Mystiskt motorfel med moped, HJÄLP!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Ziver
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2015, 18:54

Mystiskt motorfel med moped, HJÄLP!

Inlägg av Ziver »

Hej,

Igårmorse var jag ute en sväng med min moped till affären istället för att ta bilen i det fina vädret. Den har stått ett tag men gick igång hur enkelt som helst. Åkte fram och tillbaka och jag vred av soppakranen i vanlig ordning när jag ställde den i garaget igen. Tänkte på kvällen ta en tur ner till vattnet och kickade som en galning innan jag kom på att bensinkranen var avstängd. Drog på den och mopeden beter sig ytterst märkligt. Den går igång, tänder till och går 2-3 sekunder för att sedan dö.

Idag har jag försökt felsöka utan resultat. Tog ut tändstiftet för att se att det var gnista, vilket det är (annars hade den iofs inte gått alls). Tog loss soppaslangen för att se att kran och filter fungerar vilket det gör. Ingen skit i slangen heller. Provade att sura ner den för att se så bränslet även når motorn vilket det gör.

Provade att spruta startgas vilket fick den att gå några sekunder extra för att sedan dö igen.

Vad fan är det frågan om?
Ziver
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2015, 18:54

Inlägg av Ziver »

Ingen på hela detta forum som har en aning?
darkon123
Elmoped
Inlägg: 123
Blev medlem: 21 februari 2015, 15:53
Ort: finland

Inlägg av darkon123 »

Tvätta Förgasaren Och Kolla Bensin slangen kan ha Kommit Skit i den :3
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Det är tyvärr inte jätteaktivt här längre

Jag skulle börja testa ett annat stift, har haft liknande problem när jag hade ett dåligt stift.

Skulle även kolla luftfiltret så det inte är igensatt så den får mindre luft.

Går den igång lätt varje gång eller är den svårstsrtad också?

Vad är det förresten för moped?

Vill dessutom påpeka att bumpning får tidigast ske 1vecka efter senaste inlägg, om du inte skulle uppdatera med mer info då :) vill inte leka polis utan bara informerar dig ;)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Såg din tråd på flashback :)

Och för att bidra till tråden så en vild gissning från min sida är att det är fel på tändstiftet.
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Ziver
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2015, 18:54

Inlägg av Ziver »

TheAndersson skrev:Det är tyvärr inte jätteaktivt här längre

Jag skulle börja testa ett annat stift, har haft liknande problem när jag hade ett dåligt stift.

Skulle även kolla luftfiltret så det inte är igensatt så den får mindre luft.

Går den igång lätt varje gång eller är den svårstsrtad också?

Vad är det förresten för moped?

Vill dessutom påpeka att bumpning får tidigast ske 1vecka efter senaste inlägg, om du inte skulle uppdatera med mer info då :) vill inte leka polis utan bara informerar dig ;)
Jag har beställt nytt stift som kommer om 1-2 dagar så hoppas som satan att det hjälper men vetefan. Det kommer ju gnista och den tänder...

Det är en Peugeout 103 spx så en gammal rackare. Ber så mycket om ursäkt för bumpingen hade ingen aning om det :?

Jag har nu hållt på hela eftermiddagen utan framgång. Jag har också sett ett fenomen som håller i sig.
Motorn måste få choke för att gå igång OCH fortsätta gå. Sedan dör den efter 3 sekunder ca. Gasar jag dör den fortare. Försöker jag starta direkt igen efter den dött är den stendöd. Låter den stå 10 sekunder ungefär och då upprepas proceduren. Har provat ställa om fördelningen bränsle/luft på förgasaren utan framgång.

Mina kära vänner, kan det vara så att stiftet är paj? Det fungerar ok så länge det bara handlar om lite men så fort det ska hålla igång motorn lägger det av?
Kan CDI boxen gått sönder pga att det sitter ett tändstift i som verkar vara utan resistor?

Kan det verkligen vara förgasaren även om det rinner bensin som det ska ur dräneringsskruven?

Upptäckte även att "luftboxen" är blöt inuti och luktar bensin/olja. Ska det verkligen vara så?
Ziver
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 1 september 2015, 18:54

Inlägg av Ziver »

ockelbo skrev:Såg din tråd på flashback :)

Och för att bidra till tråden så en vild gissning från min sida är att det är fel på tändstiftet.
Haha! Ja, men ingen större framgång där heller dessvärre, därför jag vände mig till ett motorforum.

Jag har beställt nytt stift som bör dyka upp om 1-2 dagar. Hoppas VERKLIGEN det hjälper men tror tyvärr inte det om du läser inlägget ovanför..
Skriv svar