Sportluftfilter vs dragen luftplugg

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Sportluftfilter vs dragen luftplugg

Inlägg av ockelbo »

Vad ger mest effekt på en tvåtaktare? Dragen luftplugg i luftburken eller monterat sportluftfilter?

Nackdelar, Fördelar? Med dem båda tack
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Inget ger efekt. Du får mer "filtrering" och kan köra i regn med burken
Det låter snyggare och är snyggare och passar större förgasare med sportluft
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Rotmosmannen skrev:Inget ger efekt. Du får mer "filtrering" och kan köra i regn med burken
Det låter snyggare och är snyggare och passar större förgasare med sportluft
Ingen effekt säger du? Jag fick bra mycket bättre axx med sportfilter
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Vanligen på en otrimmad Tvåtaktare och man kör med öppet luftfilter stannar motorn efter en kort sträcka. Men om man byter huvudmunstycket till några storlekar större och kör med öppet luftfilter så vet jag inte om man får bättre acc, men det är möjligt men man får också ett ljud som i onödan kallar på polisens uppmärksamhet.

Det är oftast när man trimmat man får bäst effekt med öppet filter. Men det låter som sagt en hel del. Men i bland om man har trimmat ordentligt kan det bli nödvändigt att köra med öppet filter om motorn ska gå bra.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

runners skrev:Vanligen på en otrimmad Tvåtaktare och man kör med öppet luftfilter stannar motorn efter en kort sträcka. Men om man byter huvudmunstycket till några storlekar större och kör med öppet luftfilter så vet jag inte om man får bättre acc, men det är möjligt men man får också ett ljud som i onödan kallar på polisens uppmärksamhet.

Det är oftast när man trimmat man får bäst effekt med öppet filter. Men det låter som sagt en hel del. Men i bland om man har trimmat ordentligt kan det bli nödvändigt att köra med öppet filter om motorn ska gå bra.
Jag tar sportluft alla dar i veckan. Älskat ljudet hatar hur ful buken är.

Om du fick märkbar efekt så var det nog placebo efekt. Du får inget på en så lite motor.
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

ockelbo skrev:
Rotmosmannen skrev:Inget ger efekt. Du får mer "filtrering" och kan köra i regn med burken
Det låter snyggare och är snyggare och passar större förgasare med sportluft
Ingen effekt säger du? Jag fick bra mycket bättre axx med sportfilter
Som jag sa innan så är det för att du ändrade blandningen, du skulle få samma effekt av att skruva ur luftskruven en bit.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Det GER ingen effekt att byta filter. Det tillåter motorn att plocka UR mer effekt.

Behöver inte byta till annat filter förrän original luftburk stryper. :)

Och det börjar inte strypa förrän man kör på större förgasare.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Rexxy skrev:Det GER ingen effekt att byta filter. Det tillåter motorn att plocka UR mer effekt.

Behöver inte byta till annat filter förrän original luftburk stryper. :)

Och det börjar inte strypa förrän man kör på större förgasare.
Till TheAndersson, vet ej hur man quotar två :)
Var det inte du rexxy som sa att man behöver byta munstycke om man byter luffilter för att det blir mer sug och bensinen måste hinna med. MEN det betyder inte att motorn drar mer bensin och man får ingen efekt?
Har för mig det men är inte 100% säker
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Ska byta till luftburk senare och filma hur jäkla seg den blir, men iallafall...när jag är ute och kör och har 60% gas säger vi, och så ger jag 100% gaspådrag så typ blir det typ motorbromsning i en sekund sen börjar den axxa igen

Varför?
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rotmosmannen skrev:
Rexxy skrev:Det GER ingen effekt att byta filter. Det tillåter motorn att plocka UR mer effekt.

Behöver inte byta till annat filter förrän original luftburk stryper. :)

Och det börjar inte strypa förrän man kör på större förgasare.
Till TheAndersson, vet ej hur man quotar två :)
Var det inte du rexxy som sa att man behöver byta munstycke om man byter luffilter för att det blir mer sug och bensinen måste hinna med. MEN det betyder inte att motorn drar mer bensin och man får ingen efekt?
Har för mig det men är inte 100% säker
Allt handlar om hur vakumet genom förgasaren blir. Med sportluftfilter med mindre motstånd än original luftburk flödar luften förbi lättare, och vakumet i förgasaren blir svagare. Därför ökar man huvudmunstycket så det blir lättare för vakumet att suga upp den mändg bränsle som behövs.

Alltså sugs det upp lika mycket bensin med luftburk och sportluft. Alltså, ingen effekt, ingen bränsleskillnad.
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

Rexxy skrev:
Rotmosmannen skrev:
Rexxy skrev:Det GER ingen effekt att byta filter. Det tillåter motorn att plocka UR mer effekt.

Behöver inte byta till annat filter förrän original luftburk stryper. :)

Och det börjar inte strypa förrän man kör på större förgasare.
Till TheAndersson, vet ej hur man quotar två :)
Var det inte du rexxy som sa att man behöver byta munstycke om man byter luffilter för att det blir mer sug och bensinen måste hinna med. MEN det betyder inte att motorn drar mer bensin och man får ingen efekt?
Har för mig det men är inte 100% säker
Allt handlar om hur vakumet genom förgasaren blir. Med sportluftfilter med mindre motstånd än original luftburk flödar luften förbi lättare, och vakumet i förgasaren blir svagare. Därför ökar man huvudmunstycket så det blir lättare för vakumet att suga upp den mändg bränsle som behövs.

Alltså sugs det upp lika mycket bensin med luftburk och sportluft. Alltså, ingen effekt, ingen bränsleskillnad.
De var så ja mena :D
Men kolla...ja la en post!
Skriv svar