Kicken "släpper" EBE050 motor Gilera/Derbi

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gilera RCR 05
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 augusti 2015, 18:51

Kicken "släpper" EBE050 motor Gilera/Derbi

Inlägg av Gilera RCR 05 »

Tjena!
Jag köra en Gilera RCR 05 som fram tills nyligen varit grym. Det som har hänt (tredje gången nu) är att när jag kickar så "släpper" kicken och den fastnar längst ner. Efter detta så måste jag dra tillbaka kicken på plats. När jag gjort det så tar bara kicken ibland och efter några försök så slutar den ta helt.

Det som händer är att "kickstartfjädern" lossnar från kickaxeln. Kickstarfjädern är det på kicken som får kickkugghjulet att snurra utåt. lossnar den så spinner bara kicken.

Jag har lagat den tre gånger men det håller bara några kickar (20-50) sen släpper den igen. Jag har bytt ut kickstartfjädern mot en ny men de hjälpte inte. Någon som vet vad som kan vara problemet???
VanillaLightning
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 april 2015, 12:49
Ort: Upplands väsby

Inlägg av VanillaLightning »

Hade samma problem förut. Ibland tog kicken men oftast så va den "slak" och tog inget. Bytte kickstartsfjäder och allt har funkat sen dess. Konstigt att ditt problem återkommer även fast du bytt kickstartsfjädern. Kanske har du satt dit kicken fel? Vet att det här inte hjälper mycket men kanske skönt med input från någon annan?
Man måste pilla lite här och där på moppen själv också
Användarens profilbild
pizza-bagarn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 326
Blev medlem: 5 maj 2014, 20:32
Ort: Någonstans i sörmland

Inlägg av pizza-bagarn »

Störst sannolikhet att det är kickfjädern, dvs den yttersta stora vars uppgift är just att dra tillbaks kicken. Ta liss svänghjulskåpan och kolla på den?
Är den skadad?
Sitter fel?
Tänk att den ska sitta tätt och inget ska sticka ut direkt
Gilera RCR 05
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 augusti 2015, 18:51

Inlägg av Gilera RCR 05 »

VanillaLightning skrev:Hade samma problem förut. Ibland tog kicken men oftast så va den "slak" och tog inget. Bytte kickstartsfjäder och allt har funkat sen dess. Konstigt att ditt problem återkommer även fast du bytt kickstartsfjädern. Kanske har du satt dit kicken fel? Vet att det här inte hjälper mycket men kanske skönt med input från någon annan?
Jag tror vi har satt tillbaka allt rätt men det va efter vi bytt lameller som de började så något måste ju hänt. Det jag tror händer är att kickstartfjädern glider ur sitt spår eller så och ramlar bort, och när den är borta så spinner den bara bakom utan att gå fram och ta. Aa input är alltid bra;)
Gilera RCR 05
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 augusti 2015, 18:51

Inlägg av Gilera RCR 05 »

pizza-bagarn skrev:Störst sannolikhet att det är kickfjädern, dvs den yttersta stora vars uppgift är just att dra tillbaks kicken. Ta liss svänghjulskåpan och kolla på den?
Är den skadad?
Sitter fel?
Tänk att den ska sitta tätt och inget ska sticka ut direkt
Jag tror inte att det är den stora fjädern det är fel på eftersom kicken går tillbaka efter jag har kickat (även när kicken har "släppt) och vad jag har sätt så är den inte skada och den är hyfsat kvick. Dock har jag en sådan fjäder hemma så jag skulle lika väl kunna byta den med när jag ändå tar itu den. Men jag hoppas på att få en bra förklaring till vad som är felet innan jag skruvad itu allt igen för har börjar bli trött på att göra det (det tar ca 2 timmar) tack och kom gärna med fler förslag!:)
Mopedtrimmare
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 september 2016, 16:09

den bakre kickfjädern

Inlägg av Mopedtrimmare »

har samma problem för mig var det att den bakre pyttelila fjädern på kicken släpper och där den ska sitta har aluminiumet gått i sönder. Antingen har du satt den fel eller så är aluminiumet skadat där den bakre kickfjädern sitter i ramen
Skriv svar