Låsning av trådar bör ändras

Kom med förslag, feedback och förbättringar gällande sidan.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Låsning av trådar bör ändras

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Hej.

Jag gick för ca. en vecka sedan in här på forumet, för att se hur dagsläget är. Jag spenderade trots allt otaliga timmar här under moppeåldern.

Redan nu har jag märkt att systemet med att felplacerade trådar låses av moderatorer, finns kvar.
(Ex. http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=61075)

Detta resulterar ju i att TS inte får svar på sina funderingar, om hen inte skapar en ny tråd, och förhoppningsvis lägger den rätt.

Förslag
Moderatorer flytar tråden till rätt plats, och självklart förklarar varför tråden var felplacerad.

Resultat
1. Läsare lär sig att bättre förstå innebörden av de forumavdelningarna.
2. Det ligger inte en massa låsta trådar och skräpar i forumet.
3. Bilden av moderatorer bli mer att de är till för att hjälpa och visa hur ett forum ska skötas, istället för att sätta käppar i hjulen för nykomlingar.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Precis denna fråga har tagits upp mellan oss mods/crew.

Vi har lite olika synpunkter på detta. Jag tror att vi alla som kan flytta/låsa trådar envisades med att flytta trådar i början, men kan ju erkänna att man blir riktigt trött på det efter att ha flyttat 20 trådar i veckan.

Forumet ser givetvis mer stökigt ut med en massa låsta trådar hit och dit, sen får ju trådskaparen inte svar på sin fråga precis som du sa.

Men är det så att ni medlemmar lär er av att vi flyttar era trådar? Jag tror inte det iallafall... Utan ni kan lägga tråden var ni vill, eftersom att ni förutsätter att vi flyttar den efter er! Vilket jag tycker är riktigt irriterande. Det står i reglerna hur man ska gå till väga när man ska göra en ny tråd, inte för att det spelar någon roll eftersom dom inte läses iallafall uppenbarligen då man får flytta tråden "dra pluggen på riejun" från feedback till "Motorfrågor-Cross/SM".

Vi ser gärna att ni lägger er respons i denna fråga.

MVH
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TheGrimReaper
King of the street
Inlägg: 2424
Blev medlem: 28 februari 2012, 08:02

Inlägg av TheGrimReaper »

Hej!

Jag är helt klart inne på det Jetforce_Dahlin säger ! (Detta har jag redan tagit upp...)
Jetforce_Dahlin skrev: Resultat
1. Läsare lär sig att bättre förstå innebörden av de forumavdelningarna.
2. Det ligger inte en massa låsta trådar och skräpar i forumet.
3. Bilden av moderatorer bli mer att de är till för att hjälpa och visa hur ett forum ska skötas, istället för att sätta käppar i hjulen för nykomlingar.
Dessa fördelar som du nämner är jäkligt bra!

DEA!! du kanske kan rada upp det negativa med att göra på detta vis så kan vi jämföra dem och sedan efter det diskutera fram ett beslut gemensamt, som alla crews och mods måste följa.

Sedan vad du får att det är jobbigt att flytta trådar ifrån kan jag inte förstå... Skulle ha hunnit flytta 20 trådar på den tiden det tog att skriva detta inlägget ;) ;)

peugeot 103 projekt
Aerox projekt Pågår
Roxon projekt Står still
Bild
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

DEA!!, jag förstår absolut att det inte är det roligaste som finns, att flytta felplacerade trådar. Dock vill jag tro att ta ansvaret som Moderator eller Crew, som med andra titlar, innebär att man faktiskt kan behöva göra saker som man inte drömmer om hela tiden. Vad ska man göra med den titeln, om inte se till att ha ett välfungerande forum?

Ang. att användare inte lär sig om ni flyttar trådarna. Nu har ni haft samma problem i minst 5 år, men ni försöker fortfarande lösa det på samma vis. Vilket uppenbarligen inte fungerar. Ni har alltså en icke-lösning, och ett oerhört stökigt forum.
Lite som att lämna skjutna kråkor på gräsmattan för att inte fler ska komma.

Jag vill bara avsluta med att förklara mig. Detta är inget agg mot dig DEA!!, tvärt om. Jag minns dig från tiden här (dig med TheGrimReaper), och jag vill säga att ni gör ett bra jobb för forumet, precis som Bensinskalle, och alla andra. Men den här gången tror jag att du är på fel bana.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Jag kan mycket väl ha fel det säger jag inget om.

Grejen som kan uppstå om vi flyttar en tråd är att skaparen inte hittar den tråden nästa gång han vill titta i den och skapar då en ny i samma kategori som innan.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew
Inlägg: 3785
Blev medlem: 19 oktober 2012, 12:07

Inlägg av Persson97 »

Är inne på det DEA säger, flyttar vi trådar konstant så hittar TS inte längre sin tråd och gör istället en ny. Alt får idén att det är okej att felposta, för vi mods flyttar ju tråden iallafall!

Jag tror på att låsa tråden. Men inte skriva anledningen i ett inlägg, utan i ett pm, för vem bryr sig om att läsa i sin gamla låsta tråd? Ingen va jag har märkt.
Jetforce_Dahlin skrev:
3. Bilden av moderatorer bli mer att de är till för att hjälpa och visa hur ett forum ska skötas, istället för att sätta käppar i hjulen för nykomlingar.
Så att säga, "Nej detdär var fel, jag fixar genast ditt misstag genom att flytta tråden" är bättre än att ge medlemmarna en chans att bevisa att dom faktiskt kan göra rätt?
Ser inte meningen med att gulla och lösa andras misstag, bättre dom förstår varför det blev fel, och ser till att göra bättre nästa gång
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
skogstomten
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 april 2015, 11:11

Inlägg av skogstomten »

Om det kanske skulle gå att låsa tråden tills trådstartaren har flyttat tråden till rätt ställe, och sedan låses den upp automatiskt? Vet inte om det skulle fungera, men enligt mig skulle det vara bra om det fungerade. :idea:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Skulle vara det smidigaste helt klart. Men det kräver ju en del programmering?
sen hur vet vi att tråden hamnat rätt och att rubriken är bra? Då måste vi ändå kolla tråden igen. Det blir en hel del jobb.
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar