Hur slö är egentligen en "Kines"?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Hur slö är egentligen en "Kines"?

Inlägg av magnusnybergs »

Jag har precis köpt en BTM Rebel (Jula-moppen) som stått ett år och inte ville starta, fick liv i den genom att ha ett fräsch batteri och tömde ur ca 2 dl olja som förra ägaren måste ha fyllt i för mycket så nu startar den utan problem...
Frågan jag har är helt enkelt om det är normalt att en 45-moppe går i ca 35 med en tjockis (105kg) som jag på eller är det något som inte är som det ska?
Den går bra upp till 35 sen känner man hur det är något som stryper den, motorn vill inte varva ur och hela motorn känns seg, den går ner i varv och man känner nästan att den har mer att ge men "segar" sig fram...
Så frågan är om den är så här slö original och jag ska leta strypningar att ta bort eller om det är något fel på den som jag bör åtgärda innan?
Är dom gjorda för att gå i 45 med en liten Kines eller en 15 årig tjej som kör och att jag helt enkelt är för tung? ;)
mvh Magnus
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Så slö ska den inte vara.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Ok... Några teorier vad som kan vara fel?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Svårt att säga... men att den går ner i varv när man närmar sig toppfart låter som tändningsstrypningen, den så kallade "rosa kabeln" (en kabel från variatorn till CDIn som sänker varvtalet när det börjar gå i rätt hastighet). Kinesisk elektronik är ju som den är, så det händer att den stryper i fel hastighet. Om mopeden har den strypningen, testa att koppla ur den.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Den rosa sladden är redan avklippt uppe vid CDI´n.
Jag tog bort strypningen i luftburken men då gick den bara på tomgången och la av vid minsta rörelse på gasen, bör man byta till större huvudmunstycke om man tar bort den "pipen"?
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

magnusnybergs skrev:Den rosa sladden är redan avklippt uppe vid CDI´n.
Jag tog bort strypningen i luftburken men då gick den bara på tomgången och la av vid minsta rörelse på gasen, bör man byta till större huvudmunstycke om man tar bort den "pipen"?
Ta bort strypningen i luftburken.

Ta bort mässing skruven i trottel locket.

Klipp råsa kabeln till cdin.

Höj munstycket till runt storlek 90.

Ta bort v-ringen på variatorn.

Sen borde den göra 60-70km/h iallafall på mätaren tycker jag :)

Kolla även stiftet och bränsle filtret då dem kan vara dåliga från fabrik.
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Nu har jag tagit bort "pipen" i luftburken, flyttat ner brickan på trottelnålen till näst nedersta spåret, justerat Luftblandningen, ställt tomgången och nytt tändstift och bränslefilter helt utan resultat, den går inte snabbare än 25-35 :/
Har luftfiltret liggandes i blöt nu så det är rent i morgon...

Vad finns det mer för nåt som jag kan göra själv?
Justera ventilerna?
Byta munstycke i förgasaren?
Kan det sitta en strypning i variatorn trotts att den har rosa kabel?
På tal om den rosa kabeln, det gör varken till eller från om jag har den isär eller kopplar ihop den, vad kan det bero på?
Värt att testa en ostrypt CDI? (kostar bara 107.-)

I dag märkte jag att den drar på bra upp till 25-35 sen tappar den orken trotts att jag bara håller ca 60% gas?! resten av 40% är bara ett dölägen där det inte händer någonting?

Trasigt förgasarmembran, vad ger det för symptom?

Ge mig gärna fler tips som en hobby mek som jag kan klara av att göra själv...
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

magnusnybergs skrev:Nu har jag tagit bort "pipen" i luftburken, flyttat ner brickan på trottelnålen till näst nedersta spåret, justerat Luftblandningen, ställt tomgången och nytt tändstift och bränslefilter helt utan resultat, den går inte snabbare än 25-35 :/
Har luftfiltret liggandes i blöt nu så det är rent i morgon...

Vad finns det mer för nåt som jag kan göra själv?
Justera ventilerna?
Byta munstycke i förgasaren?
Kan det sitta en strypning i variatorn trotts att den har rosa kabel?
På tal om den rosa kabeln, det gör varken till eller från om jag har den isär eller kopplar ihop den, vad kan det bero på?
Värt att testa en ostrypt CDI? (kostar bara 107.-)

I dag märkte jag att den drar på bra upp till 25-35 sen tappar den orken trotts att jag bara håller ca 60% gas?! resten av 40% är bara ett dölägen där det inte händer någonting?

Trasigt förgasarmembran, vad ger det för symptom?

Ge mig gärna fler tips som en hobby mek som jag kan klara av att göra själv...
som jag skrev i mitt tidigare inlägg så MÅSTE du ha större huvudmunstycke om du skall kunna gasa fullt efter att du stryp av allt.

Vet inte vad du har nu men dem flesta 4t kina mopparna som är urpluggade går bra med 90 munstycke. :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Ok... Jag fick inte tag i något munstycke i dag, söndag annars hade jag bytt det med, men ska kolla vad jag har för storlek nu och köpa ett större i morgon...
Någon som vet om den kan vara strypt i variatorn fast den har rosa kabel?
Och borde det inte vara någon skillnad med den i eller urkopplad, man har ju hört dom som bara klippt av den och fått dom att gå bättre utan att göra något annat, eller är större munstycke a och o för att få fart på dom?
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Bytte munstycke från 79 till 88 och efter det vägrar den starta, den får för mycket soppa så den dränker tändstiftet och det rinner ut bensin i luftburken, testade att flytta ner nålen också utan resultat...
Nu vet jag inte hur varken gaswiren, tomgångskruven eller blandningsskruven står, finns det nån "grundinställning" för dessa?
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Tomgången ska vara så att den inte dör och inte så att hjulet snurrar. Luftskruven ska vara på ca 2,5 varv ut från botten
Användarens profilbild
PapaEmeritus99
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 23 oktober 2014, 10:17
Ort: Vara

Inlägg av PapaEmeritus99 »

Köp lättare vikter:) Jag har 5 gram Dr.Pulley vikter i min TMS via klass 2 moped och man får bättre acceleration och lite mer toppfart, men dom är lite dyra men det är värt pengarna
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Om man tar bort luftstrypningen utan att byta musntycke så stämmer detta väldigt bra. Min gjorde exakt lika dant, riktigt rapp upp till cirka 40, sedan dog den på gas och segade på över halvgas.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Nu har jag fått igång den igen men den går fortfarande lika dåligt (om inte sämre)!

Jag har bytt:
Tändstift
Bränslefilter
Förgasarmembran
Munstycke 88

och jag har:
Klippt rosa kabeln
Tagit bort pipen i luftburken
Testat med trim CDI

ändå går den i max 35 när den går som bäst (ibland bara 25)
Vad mer kan jag göra?!

Ska kolla i variatorn när jag får hem min skruvdragare och ställa ventilerna och blir det inte bättre då så ger jag upp och tar bort skylten och kör på cykelbanorna... man är ju en direkt trafikfara som det är nu.

Finns det risk att den sotar igen som det är nu när jag bara puttrar fram på halv gas och aldrig kan varva ur den?

Är det normalt att variatorkåpan blir svinhet?
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Tog bort variatorkåpan igår och remmen är spänd som en fiolsträng, ska den verkligen vara det när motorn inte ens är i gång?
Kan dom ha monterat fel remm och det är därför den inte varvar ur och kåpan blir svin varm? Jag har den långa variatorn, går det att lyckas kränga på den remmen som är till den 3 cm kortare variatorn på min?
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

magnusnybergs skrev:Tog bort variatorkåpan igår och remmen är spänd som en fiolsträng, ska den verkligen vara det när motorn inte ens är i gång?
Kan dom ha monterat fel remm och det är därför den inte varvar ur och kåpan blir svin varm? Jag har den långa variatorn, går det att lyckas kränga på den remmen som är till den 3 cm kortare variatorn på min?
Kan mycket väl vara fel rem, kolla vilken dimension remmen har, Kan stå på en utav sidorna på remmen, gjorde det iallafall på min. Se kollar man vad för mått den som skall sitta där skall ha :)
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

En liten uppdatering...

Sitter rätt rem på den iaf.

Nu går den bra upp till 40 när den är riktigt varm, men går som en kratta när den är kall.

Fortfarande går den inte på full gas?

Går inte på tomgång alls när den är kall men för hög tomgång varm.

Blandningsskruven är urskruvad till max för att gå bra, vad tyder det på, behöver den större munstycke?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Är luftskruven längst ut när den går som bäst så vill du ha ett mindre munstycke :)

Längre ut = mer luft = mindre bensin
Längre in = mindre luft = mer bensin
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Där har jag hört olika bud beroende på om det är en luft eller bensinskruv, beroende på om skruven sitter på luftfilter eller cylinder-sidan.
Någon som vet 100%
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Men hur beter den sig om du ger fullgas? Bluddrar den eller bööar den ?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Ingen reaktion alls vid gaspådrag, snarare att den går lite bättre om jag släpper till halv gas...
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Jojo men den måste ju göra ljud ifrån sig, bluddrar den så får den för mycke bensin, bööar den så får den för lite :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
magnusnybergs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 26 mars 2015, 21:03

Inlägg av magnusnybergs »

Har inte märkt någon förändring av ljudet vid full gas (ska strax ut och åka en sväng och ska lyssna) det enda som märks är att den sackar lite för att sen gå bättre igen om jag släpper till halv gas.
Har testad både med och utan "pipen" i luftburken och den går något bättre med den borttagen.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

För mycke bensin då om den går bättre utan strypningen i luftburken.

Tänkte, de kan inte va så att den rosa kabeln du klippt ligger och jordar någonstans?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Skriv svar