian för femtioelfte gången. Nu är det så att min moppe inte orkar dra iväg när man sitter på den bara när man står bredvid och gasar. Den har liksom ingen kraft alls, man gasar kommer iväg nån meter o sen går de ner i varv dör. Som sagt den går upp i varv riktigt bra och håller sig där om man inte sitter på den. Va kan problemet vara :/?

Tack på förhand :)
cod3mwf
Svårstartad skrothög
Inlägg: 256
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:17

Inlägg av cod3mwf »

Har den bra komp?. Har du ställt ventilerna ?
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

cod3mwf skrev:Har den bra komp?. Har du ställt ventilerna ?

Har inte ställt ventilerna och inte heller kollat kompen för jag har ingen kunskap om det. Sen undrar jag om dem två sakerna verkligen ändrar sig om man inte har pillat i motorn
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Japp kompen sjunker sakta pga att kolven o kolvringar slit när motorn går.

Ventiler slits mot ventilsätet i ena ändan o i andra ändan av ventilen ligger kamaxeln o pressar ned ventilerna..

Så jo ventiler skall justeras då o då.. När ventilspelet går ned i noll mm så ligger ventilerna lite lite öppna o då är det nästan omöjligt att få igån en 4T motor..
moddlaren trimma lungt
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Japp kompen sjunker sakta pga att kolven o kolvringar slit när motorn går.

Ventiler slits mot ventilsätet i ena ändan o i andra ändan av ventilen ligger kamaxeln o pressar ned ventilerna..

Så jo ventiler skall justeras då o då.. När ventilspelet går ned i noll mm så ligger ventilerna lite lite öppna o då är det nästan omöjligt att få igån en 4T motor..
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
Jeffan98
Elmoped
Inlägg: 82
Blev medlem: 20 oktober 2014, 14:40
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Jeffan98 »

moddlaren skrev:Japp kompen sjunker sakta pga att kolven o kolvringar slit när motorn går.

Ventiler slits mot ventilsätet i ena ändan o i andra ändan av ventilen ligger kamaxeln o pressar ned ventilerna..

Så jo ventiler skall justeras då o då.. När ventilspelet går ned i noll mm så ligger ventilerna lite lite öppna o då är det nästan omöjligt att få igån en 4T motor..
Ok men då kan ja ju säga att det är kört för min del :/. Kan ingenting om sånt med ventil justering och ställa in kompen
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Sök i guiderna om ventil justering så finner du Garanterat en mycket utförlig guide hur du gör.. Det är ingen raket forskning jag lovar att du fixar detta skälv..
moddlaren trimma lungt
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Om ventilerna står fel brukar motorn ticka så det låter. Gör den det? Om annars så är chansen att det är det som är felet väldigt liten.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Skriv svar