Fan vad konstig moped alltså (Lång text)

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Fan vad konstig moped alltså (Lång text)

Inlägg av ockelbo »

Hej!

Jag har en CityHopper 50 moped (kines) och idag så bar det iväg till en verkstad där jag å polaren skulle trimma mopeden.

Så vi tog bort variatorkåpan och skulle ta bort v-ringen och skötte allting snyggt tills vi kom till remmen och det var en smal liten svart ring som låg framför remmen: http://imgur.com/fNqVaL7

den trodde vi var v-ringen så vi tog bort den och monterade på allting, men när vi provkörde så märktes ingen skillnad och den gick i samma hastighet som innan.

Så då studerade vi filmer på Youtube och konstaterade att V-ringen såg ut såhär: http://www.kullager.se/file/xcm/vring.jpg
dvs liten tjock metallring. Därefter gick vi och demonterade variatorn kåpan och tog en närmare titt efter en sådan ring.

Enda vi hittade var en lång ring som gick in i variatorn men som gick och dra ut, den var väl 7-10cm lång, men ingen ring...här har ni bild: http://imgur.com/R4AYL80
http://imgur.com/ya7MP0O (Det röda sträcket var den lilla smala svarta ringen som vi montera tillbaks igen)

Så det verkade som att det inte fanns någon ring och jag är säker på att ingen har någonsin varit där och pillat.

Hädanefter så kollade vi lite på guider om hur man kunde trimma på andra sätt, och då började vi leta efter CDI'n men vi hittade den inte (Ville inte börja knipsa random kablar osv)

Frågeställning: Är ringen fastsvetsad eller något? Att man ska svarva ner den långa ringen typ? Kan den svarta lilla smala ringen vara v-ringen??

(Sportluftfilter frågor)
Vi kom och tänka på luftburken och att min kompis hade ett sportluftfilter från en gammal kina-fiddy, som platsade perfekt på min förgasare så vi monterade på det. Den startade lätt som en plätt och var faktiskt aningen rappare i axxet och ljudet var bra mycket skönare.

Gick nu in på olika guider där dem nämner att man måste gå upp i munstycke för att kunna använda sportluftfilter och det drar väldigt mycket mer bensin.

Är detta sant? För att jag har original munstycke på och jag kan köra med sportluftfilter utan komplikationer, och drar det verkligen så mycket mer bensin? Tjänar man på att sätta tillbaks luftburken och förlora ljudet/piggheten?

Blev lång text nu men hoppas ni orkar läsa igenom allting :)
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

den svarta ringen är v-ringen.

Den på 7-10cm ska sitta kvar, tar du bort den kommer variatorn att hoppa runt på axeln.

Cdi: sitter ibland en kabel i variatorkåpan på kineser.

Anledningen att den är rappare är för att den får mindre bensin nu, du lär få samma effekt med orginalburken, genom att skruva ut luftskruven en bit, och nej det drar inte mycket mer bensin med luftfilter.

Skulle säga bättre att ha luftburken, då du slipper dra onödig uppmärksamhet till dig, och luftfilter gör ingen skillnad på det 'trim' du har nu.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Dubbelpost
Senast redigerad av ockelbo den 31 juli 2015, 20:40, redigerad totalt 2 gång.
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

TheAndersson skrev:den svarta ringen är v-ringen.

Den på 7-10cm ska sitta kvar, tar du bort den kommer variatorn att hoppa runt på axeln.

Cdi: sitter ibland en kabel i variatorkåpan på kineser.

Anledningen att den är rappare är för att den får mindre bensin nu, du lär få samma effekt med orginalburken, genom att skruva ut luftskruven en bit, och nej det drar inte mycket mer bensin med luftfilter.

Skulle säga bättre att ha luftburken, då du slipper dra onödig uppmärksamhet till dig, och luftfilter gör ingen skillnad på det 'trim' du har nu.
Eftersom att V-ringen var så smal och liten var det därför det typ inte var någon skillnad? För att remmen bara går upp någon extra millimeter?
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Användarens profilbild
Vagif
Extra Varnad
Inlägg: 319
Blev medlem: 23 mars 2014, 17:53

Re: Fan vad konstig moped alltså (Lång text)

Inlägg av Vagif »

Enklaste sättet att hitta cdin är att följa kabeln som sitter på tändstiftet. Följ den upp hittar du cdin
Trying is the first step towards failure
Skriv svar