Tjenare! Vill köpa trimm till mopeden men min farsa är emot det, han tror att om jag skulle krocka/orsaka olycka så gäller ej försäkring och sånt. Är det så? Kan någon förklara vad som kan hända om jag krockar? Skadeståndsskyldig/vänta på körkortstillstånd? Ifall det är det, har ni några tips på hur man ska kunna övertala honom om att man kör lugnt?
"Om man kör en trimmad typ I eller typ II räknas det som olovlig körning och man får normalt ca 1500:- i böter om man inte orsakat någon olycka. Bötessumman är högre om man har en inkomst eftersom den då baseras på dagsböter. Utöver det dras förarbeviset (klass II) eller körkortet (klass I) tillbaka. Vanligen får man dessutom vänta drygt ett extra år på att få lämplighetsbeviset för nytt förarbevis/körkort. Polisen tar oftast hela mopeden i beslag i avvaktan på teknisk undersökning. Den tekniska undersökningen görs för att fastställa om mopeden är trimmad. Tankarna bakom lagen är följande:
Om man trimmar en typ II moped räknas den som en typ I moped eller lätt motorcykel beroende på toppfart. Tyvärr är det väldigt svårt att typgodkänna den så den kommer antagligen att för evigt bli en olaglig moped som varken går att registrera eller försäkra i det skicket. Går den 25-45 km/h betraktas den som en klass I moped. Går den snabbare än 45 km/h straffas föraren för att ha kört lätt motorcykel utan körkort. Om man trimmar en typ I moped blir den i praktiken en lätt motorcykel, men då varken däck, ram eller bromsar är anpassade till de hastigheter en motorcykel kommer upp i kan inte heller den typbesiktigas av bilprovningen utan kommer att förbli ett olagligt fordon där försäkringen inte gäller. Om föräldrar bidragit till trimningen kan de bli ersättningsansvariga och om föräldern står som ägare till mopeden kan i värsta fall föräldern själv mista körkortet. En förälder som dömts till medhjälp till trimning kommer att ha svårt att få vara lärare vid framtida körlektioner för bilkörkort."
citerar från nån sida jag ej kommer ihåg men denne inriktar si gpå att undervisa körkortsteori.
Senast redigerad av pizza-bagarn den 22 september 2015, 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
Okok, men om jag sätter lättare variatorvikter på min moped, då blir ju topphastigheten lägre och axxet bättre har jag hört. Då betraktas den ju inte som lätt mc eftersom den går för sakta. Eller hur? Ifall det skulle vara olagligt så är det väl knappast någon polis som reagerar på att den går för sakta ändå?
aggzoric skrev:Okok, men om jag sätter lättare variatorvikter på min moped, då blir ju topphastigheten lägre och axxet bättre har jag hört. Då betraktas den ju inte som lätt mc eftersom den går för sakta. Eller hur? Ifall det skulle vara olagligt så är det väl knappast någon polis som reagerar på att den går för sakta ändå?
Tror att man inte får ändra något på mopeden, men det skiter ju polisen i så länge den gör sina lagliga km/h.
Jag skulle vilja hoppa in här lite, Vill speciellt kommentera pizza-bagarns uttalande om "men då varken däck, ram eller bromsar är anpassade till de hastigheter"
Det stämmer INTE.
Kan ta Peugeot speedfight som exempel. Det är exakt samma delar på 50cc modellen som på 100cc modellen. Bromsar, ram osv har exakt samma artnr ifrån tillverkaren på båda modellerna, Så det är inga problem att tuta och köra i högre hastigheter. Även stötdämpare, lager osv är exakt samma. Det är bara själva motorn som skijer dem åt. Så man skule kunna göra ett motorbyte rakt av och sen tuta och köra.
Snuten försökte köra den taktiken mot mig en gång, Det lyckades dem inte så bra med. Den tiden är förbi.
Speedfight 1 AC -97 (SF2 bakända)
Speedfight 2 LC -01 (Håller på att fixas upp)
Danne- skrev:Jag skulle vilja hoppa in här lite, Vill speciellt kommentera pizza-bagarns uttalande om "men då varken däck, ram eller bromsar är anpassade till de hastigheter"
Det stämmer INTE.
Kan ta Peugeot speedfight som exempel. Det är exakt samma delar på 50cc modellen som på 100cc modellen. Bromsar, ram osv har exakt samma artnr ifrån tillverkaren på båda modellerna, Så det är inga problem att tuta och köra i högre hastigheter. Även stötdämpare, lager osv är exakt samma. Det är bara själva motorn som skijer dem åt. Så man skule kunna göra ett motorbyte rakt av och sen tuta och köra.
Snuten försökte köra den taktiken mot mig en gång, Det lyckades dem inte så bra med. Den tiden är förbi.
Håller med dig helt på dedär!
Kopierade allt från en körkortssida utan att läsa!
Blir själv förbannad på folk som påstår det haha (mig sjäv alltså)
På äldre mopeder är det ju dock kanske inte det bästa, hade en bekant som trimmade en puch dakota med 70cc och effektrör etc. visst va det kul att åka men kändes rejält ostabilt och inte speciellt säkert men kanske är det som gör det spännande
Det är sant.
Glömde nämna att jag syftade på scootrar främst. Många har ju en MC-modell i 100-150cc klassen som är exakt likadan. Speciellt på Speedfight modellen.
Osäker på hur det är på Gilera Runner men tycker dem ser jäkligt lika ut.
Speedfight 1 AC -97 (SF2 bakända)
Speedfight 2 LC -01 (Håller på att fixas upp)