Sachs 50/2 med konstig gnista

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Persson85
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 juli 2014, 20:08
Ort: Vikmanshyttan

Sachs 50/2 med konstig gnista

Inlägg av Persson85 »

Hej!
Som rubriken lyder, gnistan bara dog när ja var ute och åkte så jag har nu bytt Brytarspetsar, kondensator och tändspole.
Så nu när ja kickar i mörkret för att se nått vid tändplattan så får jag en gnista mellan brytarspetsarna som hoppar runt och går även till en mässningsnit som sitter ca 5 mm från spetsarna, gnistan på stiftet som jag vill ha kommer endast nån gång ibland.
Vad kan de vara för konstigt fel?

Har även provat nu och se hur stark gnistan är med att kolla hur långt gnistan kan hoppa från stiftet till en kylfläns,
Får gnistan att hoppa emellan med ca 2-3 mm avstånd.

Är det lik förbannat tändspolen som inte fungerar som den ska då?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Liten gnista vid brytarspetsen är normalt, men då ska gnistan vara stark och blå vid tänstiftet.

Du har inte råkat klämma dödarkabeln (Den svarta) någonstans?
Byt till nytt tändstift också, om du inte redan gjort det.

Sen kan det vara så jäkligt att du fått en dålig tändspole. Kinespolarna idag kan ha skiftande kvalité.
Persson85
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 juli 2014, 20:08
Ort: Vikmanshyttan

Inlägg av Persson85 »

Jag har gått igenom alla kablar så de e inget med dom, nytt tändstigt sitter i, men att den inte orkar skicka iväg gnista från stiftet mer än 2-3 mm är inte så bra väl, antar att under komprission då så finns de ingen gnista alls, eller har ja fel?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Persson85 skrev:Jag har gått igenom alla kablar så de e inget med dom, nytt tändstigt sitter i, men att den inte orkar skicka iväg gnista från stiftet mer än 2-3 mm är inte så bra väl, antar att under komprission då så finns de ingen gnista alls, eller har ja fel?
Du har rätt. :) Jag brukar testa gnistan med ett gammal tändstift där jag klippt av sidoelektroden, Ger den gnista då, som är stark och blå. Så är tändsystemet i gott skick!
Persson85
Elmoped
Inlägg: 12
Blev medlem: 10 juli 2014, 20:08
Ort: Vikmanshyttan

Inlägg av Persson85 »

Det var så ja provade att göra, bara att byta tändspole då och hoppas det blir bättre.
Skriv svar