Aprilia RS50 snabbare?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

macintosh
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 augusti 2015, 08:13

Aprilia RS50 snabbare?

Inlägg av macintosh »

Hejsan!

Har i våras köpt en Aprilia RS50 -2010 med D50B0 motor.
För tillfällig går den bra men toppar ca 48km/h.
Vill egentligen att den ska gå lite snabbare. inte ute efter att den ska gå 70+ men 55-60.

Det sitter nu en originalrör på den men ser ut som att pluggen är utdragen och att förra ägaren har svetsat om blindtarmen.

Fick med en effektrör men har endast provat med den då jag tycker att den låter lite väl mycket. Men då går den lätt över 70km/h med ca 12 000 rpm.

Med originalröret så går det att varva 10 000 rpm stillastående. Kan utesluta att CDI är ostrypt. Men vid körning så kommer jag bara upp till 7100-7200 rpm och den vill inte upp mer. då blurrar den. Ska jag öka tillluften? såg att det fanns en plugg i luftboxen.

http://s798.photobucket.com/user/batstw ... 5.jpg.html

Förgasaren är en Dellorto 17,5mm. I munstycket satt den en 90 men då blurrade så pass mkt att den kom inte ens upp till 36km/h. har nu bytt till 84 (rekommenderat) och då går den bra.

Dreven som sitter på den är nu 11/53. I instruktionsboken står det att det ska vara 14/53 men är det inte lite väl stor och blir väl väldigt seg i accelerationen?

Tändstiften som sitter nu är Champion RN2C. Rekommenderat är NGK BR8ES eller NGK BR9ES.

Jag har beställt 12 och 13 tandare, munstyckekit och NGK BR9ES tändstift från twostroke men vill inte mecka med den innan jag vet vad jag ska börja med först.

Tacksam för hjälp!

/maccan