HJÄLP!!! Derbi Senda -06 Motor!!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Surric
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 augusti 2015, 09:03

HJÄLP!!! Derbi Senda -06 Motor!!

Inlägg av Surric »

Tjena,

Ny här på forumet så hoppas jag gjort rätt med val av rubriker osv. :?

Kör en Derbi Senda -06 men rasade vevpartiet för 2 veckorsedan. Jag har delat motorn och ska nu montera ihop allt igen. Dock gick demonteringen av motorn lite för snabbt och nu har jag en bricka, kan vi kalla det, som jag inte vet var den ska sitta. :evil:
Jag hoppas innerligt det finns några killar eller tjejer här som kan Derbi motorn innan och utantill som vet var denna ska sitta

Bifogar en bild på motor och bricka. Det är den GRÅA (lite ljusare och lite mindre) brickan som ligger längst ner på den gröna trasan som jag inte vet var den ska sitta. Har letat på sprängskisser på http://www.se.easyparts.nl/ men kan inte hitta den där.

Tusen tack på förhand!

//Med vänlig hälsning André :D

Här är en länk till en bild, förstår ej hur jag laddar upp bilder här :cry:
http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... tor-bricka!![/spoiler]
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Är du 100% säker på att den kom från motorn?

Mekade själv med min och fick för mig att en bricka ramlat ur men visade sig att det bara va någon skitbricka jag fann på golvet det va typ 10 timmar av letande i onödan haha ;).

Annars känns det riktigt svårt att avgöra vart brickan ska sitta, finns ju ganska mycket brickor mm.
Surric
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 augusti 2015, 09:03

Inlägg av Surric »

Inte 110% säker på att den ska sitta i motorn. Var bror min som demonterade motorn i början så jag var inte med vi själva demonteringen utan har bara fått uppgiften att montera ihop den, haha. Denna bricka hittade jag tillsammans med kopplingsdelarna :?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Surric skrev:Var bror min som demonterade motorn i början så jag var inte med vi själva demonteringen utan har bara fått uppgiften att montera ihop den
Grattis till det absolut värsta jobbet man kan göra på en motor - att sätta ihop något man inte tagit isär. Finns inget värre än att bara få en hög delar som på något vis ska pusslas ihop... Kom ihåg att tacka din bror riktigt ordentligt för "hjälpen". :wink:

Ser ut som en normalstor bricka för en vanlig M6-skruv. Kan inte komma på någon uppenbar plats där det borde finnas en sån i den motorn, men å andra sidan har jag inte skruvat med nya derbimotorn alls. Kan hända att det sitter en aluminiumbricka i den storleken som tätning på nivåpluggen till växellådsoljan, men jag vet inte varför han skulle röra den skruven alls.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

mjadu nu sitter du i skiten! ;)
nejdå detta ordnar sig nog


http://www.se.easyparts.nl/showdrawing/ ... lutch.html

Kolla på nummer 4 kan det inte va den, ser väldigt lik ut?
Nummer 15?



Men ja en bricka är ju en bricka finns väl inga större skillnader mellan dom.
Surric
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 augusti 2015, 09:03

Inlägg av Surric »

Jo tack han ska få sig ett stort tack! :twisted:


Som Pizza-bagarn skriver så tyckte jag den brickan så bekant ut också. Var ute i garaget igår och såg då att det inte var den brickan :cry:


Måtten på brickan är Utvändig diamter 17mm, invändig (hålet) 10mm och den är 3mm tjock :roll:
Surric
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 augusti 2015, 09:03

Inlägg av Surric »

Tjena,

Då har jag fått ordning på brickan och tackar så mycket för hjälpen!!

Idag när jag startade den så tryckte den ut vatten runt tändstiftet. Jag plockade av toppen igen och la dit den gamla o-ringen och den nya men det läcker fortfarande :( Varför?? Kan jag ha monterat något fel eller någon som har/varit med om samma problem?
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Så bra, vart skulle brickan sitta?

Jag hade samma problem på min Derbi och jag tog bort toppen eller aa det är ju inte riktiga toppen men där kylarvätskan håller hus ovanpå cylindern.
Bytte ut O-ringen mot en ny och det funkade. du kanske har tagit fel storlek? Tror det va 19 eller 18 som jag satte på min. Sätt på en som du måste "trycka" i det ska inte vara så att den bara glider ner hur enkelt som helst! :)
Surric
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 augusti 2015, 09:03

Inlägg av Surric »

Tusen tack för all hjälp!

Brickan skulle sitta vid svänghjulet/tändningen.

La dit en 18.5 och nu kommer där inte en droppe!!

Ha det gott!

Med vänlig hälsning! :D 8)
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

toppen!

Alltid kul att kunna hjälpa :)
Skriv svar