Har gnista, bränsle och komp men startar ej!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Har gnista, bränsle och komp men startar ej!

Inlägg av Pappan »

Hej!
Har en Baotian Sprint 07 som min systerson ska få köra tills hans egna moppe blir klar, men när han skulle prova scotern så vill den inte starta!
Den har gått bra och varit lättstartad strax innan och jag går nu bet på felsökningen.
Har kollat och rengjort förgasaren, den får bränsle till tändstiftet.
Den har bra och i mitt tycke kraftig gnista på tändstiftet.
Har kollat ventilspelet och det finns kompression.
Ibland kan den tända till och gå några varv på tomgång, tvärdör om man rör gasen.
Men oftast så tänder den inte ens på startgas även om jag sprutar direkt in i insuget.
Jag har slut på ideer på vad det kan vara och behöver hjälp.

/Christer
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Ta inte det här som en sanning nu, men. Om du har allt det där så borde väl luft vara problemet?

För att tända behöver du ju gnista, någon form av bränsle, och rätt mängd luft. T.ex. så brinner inte 100% bensin.

Att mopeden dör så fort du rör gasen är ju också någon som visar på detta, du "dränker" alltså motorn med bensin.

Jag skulle därför se över luftburk/filter och luftskruv på förgasare.

Du verkar ju ändå veta vad du snackar om, men det är lätt att missa småsaker ibland.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Bra tanke med informationen jag gett, men är övertygad om att det inte är det!
Kan ett tändstift gnista bra vid kontroll men inte fungera vid kompression?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Absolut. Det blir ju högre motstånd för gnistan, eftersom lufttrycket är högre.

Jag knackade alltid ned elektroden en gnutta, för att gnistan inte skulle behöva färdas lika långt. Då blir det lite hjälp på traven för tändningen, och gnistan blir lite starkare. Men knacka inte för mycket, då blir gnistan för liten.

En tumregel är att gnistan färdas 1/10 av längden vid kompression, jämfört med i fri luft.

Klipper du av elektroden så har du ca 5mm till kanten på stiftet. Får du gnista i det fria på så vis, bör du också få gnista till elektroden i motorn (ca 0.5mm).
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Har provar ett nytt stift med oförändrat resultat, vek även ut elektroden på det gamla stiftet och då slår gnistan ganska bra mot kanten ca 3-4 mm.
provade då att ha 0,5 elektrodavstånd och den startar marginellt bättre och kan gå några sekunder, tycker faktiskt att den låter ganska bra då.

Hur vet man att det är dags att prova byta cdi box? eller tändspole?

/Christer
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Där är jag tyvärr till lika stor hjälp som Påven i sängkammaren...

Jag har (tack och lov) aldrig behövt lära mig om de viktigare delarna i tändsystemet. Det finns säkert någon annan här som har bra svar på det.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Prova att skruva av tändhatten och klipp av en bit på tändkabeln och skruva dit tändhatten igen och prova
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Har provat det också! både vid tändhatten och vid spolen :)
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Kompet är kanske inte bra nog? Jag hade nästan samma problem, allt funkade men öppningarna på kolvringarna var i samma linje så den startade inte. Så jag snurrade på ringarna och sen startade den
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Vid noggrannare läsning så hittade jag hur man kan mäta upp CDIn http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=26451 och jag kom fram till att den troligast är trasig så en ny är beställd bara att vänta och se!
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Med den gamla CDI boxen tänder motorn ibland, med den nya tänder den inte alls trots gnista. mätte även upp denna och får helt andra värden men inte som det borde enligt guiden.
Vad göra? be om en ny CDI eller?
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Tänkte visa mätresultat av bägge CDI boxarna.
Bild

Båda är trasiga eller?
Moppeslaktarn
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 augusti 2015, 22:21
Ort: Malung

Inlägg av Moppeslaktarn »

Jag har en baotian classic med samma problem :P en kompis som också haft samma problem sa att det säkert är ventilerna som stält om sig för dom skulle tydligen bara vara att skruva fast så går den? iaf min är som din, den får soppa, gnista och tänder till ibland, men inget mera med det.

att din inte ens går på startgas är antagligen som ovan nämt att den surar ner sig! med andra ord så kan det vara så enkelt att du lär ställa in förgasaren så den för syre och bränsle som den ska!

flödar förgasaren? för isåfall kan flottören hängt sig så att den iprincip bara får soppa :(

det är dock svårt att bedömma vad det kan vara för fel när man inte har den framför sig och ser hur den uppför sig :/

här är dom delarna som behövs för att en motor ska fungera: Bränsle, syre, gnista och kompression.
du har gnista och bränsle.
med andra ord betyder det att något av detta saknas eller finns för lite av: komp, syre och jag såg att du eventuellt hade för svag gnista så det är också med i denna lista nu!

okej.
har du gjort ett komptest? om inte gör det! för i såfall kan man antingen utesluta den delen eller konstatera att det är en biverkning till felet.

syre.
kolla så att den inte tar tjuvluft någon stans!
gör rent förgasaren och munstycken när du ändå har isär den!

gnista
el är något jag tröttnat på när det gäller mopeder :P
har för mig att det ska gå att mäta både cdi och tändspole men det kan jag ingenting om :3
mitt tipps är att kolla så de inte är kortslutning någon stans och kolla så att alla kablar är på sin platts!

hoppas du får igång mopeden :)
Pappan
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 augusti 2015, 05:42

Inlägg av Pappan »

Komressionen är 8,5kg och på det borde den gå tycker jag, förgasaren är rengjord, även om den skulle få för mycket bränsle så borde den kunna gå på startgas om man tömmer förgasaren på bränsle först!
Jag vill gärna tro att det är något elfel!
Skriv svar