Generic trigger som går dåligt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Generic trigger som går dåligt

Inlägg av Elf »

Köpte en generic trigger x, 2011 till sonen för ett tag sedan.
Mopeden har krävt lite omsorg och kärlek men nu börjar det likna något.
När vi äntligen börjar få ordning på det mesta så har den börjat gå väldigt dåligt.
När han körde häromdagen så började den tappa orken och gick knappt att köra.
Samma dag hade vi sotat den med kallavfettning och spolat ur med vatten, vi fick inte ut all vätska men den gick bra en stund innan den började krångla.
Den startar lätt och varvar bra i friläge men orkar inte nånting, jag tror den får för lite bensin.
Har plockat ner förgasaren, tömt tanken (för att kolla efter skräp i filter/kran) testat med att spraya startgas runt förgasaren (kolla om den suger luft nånstans) kollat tändstift och gnista (lite svart men verkar hyfsat)
Vi har inte riktigt historiken på moppen men pluggen verkar borta och det sitter ett 100 munstycke i.

Börjar bli småknäckt över att jag inte hittar felet och är väldigt tacksam för idéer och förslag.
Tacksam om jag slipper kommentarer i stil med "byt till en riktig moppe" osv...
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Prova att ta bort halva delen av kröken och kör med biten som sitter mot cylinderporten. Om det går bättre kan det vara så att det är röret som jävlas. Triggers originalkrökar är igenproppade med en massa strypningar som kan samla på sig olja och annat och är väldigt svårt att få ut. Om det skulle vara så att moppen går bättre utan expansionskammaren skulle jag tro att det är problemet.
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Knatten123 skrev:Prova att ta bort halva delen av kröken och kör med biten som sitter mot cylinderporten. Om det går bättre kan det vara så att det är röret som jävlas. Triggers originalkrökar är igenproppade med en massa strypningar som kan samla på sig olja och annat och är väldigt svårt att få ut. Om det skulle vara så att moppen går bättre utan expansionskammaren skulle jag tro att det är problemet.
Tack för snabbt, ska testa detta imorgon. Hur rensar man röret om detta visar sig stämma?

Fler idéer?
pegman
Svårstartad skrothög
Inlägg: 183
Blev medlem: 15 maj 2015, 10:42

Inlägg av pegman »

Elf skrev:
Knatten123 skrev:Prova att ta bort halva delen av kröken och kör med biten som sitter mot cylinderporten. Om det går bättre kan det vara så att det är röret som jävlas. Triggers originalkrökar är igenproppade med en massa strypningar som kan samla på sig olja och annat och är väldigt svårt att få ut. Om det skulle vara så att moppen går bättre utan expansionskammaren skulle jag tro att det är problemet.
Tack för snabbt, ska testa detta imorgon. Hur rensar man röret om detta visar sig stämma?

Fler idéer?
Kapar upp det, tömmer den alternativt försöker göra rent och få allting inne att bli torrt, sen svetsa igen allt, men kräver att man kan sitt jobb med en svets. Om du tänker låta din son trimma, så kan du kapa upp röret, tömma den på allt som tex katalysator, och svetsa igen och köra med det.
Finns en guide för Derbi, kanske är samma.
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Testade att köra utan krök och dämpare igår, verkade fungera ok då (förutom att grannarna blev tokiga)
Går dåligt så fort vi sätter på avgassystemet igen. Ska man verkligen behöva kapa det för att få ordning på det?
Inga andra lösningar på problemet? Har vi förstört något inne i systemet?
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Uppdatering :
Körde med "kröken" på plats men utan dämpare och den gick bra.
Tog bort popnitarna på bakersta delen av dämparen men kommer inte åt pga en fastsvetsad "vägg" innanför slutdelen (som egentligen bara är en utseende grej)
Tips, idéer?
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 863
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Bild? Är inte alls bekant med generic moppar..
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Om den går bra utan dämparen är det väl troligtvis problemet. Prova och se om det går att rensa dämparen, dock inte med någon form av avfettning eller bensin! Vira fast lite tyg på en längre bit ståltråd och prova att dra den igenom och se om det är något som blockerar flödet.
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Lyckas inte få igenom något, har testat med 3mm ståltråd och plastbeklädd wire.
Brukar det vara "fri passage" genom dämparen?

Har tyvärr redan testat med avfettning...
Funderar på att testa med tryckluft men har inte någon kompressor som ger bra tryck.
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Elf skrev:Lyckas inte få igenom något, har testat med 3mm ståltråd och plastbeklädd wire.
Brukar det vara "fri passage" genom dämparen?

Har tyvärr redan testat med avfettning...
Funderar på att testa med tryckluft men har inte någon kompressor som ger bra tryck.
Vet inte riktigt, men man tycker ju det då själva kröken redan är så strypt. Jag dumpade mitt originalrör på min trigger efter att det fettades igen för 2 år sedan. Har sedan dess kört med trimpipa. :)
Det går ju alltid att modda dit en annan dämpare från en cross eller bara ett trimrör om det är den som stryper.

Några exempel, dock ingår inte mellanrör...
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14256
http://www.twostroke.se/product.asp?product=36996
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10378
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10387
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12713

Själv kör jag med denna, http://www.twostroke.se/product.asp?product=14399 och är riktigt nöjd!
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Hade hoppats på att slippa köpa nytt, grabbens budget är något begränsad...
Systemet du har, passar det rakt av?
Hur har du löst upphängningen under sadeln?
Användarens profilbild
Knatten123
Svårstartad skrothög
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 mars 2014, 17:45

Inlägg av Knatten123 »

Elf skrev:Hade hoppats på att slippa köpa nytt, grabbens budget är något begränsad...
Systemet du har, passar det rakt av?
Hur har du löst upphängningen under sadeln?
Det passar rakt av bortsett ifrån ena fästet som ska sitta från kröken till ramen. Mellanröret som fås med är draget så att dämparen hamnar under sadeln så det är inga problem. Det står också på sidan att den passar Generic Trigger. :)
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Går det verkligen inte att fixa en "tät" dämpare?
Vad är som har hänt med den? Full av oljeblandad "klet"?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Det finns bara två saker som verkligen klarar att dräpa tvåtaktssotet, det ena är tillräckligt hög värme för att bränna bort det, det andra är kaustiksoda som fräter sönder det till en mjuk massa.

Om ljuddämparen är gjord av stål och du inte är rädd om lacken kan du testa valfri metod för att värma upp den rejält - helst så varmt så den glöder. En rejäl laddning grillkol med bra lufttillträde kan nog bli tillräckligt varmt, full flås på gasolgrillen fungerar kanske, att skicka in den i vedkaminen/vedpannan och elda för fullt duger nog, en rejäl gasolbrännare eller gassvets kan göra jobbet men värmer ju bara just där man har lågan så det kan vara svårt att få värmen just där det behövs - vid de trånga passager inuti dämparen som verkar ha blivit igenkorkade av sot som släppt och hamnat där p.g.a. avfettningen.

Kaustiksoda är mindre brutalt mot färgen, men fortfarande bara användbart på ståldämpare - aluminium fräts bort. En hink fylld med vatten och en skvätt kaustiksoda som man ställer dämparen i något dygn bör göra jobbet. Lyft upp och ställ tillbaka dämparen då och då så upplöst sot kan rinna ur och "ny fräsch" soda kommer in i dämparen.
Dessa dämpare har som sagt ett gäng smala invändiga passager, och det kan bli svårt att få ut det upplösta sotet genom dom, blir det mycket så kan det vilja täppas igen istället. Att spola ur ordentligt med vattenslangen några gånger under processen är bra.
För att påpeka det uppenbara: kaustiksoda är starkt frätande, det används bland annat till att fräta rent täppta avloppsrör så jag behöver knappast beskriva vad det kan göra om det stänker i ögonen. Använd försiktighet, lämpliga skydd, och se till att ha rent vatten att skölja med inom räckhåll. Plus, naturligtvis, att inte ställa hinken så barn eller husdjur kommer åt den.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Elf
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mars 2015, 09:19

Inlägg av Elf »

Knatten123 skrev:
Elf skrev:Hade hoppats på att slippa köpa nytt, grabbens budget är något begränsad...
Systemet du har, passar det rakt av?
Hur har du löst upphängningen under sadeln?
Det passar rakt av bortsett ifrån ena fästet som ska sitta från kröken till ramen. Mellanröret som fås med är draget så att dämparen hamnar under sadeln så det är inga problem. Det står också på sidan att den passar Generic Trigger. :)
Jag tänkte mest på upphängningen under sadeln, på originaldämparen skruvar man ju fast det med två skruvar uppifrån...?
Skriv svar