Tivedens Motor - MXS Dragster | 2016

Här visas projekt som inriktar sig på mer avancerad racing. Endast utvalda projekt kommer få tillgång till den här kategorin.
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Tivedens Motor - MXS Dragster | 2016

Inlägg av Hilmersson »

Bild

https://www.facebook.com/pages/Tivedens ... 01?fref=ts

Den gamla tråden vart allt för omfattande med bilder, olika projekt, utvärderingar, engagemang, och text. Dessvärre kände jag inte att responsen från forumet var lika hög som nivån på projektet och valde därför att ta ner det hela.

Jag har alltid gillat och dela med mig av det jag gör och satt därför här och funderade på vad jag skulle göra. idén vart en ny tråd något mer simpel än den förra där jag sätter fokus på racingen i sig och inte själva byggandet. En inblick i vad jag gör på fritiden alltså!


Konceptet är en Crescent compact ram skarvat med ett 3"-rör och bakram i chromoly, gaffel från jag vet inte vad?, framhjul från Mustang mamba och bakhjul från en gammal Suzuki 750 ombyggt med skiva och bromsok från en SYM scooter samt omsvetsat Derbi bakdrev. Egengjord sving med ordentliga spännare, bränsletank från en jordfräs allt detta tillsammans med Derbi maskin med MXS setup vi portat och strokat enligt reglementet till 88cc. Körs på metanol och utvecklar i dagsläget ca 31hk på bakhjulet.


Mopedens totala längd mäter blygsamma 225cm och hjulet kan då hållas nere utan wheeliebar, som synens är komfort obefintlig.

Bild

Bild

Calles flertalet gånger prisbelönta Mustanger på 50 och 70cc skymtas i bakgrunden, riktiga sleepers är vad det är... :shock:

Bild

Bild

Bild

Tur har vi haft! 1:a på Aros Open, och 2:a på Dala Open.

Bild

Otur hade vi dock i Hudiksvall en resa på över 100 mil, iskall övernattning i tält utan sömn. Näst bästa tid i kvalet med tokslirande koppling innan raset var ett faktum och det blev till att packa ihop. Ingen lamell var hel och man fick lära sig den hårda vägen idag sitter bättre grejer monterat samt en sats i reserv tillgängligt i depån.

Bild

Min och Stefans AM6 räser byggena är väl mer eller mindre kusiner.

Bild

Och fort går det både i starten och över mål ha nu i åtanke att detta är på ren bensin utan tillsatser och att det finns mer att ge. Tills nästa tävling blir det annat bränsle!

Bild

Med tillgång till rullande landsväg hos Agge kan man åstadkomma mycket och följa varje ändring man gör med motorerna. Oerhört smidigt när man optimerar en motor bestyckningsmässigt!

Bild

Hela gänget av förare samlat framför startgranen totalt så vart det 6st pokaler för Tiveden denna dag. :wink:

Bild

30,9hk och 16,9nm på hjulet, mer ska det bli i framtiden!

Bild

En säsong får sitt slut, ett värdigt sådant. Knep 1:a platsen i Norberg i helgen och där med även 2:a platsen i SM serien! Några rekord rådde ingen på i den kraftiga motvinden men jag hade bästa kvaltid på 8,53 med marginal på en tusendel. Planerna inför 2016 börjar även växa fram..upp med motorn på arbetsbänken igen renovera samt förstärka lär behövas fler kolvar kanske också? Nu ska det hämtas ordentligt med effekt. :)

Bild

Bild


2016, ny säsong och nya mål.


Inför 2016 har chauffören fått nytt skinnställ och hjälm. Motorn har jag byggt lite sporadiskt på nu under hösten/vintern (har ju bilar som stjäl tid också.) Motorn är alla fall ihop igen nu med ny vev, lager, packboxar, nytt förbränningsrum, kolv, packningar osv. Förgasaren har även blivit rejält bearbetad för och kunna flöda bränslet ordentligt. Eventuellt ska jag bygga en experiment pipa till våren också. Vad det blir av tävlingssäsongen får vi se!

Bild

Bild

Hojen i Norberg på finalen och som den bänkades veckan innan den gick inte riktigt som den skulle. Upptäckes sedan att o-ringen tilll förbränningsrummet hade skjutits sönder vilket resulterar i att kompression läcker ut i kylsystemet. Ändå orkade den med 8,52 som var bästa tid i motvinden. Alltså finns det någon/några hästkrafter till att plocka.

Bild
Senast redigerad av Hilmersson den 16 januari 2016, 21:45, redigerad totalt 41 gång.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Du får gärna skriva med setupen :roll:
älskar ramen, den kan du ju skänka till mig, men vad hände med den andra egenbyggda?

Flyttar till racing om du vill?

mvh
trogen läsare :D
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Du får gärna skriva med setupen :roll:
älskar ramen, den kan du ju skänka till mig, men vad hände med den andra egenbyggda?

Flyttar till racing om du vill?

mvh
trogen läsare :D
Äsch det är MXS cylinder och det mer eller mindre vanliga runtikring den.
Denna ram är som idealisk för mig bortsett från att den väger en del (54kg) men med den effekt vi är uppe i krävs stabilitet också. Den andra jag byggde var raka motsatsen, ett misslyckande om jag ska vara ärlig. Satt/låg som en invalid på den moppen och fick ingen ordentlig kontroll över den i starterna samtidigt som hjulet spann över hela 60-foten. Flytta till racing! :)
Senast redigerad av Hilmersson den 2 augusti 2015, 20:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Tråden är flyttad nu :D

Hoppas att jag får se den i verkligheten nån gång! Du kan ju skänka fs1 ramen till mig :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Tråden är flyttad nu :D

Hoppas att jag får se den i verkligheten nån gång! Du kan ju skänka fs1 ramen till mig :wink:
Tack för att du tog dig tid! Ja det vore roligt om du byggde ihop något och kom och körde med oss. Fs1 chassit står i ett hörn med en vass 50cc motor på och samlar damm. Har inte bestämt mig hur jag ska göra än det verkar som om att ramen har mattats ut genom åren upptäckte en lång spricka och att kedjan inte längre var riktigt linje med motorn och inte vart det bättre när jag körde med Airsal 88:an.

Ramen vart med andra ord sned och är i behov av att riktas och förstärkas ytterligare och där försvann suget för 50-promod men vi får se vad som händer!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Ajdu! Fan så tråkigt! Såg att du hade en 50cc motor på blocket med :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Ajdu! Fan så tråkigt! Såg att du hade en 50cc motor på blocket med :wink:
Ja det är ju mycket jobb bara med denna, stress inför varje tävling har det varit i år på något vis löser det sig dock alltid.. :roll:
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Grymt bra drag i maskineriet! :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

euroman skrev:Grymt bra drag i maskineriet! :)
Tack! Här åker jag på stryk emot Largus med någon tiondel på slutet..får trimma mer tills nästa gång! :)

https://www.youtube.com/watch?v=q3mmvwhkvpQ
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Det drar iväg ganska bra alltså... vad hade han för motor? :)
Kört mot lövgren o dom någon gång?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Det drar iväg ganska bra alltså... vad hade han för motor? :)
Kört mot lövgren o dom någon gång?
4 växlad Zundapp med YZ-cylinder och en massa lustgas och där får man verkligen lov och lyfta på hatten. :wink:

Nej Lövgren har ju inte dykt upp i år och Söderman gick ju från växlat till variator och hade världens drag på sm i fjol men i år var det något tändsystem som strulade så han stod över senast och körde ras i Hudik.

Men en rolig jämförelse är att denna är snabbare än både Lövgrens och Södermans MXS maskiner trots att de hade nitrometanol och lustgas.. :wink:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Det ante ma! Zundapp är grejer det! :wink:

är din snabbare? :O då måste du ju möta dom!

OBS! Kolla in lövgrens profilbild på fb, jag o tjejen kom visst med där, haha
Årets Styrelsemedlem 2013
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Hilmersson skrev:
euroman skrev:Grymt bra drag i maskineriet! :)
Tack! Här åker jag på stryk emot Largus med någon tiondel på slutet..får trimma mer tills nästa gång! :)

https://www.youtube.com/watch?v=q3mmvwhkvpQ
Jo bara komma igen nästa år! :D

Är det 90cc klass du kör i?
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Det ante ma! Zundapp är grejer det! :wink:

är din snabbare? :O då måste du ju möta dom!

OBS! Kolla in lövgrens profilbild på fb, jag o tjejen kom visst med där, haha
Verkligen! ;)

Då talar jag om deras byggen 2014 när de körde MXS och växlat och alltså inte årets maskiner. Söderman tog ju hem SM 2014 med sin nya "Zally R8" vilket är en variator-maskin och presterade då så bra som 8,18 vilket är riktigt närma det svenska rekordet på 8,10 (satt av Kristian Edlund THO-Racing). Lövgren har ej deltagit i år men har haft en tid på 8,79 vilket som bäst vilket också är ruskigt snabbt. Men för den som har missat det håller han i dag på med ett turbo projekt och kan ha få den i prestera fullt ut utan haverier kan den bli riktigt farlig. wink:
euroman skrev:
Jo bara komma igen nästa år! :D

Är det 90cc klass du kör i?
Jag kommer igen redan i år, 5/9 och 6/9 kör vi återigen på fältet i Kärrgruvan/Norberg vilket blir en tvådagarstävling och är den sista av 4st deltävlingar i våran SM-serie som jag för övrigt nu ligger två i. Målet är som vanligt att sätta personbästa och se hur långt man kommer med det.

http://2-takt.se/

90cc-promod heter klassen ja! :)
Senast redigerad av Hilmersson den 19 augusti 2015, 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Hilmersson skrev:
DEA!! skrev:Det ante ma! Zundapp är grejer det! :wink:

är din snabbare? :O då måste du ju möta dom!

OBS! Kolla in lövgrens profilbild på fb, jag o tjejen kom visst med där, haha
Verkligen! ;)

Då talar jag om deras byggen 2014 när de körde MXS och växlat och alltså inte årets maskiner. Söderman tog ju hem SM 2014 med sin nya "Zally R8" vilket är en variator-maskin och presterade då så mycket som 8,15 vilket är riktigt närma det svenska rekordet på 8,12 (satt av Kristian Edlund THO-Racing). Lövgren har ej deltagit i år men har haft en tid på 8,79 vilket som bäst vilket också är ruskigt snabbt. Men för den som har missat det håller han i dag på med ett turbo projekt och kan ha få den i prestera fullt ut utan haverier kan nog vi andra gott vara nöjda med och lyfta på hatten. wink:
euroman skrev:
Jo bara komma igen nästa år! :D

Är det 90cc klass du kör i?
Jag kommer igen redan i år, 5/9 och 6/9 kör vi återigen på fältet i Kärrgruvan/Norberg vilket blir en tvådagarstävling och är den sista av 4st deltävlingar i våran SM-serie som jag för övrigt nu ligger två i. Målet är som vanligt att sätta personbästa och se hur långt man kommer med det.

http://2-takt.se/

90cc-promod heter klassen ja! :)
aha låter vekligen inte fel tycker jag! :)

Riktigt kul när du ligger så högt upp också! kanske får lite sporre att finslipa inför nästa år så man kommer högst upp!
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
anti_speedy
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 mars 2008, 15:53
Ort: orust

Inlägg av anti_speedy »

tycker du skall testa med en kåpa. kan bli bättre tider:) så som mxs kör sina växlade:)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Förresten slopat tryckluftsväxling? :o
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

anti_speedy skrev:tycker du skall testa med en kåpa. kan bli bättre tider:) så som mxs kör sina växlade:)
Det kan vara något för framtiden absolut, vi får se vad som händer!
DEA!! skrev:Förresten slopat tryckluftsväxling? :o
Det kommer nog inte bli aktuellt för detta chassi även fast jag har delarna ligger. Detta chassi är mycket lättare och hantera och växlingarna sitter fint ändå. Har ingen lust och krångla till det i onödan med massa fästen och elkablar men eventuellt kan det bli en "Quick/Rapid-shifter" i framtiden även om det är mycket som kommer gå före. All-in inför sista tävlingen och sen ska det börjas planeras inför 2016! :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Är det till salu för en billig peng så säg till :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Är det till salu för en billig peng så säg till :wink:
Inte för tillfället, hör av mig om så blir.. :wink:
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Hmm..köra lite i bänken nästa helg kanske? Om intresse finns kan jag lägga upp resultatet då. Provkört på väg idag och hojen känns väldigt elak nu så.. :?:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Varför mer elak idag? :wink:

Såklart du ska upp med resultat!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Gissar på en c:a 26-27hk. :)
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Varför mer elak idag? :wink:

Såklart du ska upp med resultat!
Jag la Aspen Racing på hyllan.. :roll:

Rexxy skrev:Gissar på en c:a 26-27hk. :)
Då skulle jag bli riktigt besviken då jag hade mer på ren bensin samt att cylindern var mindre bearbetad då. Över 30 ska vi om allt vill!
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

30,9hk och 16,9nm på hjulet vart det denna gång och ännu ett mål uppnått. Det finns mer och hämta, det gör det alltid men hittills är jag nöjd. Mer bilder och filmer från körningen finns på Tivedens Motors Facebook sida för den som är intresserad och länk finns högst upp i tråden!

Bild
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Såg filmen med, bra krut i den där :wink:

Nästa mål?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Såg filmen med, bra krut i den där :wink:

Nästa mål?
Målet för SM-finalen är personbästa (under 8,46) och gärna lite till, därifrån kommer jag sedan ta ställning inför 2016. :)
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Nu laddar vi inför SM finalen på lördag och söndag och samtliga hojar är klara. Allt eller inget är inställningen för motorer kan alltid renoveras. Kom dit och kolla eller kör?


Bild
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

upp
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

Grattis :)
Bild
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Samma cylinder nästa säsong? :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

Mura skrev:Grattis :)
Jag tackar så mycket. :)

DEA!! skrev:Samma cylinder nästa säsong? :)
Det blir nog Airsal 88cc till en början alla fall. 8)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Varför inte mxs? :o är inte den vassare??
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Hilmersson
Svårstartad skrothög
Inlägg: 205
Blev medlem: 2 juli 2010, 12:22
Ort: Örebro

Inlägg av Hilmersson »

DEA!! skrev:Varför inte mxs? :o är inte den vassare??
Just därför återgår jag till den när jag har ett koncept som fungerar i grunden. För mycket kompromisser med MXS och fler blir dem när effekten ökar just därför är det bättre med ett enklare/billigare alternativ till en början. Portade klart Airsalen häromdagen så nu ska den nog vara värdig blocket åtminstone.. :roll:
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Du hann knappt hem från SM-finalen innan du kör på nästa :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
Skriv svar