TRIMRÖR/EFFEKTRÖR Lågvarv vs högvarv

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

TRIMRÖR/EFFEKTRÖR Lågvarv vs högvarv

Inlägg av Xefsan »

Tjenare! så jag har en Aprilia SX50 07 (Piaggo Motorn) just nu har jag helt orginal med dragen plugg o ingen blindtarm.
Men jag undrar då Trimrör jag har hört att Lågvarvigt är bäst för att stunta vad jag har tänkt mig är att få upp den på bakan enklare
Men vad är fördelen och nackdelar med dom båda olika ?

Och vilken kan ni rekomendera behöver inget värsting rör men vassare ska den bli

Tack i förhand!
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

köp ett stage6 pro replica, mkt efftekt för pengarna!

den ger lite bättre botten, bättre axx, och högre toppfart.

annars finns de ju leo vince zx som ger hur nice bottendrag som helst men knappt nån toppfart.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

AndenIflaskan skrev:köp ett stage6 pro replica, mkt efftekt för pengarna!

den ger lite bättre botten, bättre axx, och högre toppfart.

annars finns de ju leo vince zx som ger hur nice bottendrag som helst men knappt nån toppfart.

Sen är det ju bara det att han inte har en scooter...
Jag har Metrakit Thrower på samma motor och axxar gött som fan och låter som 1000 änglar! Billigt också! Rekommenderar starkt!!!
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Låter det högt typ som störande menar typ om jag byter till det kommer det låta brutalt mycket mer än innan och hur mycket tror du den toppar med bara röret just nu har jag somsagt urpluggat o ingn blindtarm o den toppar 75 med gött axx
Användarens profilbild
HasselTrassel
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 23 november 2014, 03:07
Ort: Uppsala

Inlägg av HasselTrassel »

Ljudnivån beror ju på vilken ljuddämpare du kör med.
Men det låter mest bara coolare å smattrar mer.
Crossmoppar kan gå i 100 med rätt rör så det beror helt på vad du köper.

Lågvarvigt: effekt på låga varv, alltså bra drag i början men sen händer det ingenting

Högvarvigt: effekt på höga varv, händer ingenting sen pang så kommer effekten och då drar den iväg

Högvarviga rör toppar såklart mer.
Finns olika rör som passar till olika behov och cylindrar, köp något som kommer funka bra på en org 50cc cylinder.
Grundare av "Uppsalas Moppepojkar"
https://www.youtube.com/channel/UCljZvc ... 4tBSgeVOAg

Om du aldrig ramlar, kör du inte hårt nog ;)
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

:roll: :roll: :roll: :roll: men de kunde ju inte ja veta....
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
RoyTheToaster
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 februari 2015, 19:12

Inlägg av RoyTheToaster »

Det där med lättare o stunta med lågvarvigt tycker jag personligen är skitsnack... Går ju lika bra att åka på bakan med ett högvarvigt rör som med ett lågvarvigt, medans man samtidigt har mkt roligare med ett högvarvigt.
If you once go 70cc, you never go back.

-Michael Bellman
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Men är de enklare med lågvarvigt att stunta och hur är toppfarten med lågvarvigt hur är de på era moppar :)?
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

AndenIflaskan skrev::roll: :roll: :roll: :roll: men de kunde ju inte ja veta....
Hahaha näe men nu vet han vilka rör han skall ha om han skaffar scooter iaf :lol:

Men du kan ju om du vill, köpa 70cc istället. Så får du bättre axx, toppfart och ah hela rubbet! Blir ju garanterat lättare att stunta då... Kostar ju lika även mycket som ett rör
:)
Användarens profilbild
TheFlyingFin
Kinaraket
Inlägg: 1053
Blev medlem: 18 juli 2013, 10:18
Ort: Karleby

Inlägg av TheFlyingFin »

Bästa sättet för bottendrag är ju som sagt 70cc med större gasare och urpluggat originalrör.

Men om du med all makt skall ha ett effektrör så köp inte ett TK eller Gianelli 2T. Låter ungefär som du skulle skjuta med en AK i en sto plåthall utan öronproppar. Hemskt med andra ord. Enox är däremot najs! Gillar högvarviga rör mer personligen, men bäst är ändå större cylinder.
Bild

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner båda vita och svarta!
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Vill inte slita så mycket på moppen det är just det och sedan inte spendera massvis med pengar.
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Det går fine att göra 70cc på originalvev och du kan va en 70cc får 1000kr utan problem.
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Men sliter inte cylindrar på moppen mer än trimrör gör ? vill ju inte slita sönder moppen och drar det inte mycket mer bränsle?
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Nej airsal sport är nog lungt, kommer såklart sätta lite mer tryck beror ju på övrig setup. Om man inte vill slita på moppen så får man sluta köra helt! :P Allt sliter ju...
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Kommer det dra mycket mer bränsle och kommer jag behöva byta munstycke?

Vad tror ni den kommer toppa isåfall och hur vlir axxet?
Vilken rekommenderas till urpluggat orginal rör ingen blindtarm heller??
Användarens profilbild
Rlias
Elmoped
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 november 2014, 19:48

Inlägg av Rlias »

Vad du än gör med motorn förutom så behöver du byta huvudmunstycke, vare sig du tar bort blindtarmen, sätter på effektrör eller byter till 70cc. Det ändå som du kan göra utan att behöva byta munstycke är byta vexelåda eller drev. Det kommer gå bättre med 70cc än med vilket effektrör som helst i alla kategorier. Bränsleförbruking har jag ingen koll på.
Scatsex
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 juli 2015, 19:26

Inlägg av Scatsex »

Xefsan skrev:Vill inte slita så mycket på moppen det är just det och sedan inte spendera massvis med pengar.
Ifall du inte är beredd att spendera pengar, så ska du inte köra trimmat.
Torsk? 1500 böter, 500 till brottsofferfonden(?), du kanske måste köpa lite nya grejer för att göra den original, kanske en tusenlapp till besiktning osv. +att du tappar lämplighetsintyget 4 månader (oftast 4 månader).

I och med att du inte verkar vilja spendera pengar så kanske det är värt att tänka om en till gång.

Köp ett begagnat trimrör och beställ munstycken & drev.
Xefsan
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 2 maj 2015, 08:52

Inlägg av Xefsan »

Pliz anden :P Vad jag menade med det var att jag inte är villig att betala cirka 4,5 k för överprisade rör på marknaden när jag inte behöver värsting rör

Och är helt på med riskerna med polisen där dom inte är ett stort problem där jag bor :)
Skriv svar