Aerox baktänder..

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
sander00se
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 oktober 2014, 16:24

Aerox baktänder..

Inlägg av sander00se »

Film på ljudet: https://www.youtube.com/watch?v=x-_uPpnKig0

Det började i lördagskväll med att jag körde om en bil då varvade hon ur uti helvete då började det smälla från motorn så stannade och lät henne gå på tomgång sen gick hon normalt igen.

Efter det körde jag till en polare och dunkade i lite soppa har ingen seperator så hade i en skvätt olja också. (Dum som man är struntade man i att motta för att komma iväg)

Sen skjutsade jag polaren nån km till en badplats då smällde det och bluddrade rätt så bra sen gick hon igång och gick hyfsat bra. Stängde av vid badet sen när vi skulle iväg igen går hon bra på tomgång men när man gasade smäller det bara, driver inte framåt ens.

Tror ni det kan bero på att soppa blandningen är fel?
Dum som man är så orkade man inte bestycka förgasaren efter nya trimröret så har antagligen gått tunt nån mil är det risk att cylindern är så repig så den inte kan varva ur?

Eller kan det va så lätt som skitigt tändstift, vad tror ni? Har inte orkat riva isär något än ville höra var ni tror man ska börja..
honachs
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 juni 2015, 10:08

Inlägg av honachs »

låter som tändningsfel av något slag har inte direkt nån koll på variator mopeder men tändhatt kabel tändstift kanske är nåt att byta? på tal om att du tankade inge vatten i soppan?
JoppeLindh
Elmoped
Inlägg: 46
Blev medlem: 25 oktober 2013, 09:56
Ort: Norrköping

Inlägg av JoppeLindh »

Så lät min när sidan va trasig (aerox också)
Användarens profilbild
sander00se
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 oktober 2014, 16:24

Inlägg av sander00se »

Misstänker också något med tändningen, gjorde rent stiftet och inte verkar hon ha gått tunt iallafall snarare tvärtom så tror cylindern klarat sig. :)

Var ingen loppa på stiftet så verkar vara nåt annat.

Som ni kan se är det dock ljusare på ett ställe.. Beror det på misständningarna kanske?

Bild

Gjorde rent och startade gick renare och lät normalt, testkörde dock inte då det började regna.
JoppeLindh skrev:Så lät min när sidan va trasig (aerox också)
Vad menar du med sidan? :)
chkreuger
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 april 2014, 14:01
Ort: Uppsala

Inlägg av chkreuger »

tändstiftet är blir sådär när det läck ut luft/soppa i från förbränningskammaren så antagning har en packning gått eller är det något som inte är på skruvat hårt nog
Användarens profilbild
sander00se
Elmoped
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 oktober 2014, 16:24

Inlägg av sander00se »

chkreuger skrev:tändstiftet är blir sådär när det läck ut luft/soppa i från förbränningskammaren så antagning har en packning gått eller är det något som inte är på skruvat hårt nog
Okej känns som det kan vara därför hon bara varvar ur ibland..

Får beställa ny packningssats och riva cylindern och samtidigt se hur den ser ut. :) Hoppas på det bästa. :wink:

Behövs det shims mellan cylinderfoten och blocket? Om något så sänker det väl kompet och är ute efter max effekt. :D
Skriv svar